Gå til innhold
Arkivverket

[#16311] Anna Olsen dro over sjøen i 1909 - hvor ble det av henne?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg har fått vite at Victor Raffel var en agent for Cunard Linjen. Og at Anna sannsynligvis dro fra Liverpol i England og over.Har fått The Mauritania og The Saxonia som mulige skip til adkomsten til USA. Det siste gikk også innom Boston, hvor jo Anna kan ha gått i land, Laila, har du noen tips å søke i Boston? (Eller noen andre hvis det er noen der ute som vet noe om dette??? :) )Men jeg stusser litt over datoene.Mauritania gikk 11/3 fra Liverpol Sakonia gikk 18/3 fra Liverpol, er ikke det litt kjapt etter avreise norge?Jeg har ikke fått svar fra biblioteket i USA, mulig de er angrepet av virus??Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Torunn, husk at de som jobber på biblio i US er frivillige ofte, og dessuten deres viktigste jobb er ikke norskinger som oss som leter etter slekt! De er faktisk akkurat nå også opptatt av skolestart f.eks.....Ikke vær sååå utålmodig... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Nei, det er jo sant. Men jeg tenkte også på at jeg sendte en epost akkurat da virus kom på 'moten' igjen..Jeg tar livet med 'ro' jeg! :)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Kanskje jeg skal gå tilbake til Censusene? Kanskje det er enklere der? Iallefall begynne med 1910, da det jo bare er ett år etter at hun kommer. Hvor vil jeg finne disse?Kanskje bare søke i Minnesota Censusen for 1910?Et annet spørsmål: Var det vanlig at man ventet lenge i England, eller dro man for det meste med første mulige skip?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg finner 2 Anna Olsen i Censusen for Minnesota som er født i 1871 og 1872.. Kommer bare ikke videre....---- i CA er det ei som er født i 1872 I Il er det ei som er født i 1872 i IA er det ei som er født i 1872 Det er et par i NY som er født i 1873 ei som er født i 1873 (NY) I WA er det ei som er født i 1872-- Det var dette jeg fikk ut av Censusen i 1930. Men den censusen som er mest akutell å søke i er 1910, da hun vel da mest sansynlig ikke hadde skiftet navn... dette er ikke noe enkelt puslespill!! :)Er det noen der ute som har noen tips? Jeg har prøvd meg på forskjellige linker ( bl.a. lagt inn på dette forum under VEILEDING- hvordan--) Men jeg ser liksom ikke noe lys i den mørke grotta jeg er i nå. Mest fordi jeg ikke har anelse om hvordan i det hele tatt finne ut helt sikkert hvilken havn hun gikk i land i...Men men det er vel bare å 'bite tennene' sammen, og fortsett!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Torunn, jeg så på de sidene du hadde funnet på nettet, ang. Emma Haugen og fam. Jeg synes du skal ta kontakt med Anne Hildrum, hun har en masse masse informasjon om familien sin. Og, det ser jo ut til at Emma er Annes bestemor. Du finner Annes epostadresse på hjemmesidene hennes http://www.hildrum.net/Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Mail avsendt!Har du noen tanker på nye ideer du Laila, tror du noen av de 'Annaene' jeg fant i censusen kan være 'min' Anna?Det jeg stusser litt på er jo mellomnavnet hennes. Det er jo kanskje ikke så enkelt å oversette til Engelsk. Tror du hun droppet det?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Veldig få der borte brukte begge navn. Men, også i dag, de har nesten alltid en 'bokstav'. Anna G. Olsen høres flottere ut enn bare Anna Olsen.Det blir for mye jobb for meg å gå gjennom alle de Annaene du fant, jeg er nedsylta av ting akkurat nå. Kanskje noen av de andre har anledning.Jeg jobber meg sakte gjennom de nesten 300 Anna Olsen jeg fant i 1910, det er mye mer aktuelt. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg har funnet Andreas C Haugen og Ole A Haugen sine Land Patent Details på nettet. Det er egentlig litt snodig å tenke på at papirer de fikk for sine landområder, kunne jeg bare printe rett ned fra nettet idag. over 110 år senere.Anna Olsen fantes det faktisk noen av. Men jeg aner ikke om det er min Anna Olsen.. Men søkingen går videre.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg bare lurer på om du var klar over følgende:ALIEN REGISTRATION RECORDS A February 1918 listing of all non-U.S. citizens in Minnesota, conducted by order of the Minnesota Commission of Public Safety. The two-page form includes information about a person's place and date of birth, port of entry and date of arrival in the United States, occupation, names and ages of children, financial situation, and male relatives taking part in World War I. The collection has been indexed, and both the index and the forms are on microfilmAccess: State Archives Microfilm (SAM 169 and SAM 169-I) Jeg fant dette på en webside som tilhører Minnesota Historical Society. Men i 1918 var vel Anna kanskje allerede blitt Amerikansk statsborger, men for de som kom til USA i 1918 burde vel finnes på disse rullene? Kanskje andre kan ha brukt for de?Her er iallefall en link til MHS: http://www.mnhs.org/ Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

