Gå til innhold
Arkivverket

[#16283] Hvor mange kuxer var til fordeling i et partisipantskap (bergverk)?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg skjønner så noenlunde hva kux betyr - enhet for den andel man hadde i et bergverk i den tid da dette ble finansiert av partisipanter. Jeg vet videre at ordet kommer fra tysk.Jeg har lurt på hvor mange kuxer det var til fordeling innenfor et partisipantskap på 1700 - tallet. At noen eide 60 kuxer, sier meg ingenting, om jeg ikke vet antallet som var til fordeling.Har i dag lett i Røros Kobberverks historie, og fant (side 70) at det opprinnelig var 180 kuxer, fra 1730 172 på grunn av en viss brøk det var vanskelig å regne med.Mine spørsmål er: Hvordan var dette opprinnelig? Hvordan var ordningen ved andre bergverk i Norge, eventuelt Tyskland? At det var 180 kuxer, har dette noe med duodesimalsystemet (tallsystem med 12 som enhet, som i dusin, tylft etc.)å gjøre?Håper igjen noen kloke 'der ute' kunne opplyse meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har aldri sett noe om at det skulle være et spesielt antall kuxer i et bergverk. Antallet ble avgjort ved etableringen av partispantskapet og kunne såvidt jeg vet, endres fritt av parthaverne senere f.eks. ved utvidelser eller endringer av eiendomsforholdene. Derfor blir vel dette omtrent som å spørre om hvor mange aksjer det er i aksjeselskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ved Løkken Kobberverk hadde lagmann Nicolaus Paulsson i 1665 overtatt førstefinnerretten. Kongen tillot lensherren Peder Vibe å participere i Verket med 1/8. Det utløste Verkets 8 parter, hvorav lagmannen beholdt 3 og de øvrige overdratt kapitalsterke innskytere.Kilde: 'Løkken Verk 300 år'Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.