Gå til innhold
Arkivverket

[#16359] Malene Larsdtr. og Christen Larsen g. ca. 1820 - Ås, Akershus


Gjest Tommy Spjøtvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei.Christen Larsen og Malene Larsdtr. kom til Kraakstad 1. nov 1831 fra Aas Præstegjeld.De fikk første sønn, Christian, 1823 og videre Lars i 1828.Kan noe hjelpe med bryllupsdato og evnt. foreldrene til Malene og Christen?Mvh. Tommy Spjøtvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Familysearch IGI har at Christen Larsen og Malene Larsdatter ble gift 24. aug. 1827 i Ås. Det stemmer jo ikke hvis Christian var sønn av begge to, med mindre han var født før de giftet seg. Har du sett dåpsinnførselen hans?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Takk skal du ha Laila!Nei, jeg har ikke sett innførselen. Opplysningene jeg har har jeg fra en gammel salmebok. Det kan være at Christian er Malenes uekte sønn siden salmeboken var Malene sin.Opplysningen vedr. flytting er hentet fra Kråkstad kirkebok. Jeg har spurt de som fant disse opplysningene om hvem som evnt. står oppført sammen med Malene og Christen når de flyttet fra Ås.Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei igjen!Jeg var på Statsarkivet i Oslo i dag,og da slo jeg opp dette med det samme:Ås kirkebok nr. 4 (1818-1826), mikrofilmkort 2/6, fødte Mandkjøn 1823 nr. 57: Født: 5. December. Navn: Christian Balzersen. Døbt: 14 Decbr i Aas. Forældre: Ugifte Baltzer Olsen, Gaardmandssøn, og Pigen Malene Larsdatter Skuterud. Fadd: Cyprian Isachsen, Casper Johannesen, Anne Andreasdatter, Maren Johannesdatter, Gunild Thorersdatter.Ås kirkebok nr. 5 (1827-1840), mikrofilmkort 1/6, fødte 1828 nr. 26: Født: 9de Martii. Døbt: d. 7de April. Navn: Lars. Ægte. Forældre: Huusmand Christen Larsen Søndre Faale-Plads, og Hustru Malene Lars Dr. Fadd: Jens Olsen Kiærnæs – Christian Andreasen Faale – Hans Andreasen ibid. – Kirstine Ols Datt. Kiærnæs og Maren Ols Dr. ibid.Ås kirkebok nr. 5 (1827-1840), mikrofilmkort 3/6, Ægteviede 1827 nr. 8: Vielsesdag: 24de Augusti. Ungkarl Christen Larsen Faale og Pigen Malene Lars Dr Faale. Brudgommens Opholds- og Fødested: Faale. Alder: 21 Aar. Fader: Lars Peersen Kiærnæs. Brudens Opholds- og Fødested: Faale. Alder: 26 Aar. Fader: Lars Eriksen Asperud. Forlovere: Erik Christophersen Houger og Johannes Poulsen ibid. Tillysingsdagene: 8de, 9de, 10de Søndag efter Trefoldighed.(Asperud er en gård i Kråkstad.)Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, jeg studerte ikke siden din før etter at jeg hadde sendt forrige innlegg. Ser at du har de opplysningene fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei, igjen. Kjekt at vi kom frem til den samme konklusjonen i vår leting i folketellingene.Det er nok som du sier; at hun pyntet litt på alderen når hun giftet seg med Christen.Jeg har nå vært på biblioteket å lånt Ås og Kråkstad sine gårds og slektsbøker for å se om jeg finner flere ledetråder.Mvh. Tommy Spjøtvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.