Gå til innhold
Arkivverket

[#16326] Johannes Johannesen Tveiten & Magdeli Mikkelsdatter Vågenes


Gjest Åge Hestetreet
 Del

Recommended Posts

Gjest Åge Hestetreet

Johannes Johannesen Tveiten (1725-1778) var gift med Magdeli Mikkelsdatter Vågenes (1723-?).Er det noen som har informasjon om deres foreldre etc.?mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebøkene for Manger gikk tapt i en brann i 1759, og det er tynt med kilder fra tiden før dette. Jeg har ikke svar på spørsmålene, men ved hjelp av Elna F. Luker's 'Manger Skifter og opplysninger fra gårder i Mangers gjeld .. fra ca. 1700 til ca. 1800', henter jeg opplysninger som berører personene det er spurt om: 'Johannes Johannesen N. Tvedt var bror til Anna Johannesdtr. gift med Mons Bastesen Refskar, Halvor Johannesen Hvidsteen, Anders Johannesen Birkeland og Jens Johannesen Hoele.'Som enke ble Magdeli Michelsdtr Tveiten gift 14. oktober 1779 med Michel Hansen Taule. Da må hun være den Magdeli Michelsdatter som er nevnt i skiftet etter Magdali Olsdatter N. Vaagenes, 5. juli 1781, der hun står som Magdalie Michelsdr., 'en morbroders datter', gift med Michel H. Tougle. Det har vært en morbror til, Johannes, som hadde etterlatt seg døtrene Kari Johannesdatter på Grindheim, og Magdelie Johannesdatter, gift. Michel hadde i tillegg til datteren Magdeli etterlatt seg døtrene Kari Michelsdatter, gift med Johannes M. Taule, og Marthe Michelsdatter, som hadde vært gift med Ole Magnesen Ulvatne, men var død og hadde etterlatts eg to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hestetreet

Takk for opplysningen om 2. ekteskap - hadde ikke fått med meg det.Kan denne Kari Johannesdatter Grindheim være den som kom fra Helland og i 1782 giftet seg med Tommes Nilsen Grindheim (og etter at han døde i 1787 giftet seg på nytt med Rasmus Gundersen Mangersøy)?Så vidt jeg har funnet ut var hennes foreldre Johannes Monsen Helland og Anna Hansdatter Dalland. I og med at det i nevnte skifte går frem at far til Magdeli (Mikkel) var bror til far til Kari (Johannes) betyr det i så tilfelle at far til Magdeli må ha vært en Mikkel Monsen Helland, og at foreldrene hans igjen var de samme som foreldrene til Johannes Monsen Helland - dvs. Mons Knutsen Helland og Ingeborg Sjursdatter Dalland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Som Yngve skriv så er det tynt med kjelder frå Manger på den tida. Eg har ikkje mykje å halde meg til, men meiner at far til Johannes Johannesen Tveiten og dei andre syskena som Yngve nemner, må være Johannes Halvorsen Birkeland f. ca. 1668 på Hjelme.Ved manntalet i 1701 er berre sonen Halver født. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701sba&variabel=0&postnr=2494&fulle=true&spraak=n>Lenke Dei andre må være født seinare.Anders Birkeland var oppført som curator/ tilsynsmand til ein av sønene til Mikkel Halvorsen Hjelme (skifte 2. juni 1766 på gården Hjelmen) som var bror til Johannes Halvorsen Birkeland /(Hjelme). Dette tyder på slektskap.At Johannes Halvorsen Birkeland kom frå Hjelme fann eg i eit skifte etter ein annan bror, Anders Halvorsen Misje (skifte 30. mai 1704). Anders Halvorsen hadde etternamnet Hjelme ved teljinga i 1701. LenkeDen eineste som passer til å være far til Halvorsen- brødrene er Halvor Gudmundsen Hjelme f. ca. 1630 d. 1701/02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.