Gå til innhold
Arkivverket

[#16271] Marta Rasmusdatter fra Haus


Gjest Einar Leon Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Leon Olsen

Søker opplysninger om Marta Rasmusdatter som skal komme fra Haus. Har også fått opplyst Kveim Fjellberg pr. gjeld, og et sted som heter Hansbakk. Hun ble født i 1840/41, gift i 1867 med Ole Kristian Dal Pedersen fra Sørdal på Hamarøy, og døde i 1894 Foreldrene til Marta skal være Rasmus Jensen og Serina Hansdatter. Det som er så rart er at jeg ikke finner henne i digitalarkivet. Hvor kommer hun fra???? MVH Einar Leon Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Hansbakk (Hanskebakke) er en gård på Hamarøy som ikke ligger så langt fra Sørdal. Det høres ut som om hun kommer derifra. Det er nok hun som er tjenestepige på Finsæt i 1865 (25 år). Finsæt ligger ikke så langt unna. I folketellingen står det at hun er født i Bergens Bye, men det kan jo være i omegn. Finner henne i alle fall ikke som døpt i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

FamilySearch syner at Martha Rasmusdotter var fødd i Haus og døypt der 23.8.1840. Foreldri hennar var Rasmus Jensson og Siriana Hansdotter. Dei gifte seg i Haus 10.6.1832. Gardsnamnet i Haus kan ha vore Revheim(?)Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Leon Olsen

Takker så mye til begge to. Det som du Truls har funnet ut stemmer med det som jeg har funnet ut, men jeg er ikke sikker på hvor på Osterøy hun stammer fra. Lars, takker så mye til deg også. Kom meg inn på Familysearch, og fant henne, men fant ikke dåp eller bryllyp, men får lete mere. må også prøve å finne ut fødestedet, da jeg vil besøke stedet. Bor i Fyllingsdalen, så det er jo ikke så langt herfra, og min kones pikenavn er Skage, og hun har familie på Osterøy, så tenkte to fluer i 1 smekk. Tar gjerne imot mere hjelp fra dere, og andre som vet noe. MVH Einar Leon Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Berentsen

Marta og foreldrene Rasmus Jensson, Votlo (f.1800) og Sirianna Hansdatter, Alver (f.1811) finner du på side 63 i ættebok for Haus, Gjerstd sokn. Mvh. F. Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Leon Olsen

Takker så mye for svaret. Fikk låne noen gamle bygdebøker fra Haus,og Gjerstad, så nå får vi se hvordan dette ender, så somsagt, Tusen takk for all hjelp, Einar Leon Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.