Gå til innhold
Arkivverket

[#16282] Sivert Sivertsens, f 1798, aner på Tornes i Fræna


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

Sivert Sivertsen bodde på Tornes i Fræna. Han var bare seks uker da faren døde. Han var gift med Mette Marie Arntsen Bøckman. De har i allefall barna: Arnt f 1823 Anna Sofia 1824 Hans Oluf 1826Så er spørsmålet, hvem var faren til Sivert?En etterkommer av Sivert, Hans Haukås, har ført i pennen i et slektsnotat at Sivert var sønn av Sivert Hansen på Tornes. Dette er også utgitt i et hefte ført i penn av Johs. Dahl i 1962. Siverts Hansens aner er påtagelig troverdig framstilt 2-3 genrasjoner tilbake til Hans Olsen på Indre Hoem i 1608. Det blir sagt at Sivert Hansen skal være gift med Anna Ågesdatter.Når jeg kontrollerer dette mot kirkebok, finner jeg at foreldrene til Sivert Sivertsen er riktignok Anna Aagesdatter, men faren er Sivert Olsen. Den samme Sivert Olsen er registrert som død seks uker seinere. Faddere ved Siverts dåp i 1798:Ole Kristensen? Slutaas, Ole Lassesen Tornes, Knud K? Tornes, Eli Andersdatter Tornes, Maren Knudsdatter Tornes, Synnøv Olsdatter Slutaas.(side 139 / HF1157 Riksarkivfilm)Med tanke på datidens oppkalling av barnas navn finnerr jeg at Arnt er oppkalt etter morfar Arnt Chr Bøckman, Anna Sofia etter farmor Anne Ågesdatter, og Hans Oluf etter ?? Ja, nettopp Hans!!, eller Oluf etter Ole??Hvordan kan jeg få klarhet i dette? Jeg har ikke funnet noe ekteskap mellom Anne Ågesdatter og Sivert Olsen/Hansen. Kan noen hjelpe. De skal ha blitt gift ca 1780. Har ingen oppgitt kilde for dette.En annen ikke dokumentert kilde mener at denne Sivert Olsen skal komme fra Stavik I Fræna.mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Knut R Sande

Arveskifte etter Sivert Olsen 21.12 1898 viser nok at Olsen er riktig namn. Sivert har 5 søstre, av desse er Andrina f ca 1790 og Marie f ca 1793. Ein har kyrkjebøker for Agerø for perioden 1785-1809, så du kan kontrollere foreldra til desse. Giftemål er før 1785, og bøkene for det året er borte etter brann.Eg kan nemne at bygdebok for Tornes, Stavig og omliggande bygder truleg er i sal til jul 2004. Da kan vi få vite meir.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Sivert var 6 uker gammel da skiftet etter faren ble holdt. Det betyr at han var enda yngre da faren døde, kanskje ikke engang født da han gikk bort. Hva forteller kirkeboka når han blir begravd? Et godt råd: Ikke stol på Hans Haukås! Sjekk sjøl mot originale kilder. Gammelkara gjorde mye bra, men så gjorde de en del feil som vi i dag ikke skjønner at de kunne få til. Jeg tror ikke at de allveg sjekka mot kildene, men tok ting ut fra oppattkalling og hva som ble sagt i slekta eller sto som fadrer etc. Jeg har funnet oppstillinger ut fra forrige brukeren på en gard. Het en ny bruker for Knut Hansen og den forrige het Hans Pedersen, så antok man at den nye brukeren var sønn av den forrige. Og slikt går det ikke an å gjøre det, det blir for lettvint. Ifølge de avskriftene jeg har het Anne Åkesdtr.s mann for Sivert Olsen på Ner-Tornes, se skiftet som du refererer til. Hun ble gift på nytt med Ole Johannesen og ved Ft. 1801 bodde de på Tornes og hadde en felles sønn Johan. I 1802 kjøpte Anne Åkesdtr. og Ole Johannesen en fjerdepart av Lyngstad her i Eide. De bodde her fram til de solgte gardparten den 10. april 1810 til Hans Herdahl i Kristiansund for 500 rdr. De fikk ikke barn sammen mens de bodde her på Lyngstad. Anne bror, Sivert Åkesen bodde på Nås her i Eide, se Eideboka b. 3, s. 29. På skiftet etter faren Åke Knutsen på Tornes den 1/10-1791 , se s. 72b i skifteprotokoll, het mora Magnhild Pedersdtr. og sammen hadde de 4 barn: Peder Åkesen Tornes, myndig, 2. Sivert Åkesen, 20 år, 3. Anne Åkesdtr. gift m. Sivert Tornes og Siri Åkesdtr. 24 år gl. Lykke til videre i leitinga etter dine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Takk for velvillig inspill og informasjon.Først til Knut; du må vel tenke på at Sivert har 5 døtre, og ikke søstre. Barneflokken til Sivert er etter mine opplysninger: Taale, Guri, Magnhild, Ingebrigt, Aage Andrina, Marit Kathrina og Sivert. født mellom 1781 og 1798.Jonny: Kirkeboka forteller at Sivert Olsen døde ca des 1798, 52 år gammel. Kan bare si meg enig i barneflokken du nevner etter Åge Knutsen og Magnhild. Dersom du har noe spor av aner til Magnhild ville et julegaveønske alt vært innfridd ;-))Har finlest og tolket bokstaver i kirkebøker for å finne når Sivert er døpt eller konfirmert eller noe liknende, men finner han ikke. Som sagt er det en udokumentert kilde som mener han kommer fra Stavik, altså feks Ole Stavik ??Så derfor - om noen har tips om hvor denne Sivert Olsen kommer fra - nøl ikke med å del kunnskapen .......Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Runar Juvang

Jeg holder fremdeles på med denne slekta... I den nye spennende Bygdebok for Fræna er denne slekta omtalt. På side 427 står det nevnt at Sivert Olsen skal være født 1741 i Fron. Kan noen fortelle meg om dette Fron er et lokalt sted, eller om det er Fron helt andre steder i landet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Knut  Reidar Sande

til Runar.Eg kom over eit arveskifte frå 13.2 1779 etter avdød Marit Christensdotter, Viige i Vestnes Otting. Ektefellen hennar var i live, Cornelius Pedersen. Men borna hennar var: 1. sønnen Sivert Olsen Tornes myndig 2. dotter Ingeborg Olsdtr 48 år 3. dotter Anne Olsdtr 42 år verge for nr 2 og 3 var Erich Mortensen Viige.Som du ser er det mor til Sivert Olsen dette, og ho var truleg busett i Vikebukt i Vestnes kommune. Far til Sivert må vere død tidlegare. Det er ikkje noko i vegen for at familien kan ha komme frå Fron, slik bygdebokskrivar i Fræna seier. Dette kan vere utgangspunkt for vidare arbeid.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.