Gå til innhold
Arkivverket

[#16329] Fredrich Busch, steinhoggermester og bestyrer av marmorbruddet i Lier. d. 1763


Gjest Tom Erik Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Ellingsen

Jeg ønsker å vite hvor han kommer i fra, og finne hans aner.Jeg har lest det som står om han i Lierbøkene, og prøvd å finne noe i kirkebøkene for Lier, men finner ikke noe om hans opphav.Eierene av marmorbruddet var danske, kan det være et spor?Han var gift med Siren Johannisdtr. (g. 3/6-1756) og hadde to barn Dorothea Maria (f. 1756) og Fredrica (f. 1760)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tom Askerøi

Jeg kjenner dessverre ikke personen du spør etter, men det var opptil flere Busch-familier som kom til Norge fra Tyskland (dels via Danmark) på 1600-tallet.Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at 'din' Busch ikke er noen etterkommer etter Hans Gjertsen Busch som kom til Trondheim rundt år 1600. Men det finnes flere andre. En av slektene er det skrevet bok om (som Deichmann - i hvert fall her i Oslo - har) og du finner også minst en som kom til Bergen.Jeg tror ikke det er nødvendig å lete i Danmark, foreløpig...Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skifteprotokoll nr. 5 for Lier, Røyken og Hurum (1760-1774): Skifte 25/4 1765, folie 242, etter Friderich Busch, Haarberg gård i Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.