Gå til innhold
Arkivverket

[#16296] Hvem var Inger Olsdatters første mann? Gran i Oppland.


Gjest Kirsten M. Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten M. Holterud

Enken Inger Olsdatter giftet seg med enkemann Eric Olsen i Gran kirke 13.05.1766, og i 1771 ble deres datter Aase døpt samme sted. Da bodde de på Hougseie.18.11.177 giftet enken Inger Olsdatter seg med Ole Evensen, og i ft. 1801 bor de på Helgager. Han er i 1. ekteskap og 48 år, hun er i det 3. og 72 år.Kjenner noen til hennes første ektemann, eventuelt hvor hun eller Eric Olsen kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Dette er egentlig ikke et svar på det du spør om, men her er noen tilleggsopplysninger vedrørende Erich Olsen:Erich Olsen gifter seg 21.02 1746 med Gunild Gulbransdatter i Gran, Oppland. Kilde: Familysearch. Samme sted finner jeg også at Erich og Gunild døper datteren Aase Eriksen den 29.01 1764. Hun dør kanskje ung, siden Erich senere også kaller en datter for Aase?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er flere Eric Olsen som gifter seg på den tiden , der også flere Inger Olsdatter som gifter seg . Ta deg en tur til Hadeland Folkemuseum den 3. august. Der treffer du lokale slektsgranskere , meg også. så kanskje problemet kan løses der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Skulle gjerne tatt meg en tur, Hans, men siden jeg er rullestolbruker uten egen bil, er jeg stedsbundet til Oslo. Du kan vel ha meg i tankene? Min e-postadresse er kihol@frisurf.no Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Myhre

Hei Kirsten, Eric Olsen Toverud gift 1/7-173 med Aase Olsdatter Toverud døpt 15/0-1726.Foreldre:Ole Nilsen Toverudeie og Ragnild Jonsdatter. Eric og Aase's barn:Marthe dpt. 4/11-1753, Ragnild dpt.21/3-1759 og Ole dpt.20/11-1763. Erich Olsen Hougseie, enkemand gift 13/5-1766 Inger Olsdatter. Barn:Aase dpt.20/1-1771. Fant ikke ut hvem denne Erich olsen kunne være blant alle kandidatene.Det var det jeg rakk, altfor travelt denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Takk Hans! Det er nok den riktige Eric Olsen du fant, siden datteren i det andre ekteskapet het Aase. Det var jo vanlig å kalle opp avdød ektefelle i det neste ekteskapet.Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.