Gå til innhold
Arkivverket

[#16333] Oppsporingsideer mottas med takk!


Gjest Line Monica Grønvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Line Monica Grønvold

Noen som har ideer? Følgende tipp-tipp-tipp har vært artig å spekulere omkring, men hun er fortsatt et hinder inntil mine antagelser styrkes ytterligere gjennom nye historiske kilder.Sille Olsdatter (viet til Arne Arnesen Butteberg i november 1806, Våler i Solør) døde et par år etter ekteskapsinngåelsen. Hennes alder oppgis hverken i skiftet eller i kirkebokens nedtegnelser ifbm hennes vielse/begravelse.Spørsmålet er, hvem kan ha vært hennes foreldre? Kan jeg finne ut noe mer om Sille?Hvor bodde Sille før ekteskapet med Arne Butteberg? Ved ekteskapsinngåelsen var hun oppført som Sille Olsdatter Magnæs. En forlover, som ikke er bror eller far, kom trolig også fra Magnes. Men i 1801-tellingen bodde hun ikke der. Hva gjorde hun der som ung voksen kvinne?Skiftet fra mai 1809 viser en interessant og rikholdig liste over eiendeler, kanskje arvet - (bl.a. silketafttrøye, diverse farget kjolestoff og glasskaraffel). Sille døde fra to små døtre, Anne og Helvig Sofie.1801-tellingen og skiftesaker fra årene omkring viser en Sille i riktig alder på Lundeby (gården på øst- eller vestsiden?). Sille på Lundeby hadde 7 søsken og foreldrene døde da hun var i tenårene. Tilfeldigvis hadde hennes mor og søster samme navn (Helvig/Sophie) som døtrene til Sille Olsdatter på Butteberg.Oppkalling var vanlig, og jeg tolker derfor dette som en indikasjon på at jeg er på rett spor. Men har noen tips til ytterligere oppsporing av Sille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Har du sjekket eventuelle dødslister ? dette er noe jeg selv har brukt når kirkebøker har vært vanskelig å tyde /lese enten grunnet skrift eller dårlig kvalitet.En annen ting du også kan sjekke er lysningsprotokoll før ekteskapet ble inngått der kan alder stå oppført.Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

At navnet på datteren er i samsvar med navnet på mor/søster er en god indikasjon, særlig når navnet er litt spesielt slik som i dette tilfelle. Ytterligere indikasjoner kan du få ved å finne navnet på Arnes mor. Dersom dette er Anne indikerer det for det første at familien følger oppkallingstradisjon, og for det andre at navnet Helvig Sofie kommer fra Silles familie. Navn på faddere vil også kunne gi gode indikasjoner.I tillegg til å sjekke dødsfall i kirkeboken, bør du også sjekke innflyttede og utflyttede fra hvert av sognene. Dessuten burde det vel være noen fra Silles familie tilstede ved skiftet for å ivareta barnas interesser?Dessuten bør du sjekke ut om forloveren har noen forbindelse med den Sille du har funnet i 1801, f.eks. vært fadder i barnedåp i familien, vært forlovere for noen av hennes søsken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line Monica Grønvold

Takk for tipsene. Dessverre er det slik at den aktuelle kirkeboken ikke har egne inn- og utflyttingsrubrikker, heller ikke navn på faddere. Denne presten førte boken på sin egen måte, som i mange andre tilfeller før bestemte rubrikker ble pålagt av departementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

For interesserte vises til tema 16332 der samme spørsmål tas opp.Vil her kort nevne at Sille Olsdatter Butteberg var 28 år ved død 1809, mens Sille Olsdatter på Lundeby var 15 år 1801. Så sant disse opplysningene stemmer, kan det derfor ikke være snakk om samme person.Og fadderne er ført i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line Monica Grønvold

Takk for tips! Jeg har nok fart med harelabb over kirkeboken i dette tilfellet, fordi hun har så usikkert opphav (- annet enn navnet på bosted før vielsen). Videre blir det så mye gjetning at jeg heller har søkt i andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.