Gå til innhold
Arkivverket

[#16341] Etterkommere etter Erik Kristoffer Nielsen, distriktslege i Steigen


Gjest Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Ovennevnte døde visstnok i 1892 og etterlot seg enke og tre barn: Enken Mathilde Bolette f. Olsen, og barna Sverre Horn Nielsen, f. 1877 på Hadeland (Gran?), Birger Nielsen f. 1880 i Steigen, og Sigrid Nielsen, f. 1883 i Steigen. Er det noen der ute som kjenner til om noen av disse barna har etterkommere idag? Moren deres, Mathilde B., var eneste søster til min oldefar. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Noen tilleggsopplysninger: Ved ft. 1900 bodde enken med de tre barna i Bogstadveien 50 i Kristiania. Mulig de ble boende i Oslo? Alle opplysninger mottas med takk :-)) Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Carsten Schanche

Hei ElseIflg. Norges Læger var Erik Kristoffer Nielsen f. i Eidsberg 2-1-1848, cand. med. juni 1873, var komm.lege i Gran 1873-78 og blev 19-11-1877 utnevnt til distriktslege i Steigen. En tiltagende neurasteni, for endel fremkaldt av influensa under hvilket han, skjønt selv lidende, uavbrutt måtte praktisere, tvang ham til å søke avskjed fra embedet fra 31-10-1891 (med vartpenger).Han tok deretter opphold hos doktor W.Holm på Nes; hans melankoli tok dog stadig mere overhånd, og 6-4-1892 døde han; den dag savnedes han ved middagstider, og den 24. nestefter blev hans lik funnet i Mjøsa. - Folket i Steigen satte Nielsen høyt; han nevndes i aviserne endog som distriktets 'populæreste mand'. Han var medlem av DNLF.Hans enke Mathilde Bolette Olsen, døde 28-2-1909. Stortinget bevilget henne 25-6-1892 en pension av statskassen, fordi Nielsens sygdom antoges oppstått under utøvelse av embedsgjerning. Av hans 4 barn døde en sønn som studerte med. 26-2-1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Takk skal du ha, Carsten. Jeg må beklage at jeg ikke nevnte noe om dette innledningsvis. Det hadde jeg allerede funnet i Norges Læger. Spørsmålet er om de gjenlevende barna (som finnes i FT 1900 i Oslo sammen med moren) har noen etterkommere. Jeg får nøste videre!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Berit Knudsen

En Sigrid Lofthus f. 13/2 1883 døde 11/4 1966 Fana, Bergen. Fødselsdatoen stemmer med Sigrid Nielsen sin. Bilde av gravsteinen Lenke Tror du må dobbelklikke på lenka for å se bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Takk til Carsten for de nye opplysningene! Det er fint å komme noen steg videre.Nei, det er nok 'feil' Sigrid, selv om fødselsdatoen er lik. Sigrids far skulle være Erik Christoffer Nielsen, men vielsen i (11) viser at denne Sigrids far het Trond Olsen.Så Sigrid må nok vente en stund til. Takk i alle fall, Berit!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.