Gå til innhold
Arkivverket

[#16360] Slekten Kruckow


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Finnes det et register eller en ryddig organisering av de 300 pakkene i Langebeks Excerpter?Langebæks samlinger i DRA er fint ordnet. Det er en egen norsk samling og avskriftene er ordnet kronologisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Svaret på spørsmålet ditt er nei. Det finst ein katalog (Gigas' katalog over handskriftsamlinga), men den er sjølvsagt ikkje uttømmande på nokon som helst måte. Sjølv har eg vore gjennom eit titals pakkar i Langebeks Excerpter, og funne mykje av interesse der. Men arbeidet med dei får eit visst preg av leiting på måfå.Med omsyn til det aktuelle brevet frå 1575 har også eg leita etter det frå tid til annan, men har ikkje funne det. Ut frå opplysningane i DAA samt i Langebeks seglteikningar, er det ikkje tvil om at det har eksistert, og helst må det også finnast ein regest av det ein eller annan stad. Men eg trur ikkje det dukkar opp mange nye opplysningar i det. Det finst, som du har nemnt, ikkje i Langebeks Diplomatarium, og heller ikkje i hans repertorium over Rosenholmarkivet. Men det var jo ikkje berre Langebek som nytta dette arkivet -- det vart nytta av mange fleire enn han. Dermed kan det jo sjølvsagt tenkjast at regesten/avskrifta av det ikkje ligg i Langebeks Excerpter likevel... Men å gå gjennom 300 pakkar for å finna det ut, er ikkje noko eg vil sjå på som nyttig tidsbruk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

For å avslutte om dokumentet fra 1575, så har jeg ikke sett at seglmerkene til Hans og Jørgen Kruckow har vært publisert...Hans (Johanson) Kruckow hadde et vanlig Kruckow seglmerke (som også Johan Kruckow brukte) med horisontale bjelker/striper nederst og en steilende enhjørning øverst. Over seglet var det bokstavene 'HK'. Sønnen Jørgen (Hansson) Kruckow hadde det samme seglmerket som faren, men med bokstavene 'IK' over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Litt utenlandske Krucower.Leopold Freiherrn von Ledebur: Adelslexicon der Preussishen monarchie, Berlin, bind II (etter 1859) skriver på side 295 at Kruckow er kjent i Pommern fra før 1339 i Toitin (Demmin) i Pommern. Ellers er de kjent i Pommern: Kruckow (Demmin) i 1523 og 1601, Mussenthin (ibid) 1505 og 1626 og Padderow (Anclam) i 1505 og 1626.De hadde segl med bjelke nederst og voksende enhjørning øverst, og en annen slekt hadde en blomstervase eller krukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Vi finner også noe mer hos Leopold Freiherrn von Ledebur (Adelslexicon der Preussishen monarchie, Berlin, bind I, 1855, side 485-486). Han skriver at det i Tyskland også var en slekt som het Krug / v. der Kruge / Kroge. En kan nok stille oss spørsmål ved om noen av de som vi oppfatter som Kruckower i Norge egentlig tilhører denne slekten. Det er kjent flere personer bl.a. i Cruden (Osterburg) på 1200-tallet, i Garlose (Meklenburg) i 1334 og i Giesendorf (Ost-Priegnitz) i 1441.Det ser ut til å ha vært to familier - en familie som brukte Andreaskors og en (i Meklenburg) som brukte enhjørninger i sine segl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arne kvitrud

Ser i Axel Kiellands privatarkiv i SAS, PA 21, boks 15, nr 66 III at han med referanse til Jacob van Melle: Lubeck - anfører at en Harkvid Kruckow er nevnt i perioden 1409-13. Underforstått har han nok bodd i Lubeck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Nå er det vel gått 'et par år' (21) + (22) siden vi ble stilt i utsikt viktige funn omkring Kruckow'ene. Er disse presentert et annet sted eller venter vi fortsatt? Godt nytt år, forresten. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ikke får nå. Men hva så ? Uten dokumentasjon er jo teksten ubrukelig som grunnlag for videre forskning (og dessuten er det vel intet nytt der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg mente da heller ikke at den kunne være grunnlag for forskning, bare at det er greit å være oppmerksom på den. Jeg kunne da heller ikke se hvem som var forfatter til artikkelen, heller ikke den vedr. Losna.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

At ein tekst utan kjeldehendvisningar er heilt ubrukeleg til vidare forskning, er eg ikkje utan vidare samd i. Det som eit slikt fylkesleksikon kan gjeve bidrag til , med alle sine kortfatta tekstar, store overskrifter og flotte bilete, er å auke den historiske nysgjerrigheita til folk flest. Og det er vel ein bra ting? Eg trur heller ikkje at disse sidene Arnfrid Mæland hendviser til var meint som noko grunnlag for vidare forsking heller... Dei gjev, blant mykje anna, ei kjapp og grei innsikt/oversikt i fylket Sogn og Fjordane. So får det vere opp til kvar enkelt sjel å gjere vidare undersøkningar/forsking kring dei tema som måtte fengje dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ottar Starheim er leksikonredaktør og trolig forfatter for 'Fylkesleksikonet' som lages av NRK Sogn og Fjordane. Noe forskningsgrunnlag er det nok ikke, men bildet er jo fint...Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bildene er veldig bra. Leksikonnet er fin som er første oeirntering, men jeg savner i det minste en litteraturliste til de enkelte artiklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arne kvitrud

Til (28). Jakob Langebeks avtegning av seglet til 'Hans Krugge til Sørum' fra 1575 er vist nedenfor.Langebek oppgir som kilde 'Doc. Arch. Ros. 1575'.

bilete3129.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Så var det seglmerket til 'Jørgen Kruuchouf (Hanses Søn)' fra 1575. Langebek legger til at han 'nævnes og Kruckuo i same brev'.Det er hentet fra samme sted som seglet i innlegg (40): DRA, HSS 1, Jakob Langebek, boks XV. Jørgens segl har nummer 24.Langebek oppgir som kilde 'Doc. Arch. Ros. 1575', det vil si Rosenholmarkivet.

bilete3142.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Desse seglmerkene er interessante, og eg må få syna til tema #42929 der seglmerket til Anders Nilsson til Kroken er attgjeve, han som Hans Kruckow kalla sin ''bror''. Var Guri Thorsdotter (Smør) gift to gonger?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har forøvrig kopi av Spangens notater om Kruckow. De som ønsker det kan få de tilsendt direkte pr mail av meg. Det er tilsammen 6-8 bilder.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk, Lars Ove; eg tek svært gjerne imot!Med venleg helsing,Lars E. Øyane - lars.e.oyane@sdsl.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

43: Jeg kunne også gjerne ville hatt kopi av Spangens notater. På forhånd takk. Med vennlig hilsen Ken Nordberg. (elevator@online.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Innlegg 43. Her er enda en som er nysgjerrig på Kruckow, figu.olderkrøllalfac2i.net . På forhånd tusen takk!Mvh Finn Gunnar Oldervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.