Gå til innhold
Arkivverket

[#16302] Jakob Larsen, Erdal på Askøy. Hvem var forfedrene hans?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Jacob var fødd ca 1792-1796. ( kildene varierer). Jeg kjenner til følgende:- Jacob (24 år) gifter seg 25/6-1820 med Marie Davidsdtr (22 år) Begge oppgav gården Ask. (kilde DA)- Jacob dødde 75,5 år gammel 14/6-1867. Han var da enkemann og bodde på Erdal. Marie dødde 26/4-1847, 47 år. (kilde DA)- Fødselsdato i Family Search er 1795 på Ask- Jeg kjenner til 12 barn etter Jacob og Marie (kilde Family Search)Er det noen som kan hjelpe meg med forfedrene til Jakob???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Da du bare spør etter Jacob sine etterkommere regner jeg med at du har Marie sine (de har nemlig jeg da hun er i mitt slekttre). Hennes familie kan man følge tilbake til Voss.Når det gjelder Jacob er han IKKE i folketellinge 1801 på Askøy. Jeg har sjekket alle Jacob Larsen som har passelig alder i 1801 i Hordaland. Har sjekket om noen av deres foreldre dør på Askøy, det gjør de ikke, så er han fra Hordaland, har han nok ikke flyttet hit med foreldrene sine. Ask var en storgård med mange folk og stor gjennomtrekk. Mange hadde tjeneste der en kort tid.Hvis du vil vite noe om Marie ta kontakt pr mail rjwa@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg har ei kjensle av at Askøy på 1700- og 1800-talet hadde stor ''gjennomtrekk'' av folk frå større deler av Vestlandet. Ikkje minst var det mange meir eller mindre ''omstreifande'' huslyder som var innom på Erdal.Har de vurdert eit opphav for Jacob Larsson frå Sogn og Fjordane eller Rogaland? Kva med konfirmasjonen? Vart han konfirmert på Askøy?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk til dere alle. Jeg hadde oversett kommentaren om fødested på 1865 tellingen i DA.Jeg skal kontrollere mot bygdeboka for Haus og se om den beskriver hvor Jacob Larsen, Trengereid ble av. Jeg antar det er samme, men jeg har tatt feil før, så det er best å kvalitetsikre alle data.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.