phuu... ser ut til at det er rimelig vanskelig å finne Anna i Usa...Jeg har fått tips om en webside www.immigrantships.netMen der fant jeg heller henne ikke..Torunm C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg tar opp denne tråden igjen, i håp om at det kanskje kan være noen som kanskje kan gi meg noen flere clues? Det som jeg kanskje kunne tenke meg hjelp med, er hva som egentlig står i orginalkilden i emigrantprotokollen.Jeg har funnet henne i Digitalarkivet, og jeg regner med at det meste står i hennes rubrikk på Digitalarkivet, men det kan jo være et eller annet som kanskje kan gi et eller annet tips...Jeg har bestemt meg for å forsøke med å følge henne fra Norge og ut i verdenJeg har nå forsøkt å finne henne den andre veien, da jeg fant noen slektninger som også emigrerte. Men jeg tror at det kan være lurt å å følge Anna fra Norge videre til England og så videre.Det kan jo faktisk være slik at hun ble i England, dro tilbake til Norge med en gang( det tror jeg vel er lite sannsynlig... ) eller at hun kanskje emigrerte til et annet land enn USA.såå.. jeg håper på at noen kan hjelpe meg videre i min leting etter Anna Gulette Olsen.I dette temaet er alle innleggene, linkene og annet som jeg har funnet ut, så jeg håper det er noen som kan hjelpe meg.Grunnen til at jeg spør om hjelp til å lese i f.eks. emigrantprotokollen, er at jeg har små muligheter til å være ofte på Statsarkivet/Riksarkivet. Dermed for å 'speede' ting litt opp, så håper jeg det er noen som har tid, når de likevel er, eller skal på dit.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Torunn, jeg ser at dine personer bor i Minnesota, hvorfor ikke ta kontakt med Gwen A Sackrison sackrison@angelfire.comHun hjelper med å finne folk i Minnesota.Jeg leita forgjeves etter min mors tante, prøvde både her og på andre amerikanske nyhetsgrupper. Gwen fant henne på to - tre dager. Jeg betalte henne $8 for obituaries og andre sertifikat og i tillegg ringte hun til en av mine tremenninger og satte meg i kontakt med henne.Dersom du kontakter henne, så gi så mange opplysninger du kan.Lykke tilmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Takker for tipset, Kjellaug!Jeg skal legge meg det på minnet. I tilfelle det viser seg at Anna virkelig reiste til Minnesota. Det er den hypotesen jeg har søkt ut ifra tidligere, men prøver som jeg skrev, og frigjøre meg litt, for det kan jo godt tenkes at hun ikke dro dit, selvom hun hadde familie der.Men det var fint at du ga meg det tipset, for dro hun til Minnesota, så er det jo ikke helt umulig at Gwen kan hjelpe.Men er det i orden at jeg kontakter henne? Og at hun får mailadressen sin her? For da kan det jo være at det er flere som kontakter henne!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har det slått dere at hun og denne gjengen ikke dro til Ellis Island, men til Boston?Jeg ser at V. Raffel Steamship to Hull, by railway to Liverpool and by steamship to New York or Boston and from there on to the final destinationså det kan da hende at mange av disse kom inn via Boston. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jo.. Det kan jo godt være det... Fikk en lignende kommentar på '100 years of...'.Men så er problemet... hvordan finne ut om hun 'hoppet' av der? Jeg har fått tips om NARA.. Men jeg syntes det virket uoversiktlig. Har du Laila noen erfaring av å lete på mikrofilm fra NARA ( jeg tror det er det iallefall..)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er helt i orden at jeg setter opp Gwens adresse her, hun bad meg gjøre det og liker å hjelpe folk.MvhKjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har fått vite at Anna iallefall i 1908 bodde i Kristiania. Antagelig som husholderske ( ettersom det står når hun reiser til USA) Er det noen mulighet til å finne henne i Kristiania, dere som 'kan' Oslo? Jeg antar nesten at hun kan ha bodd der ifra 1905-06.. ca.. kanskje tidligere. Kilden er en notis i et brev om en som lurer på 'hvor i Kristiania hun bor'Navnet hun kan bruke er : Anna Olsen Anna Olsen Sollid Anna Gulette Andreasdatter Sollidog lignende varianter... Jeg vet.. VAnskelig.. Men kanskje dere som 'kan' Oslo har noen metoder å finne henne på?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Torunn! Du må unne deg en tur til Oslo, og gå gjennom Adressebøkene og folketellingene. Disse finnes for de årene du er ute etter!Kanskje noen har tid til å slå opp for deg når de først er der, men det kan være litt jobb.Adressebøkene og Folketellingene befinner seg på Byarkivet. Folketellingene er ikke indexert, så du må bruke adresseboken for året før tellingen for å se hvor folk bodde. Er du heldig, så er Anna registrert i Adr.Bøkene. (vet ikke reglene her, kanskje Geir eller noen vet).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.