Gå til innhold
Arkivverket

[#16315] Krusætre i Idd


Gjest Alf Segbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Segbø

I følge FT 1865, bodde Mette M Hansdatter og Niels Olsen på Krusætre i Idd. Er det noen som vet hvem de var og hvor de kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Jeg legger inn linken til FT, slik at det er enklere for andre å finne ut av det for deg![url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60117&variabel=0&postnr=2714&fulle=true&spraak=n>LenkeDe ser iallefall til å være født i Id.Niels er 65 år, kanskje han er med på FT i 1801?Her er iallefall en potensiell Niels Olsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Gulbrandsen

Nils Olsen Krusætre er ikke den Nils som er lenket til her i 1801. Hans mor var fra Krusætre og fikk Nils med en soldat fra Kristiania (leiermål...).Hans kone Mette var sagmesterdatter fra Ganerød - ikke langt fra Krusætre.Har en god del info om disse slektene, og skal kikke på det hjemme før jeg ila et par dager legger ut en link til mer stoff på mitt nettsted.Mvh Øivind Gulbrandsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Øivind!Fint at du vet at den linken var feil. Jeg bare linket til den fordi det kunne være en mulighet for at det kunne være Niels Olsen. Ettersom begge er født i Idd!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Hjalmar Fredrik Lie, født 1879 på Fjeld i Aremark skriver i en minneoppgave fra 1964: 'På morsiden var mine olderforeldre: Niels Olsen Krusesætre født 1800 og Mette Ericsdatter fra Ganerød født 1804 eller 1805. De bodde på Krusesætre til min olderfag døde i 1888. Da ble husene nedrevet og stedet lagt øde. Deres tredje datter, Kirstine, født 1827 var min bestemor. min bestefar på den siden, Fredrik Pedersen kom fra Finsrød i Nøssemarken, Sverige. Hans far, Peder Finsrød, min olderfar, eide denne gård ved Stora Lee. Disse mine besteforeldre - Fredrik Pedersen og Kirstine Nielsdatter Krusesætre - bosatte seg i Fredrikshald og bodde der så lenge bestefar levet.'Hjalmar Lies mor het forøvrig Karoline Pedersen/Lie/Fjeld. Lie forteller også noen historier han har hørt om livet på Krusesæter bla. da hans bestemor som jentunge skulle gjete kuene og en bjørn slo en av dyrene hennes.Dette skal ha foregått på slutten av 1830-årene.Plassen Krusesæter lå i tidligere Idd kommune (nå Halden) ei mils vei øst for Fredrikshald/Halden sentrum, ved Krussætertjernet ikke langt fra Riksvei 21 som ble anlagt i 1850-60-årene. Plassen hørte under gården Bjørnstad.Med hilsenArild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Gulbrandsen

Hjalmar Lies opptegnelser har også vært en av mine kilder.På mitt nettsted, www.gulbrand.net, kan du finne informasjon både om plassen Krusætre og slekten som har bodd der. Dette er en del av informasjon som jeg har samlet inn om samfunnet rundt Ganerød og Brekke hvor det i tidligere tider var betydelig fløtnings- og sagbruksaktivitet (i tillegg til mine aner og slektninger...).Fra hovedsiden kan du velge 'Søk på navn' - og der søke etter Krusætre eller Nils Olsen Krusætre. Foreløpig er dette på et reklamefinansiert webhotell så vær tålmodig med dårlige svartider samt reklamesider som må lukkes.Ta ellers bare kontakt på ogulbran@online.no hvis det er noe rundt disse slektene (eller du har noe å bidra med...).Mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Hei!Det er vel på tide jeg kommer på banen igjen.Først vil jeg takke for interessen for mitt innlegg og for den hjelpen jeg har fått. Utgangspunktet var Mette M. Hansdatter og Niels Olsen på Krusætre. I kirkebøkene for Idd fant jeg at Niels Olsen giftet seg med en Mette Maria Olsdatter, dette blir også bekreftet gjennom Øivind Gulbrandsens data.Navnet Hansdatter i FT 1865 og Ericsdatter i ”Hjalmar Lie” ser dermed ikke ut til å være korrekte.Da Mette Maria ble konfirmert i 1820, fant jeg foreldrenes navn: ” ... Ole Mathisen i Tistedalen og Anne Maria Andersdtr.”Når det gjelder Niels, forstår jeg nå at hans besteforeldre på morssiden, var husmannsfolk på Krusætre.Igjen, takk for all hjelp, det gir inspirasjon til å fortsette.Vennlig hilsen Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.