Gå til innhold
Arkivverket

[#16295] Lars Aas i Trondheim, tidlig 1800-tall


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

11. mars 1813 blir Elisabeth Aas født i Trondheims. Foreldrene var Lars Aas og Gunnhild Pedersdatter (Kock).Elisabeth ble gift første gang i Trondheim med kjøpmann Carsten Janke.Spørsmålet dreier seg rundt denne Lars Aas. Kan noen bekrefte eller avkrefte hvorvidt han er sønn av Johannes Aas og Karen Marie Lindeen på Røros? Og kjenner noen forøvrig til hans slekt?På forhånd hjertelig takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den nevnte Lars Aas, født 1792, ble senere proviantskriver, så ham er det vel ikke. Det kunne hende hans navn opprinnelig var et navn som inneholder 'aas'. Har selv slekt som fra å hete Dalen på Røros ble Dahl i Trondheim i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Rune, Har en Lars Thoresen Aas gift med Gunhild Koch, som foreldre til Carl Bertram Aas, overrettssakfører, født 1834 i Trondhjem og død der 08.12.1899. samt Lauritz Aas , byfogd i Kristiansund født Trondhjem 14.04.1822 og død der 12.09.1889.Men her må være feil enten ved dine eller mine registreringer, da min Lars er døpt i Trondhjem Vår Frue kirke 08.08.1800. Dennes foreldre har jeg som Elisabeth Larsdatter (Albech) døpt i Røros 15.11.1772, gift i Trondhjem Vår Frue kirke 30.11.1797 med Thore Aslachsen Aas, som var grenaderoffiser i 2. Trondhjemske regiment i 1797 og 1801, og 'jegtmand' i 1821.Har mye omkring søsken til denne Lars Toresen Aas, men hvis datoene på din Elisabeths fødsel er riktig, er det trolig jeg som har lagt inn feil ektefelle på min Lars Thoresen Aas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det er riktig familie som Astrid Ryen har plukket fram fra 1865-tellinga, og som det blir nevnt er det noe med alderen som ikke stemmer.Jeg fant imidlertid igjen noen flere notater: Lars Aas, kjøpmann, skulle være født på Røros 1785, død i Trondheim 1867. Ola Holst (Slekten Lein og slekten Jancke m.fl., 1963) har ført opp at Elisabeth Aas skulle ha følgende søsken: 1. Byfogd Laur. Aas i Kristiansund 2. Sakfører C.B. Aas 3. Georg Aas 4. Margrete Aas g.m. kjøpmann Kiel 5. Sara Aas g.m. kjøpmann MøllerHer finnes de to brødre som Petter F. Vennemoe nevner, men Lars Aas har altså fått et ganske annet fødselsår. Elisabeth Aas's fødselsdato holder jeg fast på, da denne er sjekket med kirkeboka (Trondheims Domkirke).Elisabeth Aas ble gift andre gang 27.07.1843 med kjøpmann Andreas Wilhelm Matthaei. Hun var vel enke for andre gang ved ft. 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På Fam S. fant jeg en Lars Larsen som ble gift med Gunnild Pedersdatter 15/11 - 1810 i Vor Frue. Ved 'foreldresøk' Lars Aas + Gunnhild (hun står både som Pedersd. / Koch / Aas)dukket det opp mange barn med de navn jeg har sett i innleggene ovenfor, blant dem 'din' Elisabeth.Det finnes i tellingen 1801 for Røros en Lars Larsen 14 år (ifølge Fam. S. 21/5 - 1787), sønn av Lars Larsen Haas, skredder, og Gunnhild Fastesdatter Skancke. Jeg har funnet disse i Rørosboka (bind 4, side 250), men det står ingenting om hvor det ble av sønnen Lars. Det kunne være interessant å nevne at huset de bodde i senere ble overtatt av en annen Haas som visstnok kalte seg Aas.Jeg har ingen kjennskap til slekten Haas, men vet at navnet finnes i manntallet for 1701. Du får ta dette som det er - en meget løs teori!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for fine innspill! Så kan det altså se ut som om det er Haas som er blitt endret til Aas (kanskje)... Er det noen som har nærmere kjennskap til Haas-familien på Røros, som kan avkrefte/bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Astrid Ryen

Jeg 'snublet over' noe i Roger de Robelins bok om Skankeätten (side 481)som kunne være av interesse. Her omtales Gunnhild Fastesdatter Schanke som var gift med Lars Larsen Haas. Deres sønn kjøpmann i Trondheim Lars Larsen Haas (1787 - 1867) forandret sitt navn til AAS.Det henvises til R. C. Aas: Etterkommere av kjøbmand Lars Aas, s. 28ff. Av litteraturlisten ser det ut til den samme forfatter har skrevet noe med tittelen Slekten Haas - Aas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk igjen! Da kan det se ut som om familien Haas er det relevante å lete videre i. Også får jeg prøve å få tak i den nevnte litteratur. Så flott å få slik hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.