Gå til innhold
Arkivverket

[#16342] Hvordan finne etterslekt


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg lurer på om noen kan gi meg tips om hvordan en effektivt kan finne etterslekt etter et ektepar-eksempelvis viet ca.1864. mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Her må man vel kunne stille et aldri så lite spørsmål.Dreier det seg om etterslekt med kildeangivelse (d.v.s. så god som mulig grad av kvalitet - verifiserbare opplysninger) ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Siden dette er generellt: Lokaliser hvor ekteskapet er registrert, vet du navnene er 1865 tellinga fin til dette. Gå så i kirkeboka og let etter barn av de to, sjekk også konfirmasjoner for å se om de har overlevd småbarnstadiet, senere om barna ble gift osv.. 1875 Tellinga gir deg noe. 1891----og 1900, fortsett med kirkeboka , bruk også gards-og slektshistoriebok hvis dette finnes, og skifter etter foreldrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Folketellinger er greit å begynne med: Gift ca 1864, så skulle de kunne lokaliseres i 1865. Dersom de bor et sted hvor 1875 er digitalisert skulle man kunne finne barn i denne folketellingen, om ikke er kirkebøkene på sted hvor de giftet seg/bosted 1865 første søk. Når barna er lokalisert så er er neste søkepunkt folketellingen i 1900 samt kirkebøker så langt fram du rekker. Det er viktig å huske på at man fra midten av 1800-tallet begynner å anta familienavn, særlig i by og ladesteder, dvs at Jens Olsson ikke har en Jensson elller Jensdotter, men Ole eller Olava Olsen. For midt vedkomende ble det gårdsnavnet som ble familienavn.Selv om fødested er oppgitt i 1900 stemmer ikke alltid det. Jeg lette Aust-Agder rundt etter en av mine forfedre som var angitt født i en Aust-Agder kommune, men som viste seg å være fra det mest nærliggende stedet for meg, Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har et problem å føre etterslekt etter forfedre fremover de siste 60-70 årene og til i dag, dvs. etter at kirkebøker er åpne for almenheten. Hva er den beste måten å følge en slekt fremover i tid (fødseler, ekteskap og dødsfall) i det 20. århundre??? I Sverige er vel alle dødsfall fra 1950 digitalisert og tilgjengelige ('Sveriges Dödbok'), mens norske dødsfall vel bare er tilgjengelig (bortsett fra et lite utvalg) fra 1995. 'Folkemengdens endring' er en mulighet, søk i dødsannonser etc. i aviser en annen, men begge er meget tidkrvende. Jeg ville tro at Statistisk Sentralbyrå/Folkeregisteret har registrert digitalt alle fødseler og dødsfall i hvert fall fra fødselsnummer ble innført i 1964. Ville det være mulig å få til i Norge noe som Sveriges Dödbok fra f.eks. 1965 som lister alle døde med navn, fødselsdato, dødsdato og bostedskommune ved død, med data som statlige etater sitter på i digital form???????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til innlegg 7: Opplysningene på nettet i skattelisten (navn, postnummer og fødselsår) kombinert med telefonkatalogen (sammenfallende adresse indikerer slektskap) gir en del hjelp når det gjelder nålevende - særlig etter at 'alle' har fått seg mobiltelefon. I hvert fall når slektsnavnet ikke er for vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.