Gå til innhold
Arkivverket

[#16345] Jacob Lillebak, f. i Øxendal, bosatt 1900 i Bergen


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

I folketelling 1900 Bergen, Stølesmuget 1a lever familien Jakob Lillebak, baadsman, f. 1866 Ørlandet ST og Anna Lillebak, hustru, f. 1870 Ålesund.Finne det noe skifte etter disse. Grunnen til min forespørsel er om det kan være den 'Jacob Lillebak, f. i Øxendal, Dampskipsfører, som er far til Toralf Lillebak, f. 8 nov 1891 i Vågan'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kystlos Jacob Nilsen Lillebak var 70 år gammel da han døde 16. august 1934. Han og hans kone Anna hadde gjensidig testament datert 24. august 1926, og enken overtok boet. Anna Lillebak, født i Ålesund 26. april 1870, døde 19. august 1948. Hennes bo ble behandlet i henhold til testament 31. august 1946. Ingen av ektefellene etterlot seg livsarvinger. Men siden barneloven ikke trådte i kraft før ved årsskiftet 1916/17, utelukker ikke dette at lystlosen kunne ha hatt barn utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takk skal du ha.Finnes det noen mulighet å finne ut om Jacob, kan ha vært dampskipsfører og da var en tur på Lofoten i den aktuelle perioden?En annen side, er jo hva og hvor ble det senere av Toral`? Levde han opp, ble gift og stiftet familie? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jacob Lillebak er ikke rulleført hos innrulleringssjefen i Bergen, og følgelig kan jeg ikke se hvor han eventuelt var mønstret i 1891, men det ser jo ut til å være svært godt sammenfall i opplysninger. Jeg ville tro Jacob Lillebak var mønstret i Trondheim, og at man kunne finne hans mønstringshistorie i Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johannessen

Toralf Lillebak levde i hvert fall i 1900 da han var pleiesønn på gården Rystad i Gimsø, men det visste du kanskje? Lenke Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jo, takk. Den viste jeg om. Det er faktens eneste tilslaget jeg har på navnet og det må være han. Men hvor ble han av. Sansynligheten er vel muligens at han har død i ung alder?Det er også en mulighet at pleiemoren kan være hans tante, men det er også usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.