Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rune Viken

[#16273] Hvem var Anne Tørisdatter

Recommended Posts

Gjest Rune Viken

Min kone har arvet ei kiste etter Kristian Andreas Bakken f.12.11.1900. Nes på Hedmark På kista står det 'Anne Tørisdatter 1808' Kista har gått i arv, men det er ingen gjennlevende som kan si hvordan slektforholdet er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Agnete Schjønsby

En rask titt på folketellingene gir ingen Ane Tørisdatter på Nes i Hedmark hverken i 1801 eller 1865. Når fikk jenter slike kister? Neppe til dåpen - antakelig til konfirmasjonen eller bryllupet. 'Brudekiste' med utstyr. Jeg tror du finner ut mye ved å sjekke dåpen til Kristian Andreas i 1900. Da finner du ut hvem foreldrene var, og kan dermed lete i riktig prestegjeld etter koplingen bakover. Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Viken

Takker Agnete Jeg har noe om slekta så langt. (ikke så flink ama)Noen mener at Anne Tørisdatter var fra Valders.Far til Kristian Andreas Bakken var Andreas Andersen f.1854 i Nordsveen, Nes H. Far var Anders Haraldsen f.1820 i Renli, Valders. Mor til Andreas Andersen var Kari Larsdatter f. 1817 i Aurdal, Valders.Mor til Kristian Andreas Bakken var Martha Hansdatter f.1857 på Nes H.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Agnete Schjønsby

Her har du farsslekten til Kristian A. Bakken - de er på Nes i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60411.wc2&variabel=0&postnr=4010&fulle=true&spraak=n>LenkeDet er vel stor sannsynlighet for at dette er morsslekta på Nes i 1865: LenkeDisse gifter seg i Slidre i 1810 - rimelig nær dateringen på kisten:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Hauger

Dette er nok en mer sannsynlig kandidat:LenkeAnne Tøresdtr. sin sønn Lars, f. ca. 1788, kunne jo passe til å være faren til Kari Larsdtr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare et spørsmål vedr. utgangspunktet, Kristian Andreas Bakken. Ved hans konfirmasjon i Stavsjø, Nes, Hedmark 26.09.1915 (da bosatt på Bakken) står hans navn som Kristian Andreassen Bakken, sønn av husmann Andreas Kristiansen (ikke Andersen) og Marthe Hansdatter. Videre at Kristian Andreassen helt riktig ble født 12.11.190 på Lieie øvre og døpt 06.01.1901. Gårdsarbeider Andreas Kristiansen, født 18.03.1853, Nes står oppført som død av slag på Bakken 27.12.1925, gravlagt 06.12.1925. Hva er det riktige?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Viken

Jeg er meget takknemlig for hjelpen dere gir meg. Tusen Takk nok en gang.Jeg har vært i kontakt med hun som kalte han Kristian Andreas Bakken. Når jeg nevnte Kristian Andreassen Bakken så klarnet det opp for henne. Hans søsken kaller seg Andreassen. Navnet bakken kommer fra der de bodde. Det eneste som ikke kan stemme er dato for når Andreas Kristiansen døde og når han ble gravlagt. Mannen døde vel før han ble gravlagt? Hehe..Men Marthe Hansdatter finner jeg heller ikke noe ut av...Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står faktisk i Klokkerboken at han ble gravlagt og jordfestet før han døde, dato'ene er trolig byttet om.(Nes Klok 9 1913-1936 6/6 f.156 no.11). Foreldrene til faren Andreas Christiansen (som det opprinnelig ble skrevet) var Christian Evensen og Marit Knudsdatter, du finner dem på Nordsveen, Nes i FT 1865.Andreas ble egentlig født 15.03.1853 på Fougli-eie, Nes (det er ofte feil oppgitt fødselsdato i bøkene i forbindelse med bravlegging), døpt 28.03.1853 (Nes Mini 4 1852-1886 1/19 no.29). Hans eldre bror Bernt var født 28.11.1849 (Nes Mini 3 1827-1851 3/9 f.76 no.54) på Herstad i Nes. (Vi er hele tiden i Nordfjerdingen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For ordens skyld, når du ser på folketellingen 1865, Berthe Haavelsdatter hadde (minst) 3 barn utenfor ekteskap. Christian Evensen, (født på Taskerud 23.07.1827 dåpen er 26.08 i Hallingdal) fikk hun med Even Pedersen fra Snertingsdalen. Han var i tjeneste i Ringsaker og skulle være gift på dette tidspunkt.Christians halvsøster Hellene (f.13.09.1833), som bodde på Nordsveen i 31.12.1865, var hennes 3dje leiermål, nå med Johannes Christensen (forøvrig også hans 3dje leiermål, han var fra Landaasødegaarden, Nordre Land, soldat (oppgitt ved barn 2) og fikk barn i 1831,1832 og 1833 - og muligens videre ???).Jeg har forøvrig ikke sett Christian Evensen og Marit Knudsdatter viet i Nes, dette kan godt skyldes at jeg har lest for fort igjennom listene, men muligens finnes vielsen i Slidre, Valdres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Hauger

