Gå til innhold
Arkivverket

[#16311] Anna Olsen dro over sjøen i 1909 - hvor ble det av henne?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei! Lurer på om noen kan assistere meg?Jeg har funnet følgende person utvandret: LenkeMen har ikke funnet henne på Ellis Island. org.. Noen som kan hjelpe?Mulig etternavn: Andreassen.Hun kan også ha bopæl Borge, Sarpsborg, Fredrikstad. Fødselsdato stemmer.Det at hun var enke stemmer også.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hei Torunn! Er du sikker på at det er din? Var din Anna døpt Gulette? (spør siden du høres litt usikker ut).Den mest nærliggende grunnen til å tro at hun ikke finnes på Ellis Island, er at hun ikke var innom der, men i stedet landet i enten Boston eller Canada. (selvom hun skulle til New York).Dersom du ikke har noen andre opplysninger, er dette en liten nål i en stor høystakk.Har du ingen anelser hjemmefra ang. om hun ble gift, om hun hadde barn, hennes foreldre, hadde hun barn?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hun hadde ingen barn, hun var enke da hun dro, hennes foreldre... Hennes mor het Grete Kristiansen.Gulette var hennes mellomnavn.Når jeg søkte på Ellis Island fikk jeg opp mange Anna Olsen. ( Gulette var vel kanskje litt vanskelig å stave på engelsk?)Hun var født i Skjeberg, fødselsdatoen var den som var oppsatt på lenken.Hun hadde 10 søsken.Og hun hadde 'en onkel i amerika' men hans navn har jeg ikke.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, da er nok dette en nål, kanskje, dersom du ikke vet noe som helst hva som skjedde med henne. Du bør kanskje finne ut av onkelen, og starte der?Anna Olsen, byttet helt sikkert navn når hun giftet seg, hvis hun gjorde dette.Det er 800 stk. i 1900/1910-censusene som heter Anna Olson. og det er 300 som heter Anna Olsen.1920 er indexert på hovedperson og 1930 på alle individer.Men, jeg kan selvsagt sjekke 1920, satse på at hun ikke giftet seg på nytt.. skal vi se egentlig ingen som passer (det var en 49 år gml, som satt i fengsel i California), og en 44 år gml servant i NY, men hun immigrerte i 1919.Jeg tror du må begynne i den andre enden. Det er en grunn til at en enke reiser over dammen. Noen var der borte. Selvom hun betalte overfarten sin selv. Kanskje det var onkelen som hadde overbevist henne? Finn ut hvem han var, og når han dro, så kan iv se om vi finner ham først. Oftest lettere med menner!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hun het Olsen som gift. Andreassen som ugift. Ektemannen hennes døde i 1902.En bror av henne heter Kristian Sollid.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Her er moren og faren til Anna i 1900:LenkeJeg tror ikke jeg vet mer om henne nå. Jeg vet ikke om onkelen var en bror av faren eller moren, eller er gift med noen søster.. Jeg bare vet at onkelen prøvde å få henne og mannen hennes til å reise over tidligere. Men hun reiste altså senere.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg har vel kanskje flere opplysninger, men jeg vil ikke legge akkurat dem ut her. Hvis jeg kan kontakte deg via mail, så vil jeg gi deg dem. Men jeg er litt usikker på om de er relevante.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Alt er relevant. Og, du bør finne ut hvilken onkel som reiste. Epostadr. er Lnormann@c2i.net Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Torunn, jeg har fått mailen din, men jeg får ikke gjort sett noe mer på dette før tirsdag, reiser hjem i morra.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Lurer på om noen har støtt på Anna i Minnesota, noen som har noen linker til Minnesota? Og hvor kom man i land, dersom man skulle flytte til Minnesota?Kanskje det er noen som har vært borti onkelens familie i Minnesota?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Torunn, beklager at jeg er en treiging:)Onkel Andreas ankommer Ellis Island da skulle han _hjem_ til Brookston.Lenke------------Som du ser av 1900.-tellinga var datteren Emma født i USA...------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I Hvaler bb bind 1 side 379 SaltholmenAndreas Christiansen Haugen f. 1.11.1846 i Skjeberg, døde 9.2.1914 på Saltholmen. Han hadde også drevet fiskeri. Han hadde oppholdt seg noen år i USa, og hadde borgerskap der. Han og hans 2. hustru opprettet i 1906 ektepakt hvoretter saltholmen og en del løsøre skulle være hennes særeie. Hun solgte Saltholmen 13.4.1927.Andreas var gift 1. med Marie M. Pettersen. Gift 2. med Kirstine (Kjersti) Olsen, f. 10.6.1867 i Sverige. d. 6.8.1935, Botne, Småbruker.Barn i 1. ekteskap Ole Haugen f. 21.2.1883, i Minnesota, skulle vært konf. i Hvaler i 1899, men manglet vaksinasjonsattest og kunne ikke vaksineres pga sykdom. Flyttet til USA i 1900Barn i 2. ekteskap Emma Haugen f. 27.5.1893 i Minnesota, fj i Hvaler 1907, gm Nils Sigv. Sørensen fra Bruk 19.23.-...........Dette vil igrunnen si at Andreas kanskje ikke var den Anna reiste til... Kanskje hun reiste til fetteren istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ole ankom også Ellis Island, i 1922, der står det i manifestet at han var f. i Kittson Co., Minnesota, 18.2.1883., men at han da bodde i Duluth.LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå skal vi se skjønner duOle Andreson Haugen, f. 28.2.1883 døde i Hennepin Co. 8.9.1958.Født i Minnesota.--------------Nå har du en pitteliten mulighet til å finne Anna. Lenkeså bestiller du dødsattesten, der står adressen han bodde når han døde. Så finner du avisen i den byen han bodde, der står det kanskje en obituary, kom KANSKJE nevner hans kusine Anna!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1930.census, Minnesota, Hennepin, Minneapolis102 Washington Ave South bor Ole A. Haugen, single, 47 år, lodger, f. i MN, norske foreldre, han var bygningsarbeider.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Tusen takk Laila!!Hmm.. Hun sa vel i 1902 'at hun skulle dra til onkelen' Og han dro jo i mars -1902.Men pga andre ting så dro hun jo ikke før i 1909. Så da dro hun kanskje til fetteren istenden!Han var jo 9 år yngre enn Anna, men likevel!Den siste linken din kom ikke opp, da det ikke var mulig å lagre tidligere søk. ( en teit funksjon ) men men...Takk for hjelpen sålangt iallefall! Får jo håpe på at det dukker opp noe mer!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den siste linken var jo egentlig den viktigste.Du må bestille den dødsattestenpeople.mnhs.org/dciog søk frem Ole Haugen, dødscounty Hennepin år 1958du kan ikke sitte og håpe at det dukker opp noe, du må 'satse' litt vet du :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg 'sitter nok ikke rolig' og venter nei.. :) Bare et utrykk! Nei, jeg søker , ringer og tenker logiske tanker.. Det er vel mere i hjernen min jeg håper at det dukker opp noe etter en sliten dag!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Takk Jan Peter!Laila: Jeg sendte en mail til County - biblioteket i Hennepin jeg.. så kanskje jeg kommer videre derfra! :)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.