Gå til innhold
Arkivverket

[#16314] Drukneulykke på Hardangerfjorden


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Den 16. august 1898 druknede 3 unge mænd, Finn, Birger og Frank Eide, i Hardangerfjorden.Kan nogen fortælle mig, hvor og hvordan jeg kan få kopi af avisartikler om ulykken.Venlig hilsen Berit Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Fladby

Du kan kontakte Odda Bibliotek,Hardanger da de har kopier av alle aviser som har kommet ut i Odda.De har sikkert i alle tilfelle svar på hvor du i tilfelle ellers kan henvende deg. Tlf. 47 53654280Mvh. Reidun Fladby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak til Reidun for tipset. Jeg har sendt e-mail til Odda Bibliotek og venter spændt på svar. Venlig hilsen, Berit Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Berit Frank Pagh

Intet svar fra Odda bibliotek. En henvendelse til Haugesund Avis ligeså forgæves.Har nogen her en ide til,hvor man så kan prøve, at finde artiklen.De tre gutter var sønner til Frithjof Eide, Købmand og skibsreder i Haugesund.V.h. Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har sendt din forespørsel videre til en av mine kusiner i Odda.Dersom det er mulig å finne noe der, så tror jeg hun er den rette personen.Nå spørs det om denne ulykken hendte i Sør fjorden (Odda i bunnen) eller ytre Hardangerfjorden.Vi får vente og se.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Berit!Du kan jo prøve Hardanger Historielag.Kanskje kan de hjelpe deg. Du finner historielag for hele landet på GOOGLE. Du kan jo også prøve Arkivforumet, for det er vel Statsarkivet i Bergen som oppbevarer alt av ulike dokument for Hordaland. Lykke til Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødrene er innført i kikeboken for Haugesund som druknet 6.august 1898. Selve innføringen har funnet sted mellom 14 og 31 oktober 1898.Under anmerkning i kikeboken er følgende innført:' Seilede den 6 de august 1898 i følge med Hr Aleksander Alvsberg, Bergen fra Lervik på Stordøen med Skaanevik som føreb?? bestemmelsested. Det antages at baaden er kuldseilet i Skaaneviksfjorden ved Halsenøens sydspids. Alle 4 druknede, og ingen af dem er gjenfundne.-'Jeg har sett igjennom Haugesunds Avis (mikrofilm) 6-25 august uten å finne saken omtalt. Ut fra det avisen ellers skriver angående slike ulykker, er det rart at jeg ikke har funnet det. Men det kan ha glidd forbi meg. Overskriftene er dessverre ikke større enn innholdet.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er svaret jeg fikk fra Odda :Det ble ikke utgitt aviser i Odda på denne tiden. Haugesund bibliotek har derimot mikrofilm av Haugesund Avis. Mikrofilmer derfra er dessverre ikke til utlån. Berit Pagh kan ta direkete kontakt med Haugesund bibliotek eller rette forespørselen gjennom oss. Tittel Haugesunds avis ... [ mikroform] Språk bokmål Utgitt Hgsd : Haugesunds avis , 1895- . - Løpende b. Opplysninger Årg.1 (1895) . - Antall ruller varierer fra 1,4,6 årlig, fra 1987 12 pr. år Ikke tatt ut etiketter for hver rull før 1990 Dokumentsøk Besøksadresse: Kirkegt. 151 Telefonnummer: 52 72 98 88 Faksnummer: 52 72 12 08 Bleikemyr nærmiljøbibliotek: Besøksadresse Myrullveien 3 Telefonnummer 52735487 mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Mange tak til alle der har prøvet at hjælpe. Jeg har idag fået svar fra Haugesund Avis, som heller ikke kan finde nogen artikel om ulykken. Det er lidt mystisk, men pressen var måske ikke så 'sulten' dengang. Alvsberg finder jeg slet ikke på Digitalarkivet, så jeg må nok gi`mig, og være glad for kirkebogsoplysningerne. Venlig hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Det var slett ikkje alltid at avisene omtala forlis på den tida. Men det finst vel andre aktuelle aviser? Var det ikkje t.d. avis i Leirvik på Stord i den tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Sunnhordaland, grunnlagt 1902, kom ut på Stord.Hordalfylke og Sunnhordalendingen, som også ble gitt ut på Stord, mener jeg ble grunnlagt senere. De 2 siste avisene er jeg ikke sikker på.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Hvorfor ikke prøve storavisen 'Bergens Tidende'? Denne 'Hr. Aleksander Alvsberg' var jo fra Bergen ifølge anmerkningen i kirkeboken, så da er det vel kanskje ikke unaturlig at ulykken ble omtalt i Bergensavisene i august 1898? Dessuten kan navnet 'Alvsberg' være skrivefeil for 'Alveberg'.Dagsavisen Bergens Tidende har kommet ut siden 1868 og har et meget rikholdig arkiv. En annen Bergensavis som kan være aktuell er 'Bergens Aftenblad, som utkom 1889 - 1942.De tre Bergensavisene ' Gula Tidend' (1904 - 1996), 'Morgenavisen' (1902 - 1984) og 'Bergens Arbeiderblad' (1922- ); utkom alle etter 1898 og er følgelig lite aktuelle i denne sammenhengen.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Forliset skjedde såpass langt ute i Hardangerfjorden, at det kanskje ikke var helt relevant for lokalavisen i Norheimsund 'Hordaland Folkeblad'; å skrive om denne saken?(NB: 'Hordaland Folkeblad' må ikke forveksles med 'Hordaland' som kommer ut på Voss, eller med 'Hardanger Folkeblad', som utkommer i Odda, Jeg vet heller ikke om 'Hordaland Folkeblad' eksisterte i 1898 - men det gjorde de kanskje?).Avisene i Sunnhordland og Haugesunds-distriktet var vel mer interesserte i forliset - brødrene Eide var jo fra Haugesund.À propos Alvsberg eller Alveberg: Alveberg er et stedsnavn i Skudesnes på Karmøy ved Haugesund. En mulig forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Det var også en avis som het 'Haugesunderen' som utkom i det aktuelle tidsrommet, likeledes enda en bergensavis (altså i tillegg til de jeg nevnte i innlegg 12); nemlig 'Bergens Annonce Tidende' (1884 - 1922).Når jeg tilføyer at 'Bergens Aftenblad' så dagens lys i 1880 og ble dagsavis fra 1889 og at avisen 'Bergensposten' (1854 - 1894) fusjonerte med 'Bergens Tidende' i 1894, så har jeg sikkert sagt nok om aviser ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kan hende, men ikkje alt. For 'Arbeidet' (den seinare kommunistavisa) meiner eg kom ut i Bergen frå 1893 eller der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Hatvik

Vedkommende denne Aleksander Alveberg som druknet i Hardangerfjorden:I folketellingen for Bergen i 1900 finnes en familie Alveberg i 'Nygaardsgaden 82 a' der faren, stuert Torbjørn Alveberg, er født 1859 i Skudesnæs. Torbjørn oppgis som 'fraveerende, reiser for Glasgov aaret rund som Stuert'. Fruen 'Anna Alveberg født Barthes', er født i Riga i 1858, altså i Estland.Paret har 7 hjemmeværende barn som alle er født i Haugesund (se løpenummer 62530 -38 i FT 1900 for Bergen). Kan Alexander fra Bergen ha vært en av de eldste barna i denne familien ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jo Terje, det lyder sandsynligt. Nu har jeg fundet en Torbjørn Pedersen Alveberg i Haugesund Ft: 1875. Skibsfører, enkemand og logerende hos sin søster. Her er han bare født i 1839. En far eller farfar?v.h. Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.