Gå til innhold
Arkivverket

[#16349] 1900 FT. Bor Baklandet. Fødested er t. Er valget Baklandet eller hele Trondhjem


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Leter etter (18627) Ingvald Andriassen L. (L er muligens Lund), f. 1878, som iflg FT 1900 for Trondhjem midlertidig er bosatt i Øvre Baklandet, matr. nr 11. Han 'frekventerer f.t. styrmandskolen i Trondhjem'. Sedvanlig bosted er Kabelvåg. Under fødested står det t, som jo er tllingsherred. Betyr det Baklandet i dette tilfelle eller er det Trondhjem generellt? Kan ikke finne han i kirkeboken for Baklandet (HF1249 1870 til 1885) for angjeldene tidsrom. Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

't'-en står i originalen, og det er den som har skrevet listen som har ført den på. Meningen er at vedkommende skal være født i tellingskretsen, emn vi vet ikke hvilke vurderinger skriveren har gjort, og dersom Ingvald Andriassen ikke lar seg finne i Baklandet, bør man nok undersøke tilgrensende områder. Jeg vil tro hele Trondheim ville kunne oppfattes som 't'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Har et tips til deg, men kan ikke i farten huske helt hvor jeg fant kilden. Noen andre kan sikkert gi deg den.. Adressebog for Tronheim, hvor du kan søke på årstall. Fant selv de jeg lette etter 1900. Håper du blir hjulpen..Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Takker for hjelpen så langt. Jeg fant han ikke, så jeg må nok gå gjennom kirkebøkene for Trondhjem. Det eneste jeg vet om han er at han var født? 1878-04-21, og skal ha 'frekventert' styrmandsskolen i Trondhjem rundt 1900. Hvis det er riktig som det står i folketellingen (t) så burde jeg vel finne han i en av kirkebøkene for Trondhjem. Finner jeg han ikke der så får jeg vel etterlyse han gjennom debattforumet. Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Paul! Om du går til folketelling for 1900, søker på Ingvald på fornavn, ja da får du opp div. Ingvald i Norge. Tar du å velger Trondheim, så vil du se 3 Ingvald, også den du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Ingeborg. Jeg har funnet han der. Problemet er at han står oppført som født i 'tellingsherredet'. Han bodde på Øvre Bakklandet, men er ikke å finne i kirkebøkene for samme. Rådet fra Y. Nedrebø var å gå gjennom alle de forskjellige kirkebøkene for Trondhjem for angjeldende dato. Etter det jeg har funnet ut må det være: Domkirken, Vår frue, Ila, Hospitalet, Lade og Bakklandet(allerede sjekket). Jeg vet heller ikke hvor det ble av han, men tenker som så, at hvis jeg kan finne noe om fødestedet og kanskje foreldre, så blir mulighetene større. Men, først må jeg sjekke kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Om jeg ikke husker feil så ble en del av Strinda som også innbefatter Bakklandet innlemmet i Trondheim omkring 1890,jeg vil tro at vedkommende kansje var født i Strinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.