Gå til innhold
Arkivverket

[#16334] Feil navn i Digitalarkivets lister????


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Jeg tror Helje Rasmussens kone har fått feil farsnavn i Databasen ” Marriages in Askøy 1742-1911”. I Post 1715 er konen oppført som: Johanne Karine Rasmusdtr, fødested Erdal og 21 ¾ år. Datoen er 15/7-1849. Helje er oppført med alderen 22 ¾ år og fødested Skarholm.I folketellingen 1865 for gården Erdal på Askøy så er Helje Rasmussen oppført med alderen 40 år og konen, Johanne K., heter her Jakobsdatter er 38 år. Konens far Jakob Larsen bor hos dem.Jeg finner ikke noe giftermål for Johanne Karine Jakobsdatter under Askøy.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret er ja, og nei! I kirkeboken står det at 'Johanne Karine Rasmusd.' giftet seg, men i rubrikken for hennes fars navn står 'Pladsmd. Jacob Larsen Erdal'. Det er altså i originalen denne feilen dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line M. Grønvold

Men hvorfor blir ikke åpenbare og innrapporterte feilregistreringer korrigert i digitalarkivets lister? For lang tid tilbake (et par år?) meldte jeg til dig.arkivet og RA om en feil. Det står på samme måte fortsatt. Retting burde være en smal sak, når kilden også finnes som papirkopi.Eksempelet mitt gjelder 1801-tellingen for Øyer, Moe gård: der datter til Erich Larsen og Sigri Christensdatter (nr.298/299) ved en inkurie er ført inn med morens patronymikon i digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette har me svara på nokre gonger:Me har ein stab som er svært liten; tilsvarer om lag eit årsverk. Å retta feil tek tid. Me må først sjekka originalen før me kan retta. Sjølv når originalen er i Bergen vil det ta i alle høve ein halvtime å gjera heile arbeidet. Er den andre stader lengre. Me har snart 10 millionar postar. Det er då rimeleg at me årleg kan få inn meldingar om nokre tusen forslag til feil. Ein stor del av dei ville sikkert visa seg å vera rett. Men likevel ville dette lett eta opp all arbeidskapasiteten vår og me ville i det heile ikkje kunna leggja ut nye databasar. Eg trur det er i alle si interesse at me samlar opp feil, og ikkje rettar einskildfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.