Takket være opplysningene fra Geir Kamsvaag Berntsen har vi nå et helt annet utgangspunkt. Kari Larsdtr. fra Aurdal var altså ikke den rette farmoren til Kristian likevel. I folketellingen fra 1865 ser vi at Marit Knutsdtr., farmoren til Kristian, var f. i Slidre ca. 1821. I 'FamilySearch' (IGI) finner jeg følgende dåpsoppføring: Marit, døpt 25/3-1821 i Vestre Slidre (skal være Slidre, det fantes ikke noe Vestre Slidre på denne tiden). Foreldrene var Knud Olsen og Anne Torrisdtr. Det må være disse Agnete Schjønsby fant gift i Slidre 29/12-1810. Da Anne Tørisdtr. giftet seg bodde hun på 'Gulhaug'. Her er trolig kistens opprinnelige eier. Jeg finner 3 stykker med navn Anne Tørisdtr. i Valdres i 1801. Bare èn av disse passer til å være 'vår' Anne Tørisdtr., nemlig hun som bodde på Hamre i Slidre. Bygdeboka for Vestre Slidre viser at dette var bruket Nordre Hamre (58/1) i Slidre sokn. Anne var 16 år gml. og tjenestejente. I en avskrift av kirkebøkene for Slidre prestegjeld ( Lenke ) finner jeg følgende dåp: Ana Tørisdtr., døpt 13/11-1785 i Lomen kirke i Slidre prestegjeld (i dag Vestre Slidre). Foreldrene var Tøris Knutson Ulfsgryte og Sigri Endresdtr. Dette er utvilsomt den samme Anne Tørisdtr. som bodde på Hamre i 1801. Hun hadde nemlig en søster som het Sigri som var døpt 21/1-1781 i Lomen, og en Sigri Tørresdtr. (20 år) var jo også tjenestejente på det samme Hamre-bruket i 1801. Ulfsgryte tilsvarer omtrent det som i dag er gården Gryte (4/4) i Lomen sokn i Vestre Slidre. En gård med navn Gullhaug (3/1) er skilt ut fra Gryte. På 'Gulhoug' i Slidre døde en Sigri Endresdtr. i 1797, i 1801 bodde enkemannen Tørris Knudsen (55 år) der (ført under Gryte). Gullhaug (3/1) ble overdratt av Tørres Knutsen til hans sønn Knut Tørresen i 1812. Både Gryte og Gullhaug hadde tidligere vært i slekta til Tøris Knutson. Så det ser ut til at det er den samme Anne Tørisdtr. jeg har funnet både i 1785, 1801 og 1810. I Bygdeboka for Vestre Slidre er det ikke mange slektsopplysninger når det gjelder slekta til Anne Tørisdtr. Men ved å bruke denne og kombinere det som står der med det jeg finner i en del andre kilder kan følgende oppsummeres: Anne Tørisdtr. ble født på Gryte i 1785, dette var gården som faren hennes var fra (men det som står om opphavet til Annes far i bygdeboka er feil!), en gang mellom 1788 og 1797 har familien flyttet til nabobruket Gullhaug som faren kjøpte. Her bodde familien fortsatt da Anne giftet seg i Lomen kirke i 1810. Men i 1801 var Anne tjenestejente sammen med søsteren sin på Nordre Hamre. Annes mann har trolig vært fra Tildheim (73) i Røn sokn i Vestre Slidre, kanskje var han den Knut som var f. der i 1779, s. a. Ole Nilsen og Sigrid Knutsdtr? Anne og Knut bodde på Tilden i 1810 og Tildem i 1812 (Tildheim) da de fikk barna Ola og Sigri. Hvor de bodde senere vet jeg ikke annet enn at de ser ut til å ha bodd i Slidre så sent som i 1825.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Hauger

I 'Utflytta frå Valdres 1816-1867' i Digitalarkivet fant jeg nå følgende:Marit Knudsdtr Tildem 22 Ringsager Hedemarken 1842 28 O ctbr Østre Slidre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takket være Gunnars siste, fant jeg vielsen til Christian Evensen og Marith Knudsdatter i Ringsaker 26.04.1848. Hennes far Knud Olsen, hans Even Pedersen (som vi visste). (Ringsaker Mini 8 1837-1850 8/14 f.389 no.32). Hennes alder er her satt til 27, født i Slidre Prestegjeld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Hauger

Det var akkurat det jeg håpet på Geir, at du ville finne vielsen i Ringsaker. Nå må vi vel kunne fastslå med sikkerhet at denne Anne Tørisdtr. var oldemoren til Kristian Andreassen Bakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Viken

Tusen takk nok en gang. Dette må jeg lære meg selv også, så jeg finner resten av slekta. Nå gjenstår bare å sortere så jeg får oversikten.Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.