Gå til innhold
Arkivverket

[#16294] Hay


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger om en slekt Hay.Lars Stålesen Hay (f. ca. 1730) ble gift i Tranøy i Troms 25.11.1759 med Pernille Nilsdatter Hjort.14.01.1760 døper de sønnen Ole i Tranøy, og familien flytter senere til Sand sogn (Bjarkøy) der Lars blir klokker. Ved ft. 1801 bor familien på Kolsland i Sand.Kjenner noen til hvor denne Lars Hay kom fra, og noe om hans forfedre? Er også interessert i opplysninger om Pernille Hjorts opphav.På forhånd hjertelig takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Lars Stålesen Hay kan være sønn til Ståle Olsen Texdalen i Bjørnør. Ståle var fra Teksdalen i Jøssund, f ca 1694. Etternavnet Texdahlen ble brukt på Ståle da han døde, men er ikke brukt på barna. Han bodde på Rømma i Jøssund 1723-1726, i Høvik i Stoksund 1727-1740 og i Hosen i Stoksund 1741-1751. Ståle var lensmann i Bjørnør 1728 til 1751, da han døde. Ståle var gift med Jødda Larsdatter som sannsynligvis hadde foreldre med initialer LBS:MID. Ved skiftet etter Ståle levde 4 døtre og en sønn, nemlig Lars Stålesen, 19 år gammel (født ca 1732). Lars fungerte ei kort tid som lensmann, men flytta snart ut av bygda sammen med resten av familien. Det er ingen spor av han etter 1752. Søstrene til Lars var: Anne Kjerstina f ca 1725, Berit f ca 1727, Gjertrud f ca 1729, Dina f 1713, døde 1751, Karen Kirstine f 1739. Flere av disse bodde i Åfjord i en periode.Jeg kan ikke se at navnet Hay er brukt om denne familien. Likevel tar jeg sjansen på å foreslå at denne Lars Stålesen fra Bjørnør kom til Tranøy, seinere Bjarkøy. Det blir ikke lett å bevise, men kanskje kom noen av slektningene til Lars nordover. Det ville også være interessant å vite navna på barna til Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har lyst til å føye til litt mer til dette innlegget. Jeg har ingen god forklaring på at Lars Stålesen tok slektsnavnet Hay, men jeg kan peke på at han sannsynligvis er født på gården Høvik med dialektforma Hevikja. Han kan ha gjort bruk av det første leddet i gårdsnavnet. Jeg har foreløpig ikke sett at slektsnavnet Hay er brukt av andre.I FT 1801 ser jeg at ei av døtrene til Ole Larsen Hay er kalt Juditha. Dette kan være oppkalling etter den eventuelle oldemora Jødda Larsdatter.Jeg kan også komme med et nokså tvilsomt spor når det gjelder opphavet til Pernille Hjort. I følge Hans K. Hansens bok Åfjord og Jøssund gårdshistorie bodde Niels Nielsen Hjort på en av Jøssund-gårdene i perioden 1733 til 1777. Han var født ca 1704 og var gift med Wivicke Hansdatter som var født ca 1708. Hansen nevner barna Anne (f ca 1742), Hans (1745), Kirsten (1749) og Niels (1753). Men det kan ha vært flere barn da kirkebøkene i Åfjord bare er bevart fra 1750. Niels Nielsen Hjort er sønn til Niels Jensen som bodde på en annen Jøssund-gård 1708-1750. Navnet på kona til Niels Jensen er ikke kjent. Det finnes sannsynligvis ikke mange Niels Hjort i Norge omkring 1730. Derfor syntes jeg at det var riktig å nevne denne her, til tross for at det ikke kan bevises at han hadde ei datter som het Pernille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for interessante innspill! Det er klart verdt å prøve å undersøke nærmere mot disse folka som nevnes her - så får vi se om det leder noen veg eller ikke... Flere innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kåre Pedersen

Jeg ser at Halvor Aaby, Ringebu, 28.7.2003 21:38 (3) sier: 'Jeg har foreløpig ikke sett at slektsnavnet Hay er brukt av andre.' Jeg kan nevne at Hay er en stor slekt blandt annet med grener fra Berg på Senja og ellers rundt om i hele verden. Kjent navn fra Skottland bl.a. Jeg er selv etterkommer av Hay da min mor er født Hay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.