Gå til innhold
Arkivverket

[#16366] Har du dokumenterte aner til adelen uten å være klar over det?


Gjest Knut Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Knut,du har rett, Landvikboka, bind 2, s. 51 angir ikke foreldrene til Anna Teiste, g.m. Niels Jacobsen Friis.Med henvisning til de 3 kildene på internett er spørsmålet om Anna er søster til Thrond Teiste like aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg nr. 25:Er det ikke et eller annet sted i Aust-Agder som heter noe lignende som 'Teiste'.Forøvrig kan det øvrige angitte i samme innlegg 'fremlegges for dommeren' som en andel av de 20 %.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nils Friis (Jacobssønn) til Landvik var gift med Anna Teiste (Hansdatter), enke etter Trond Benkestokk (Tordssønn) til Hananger, og datter av lagmann Hans Jonssønn Teiste til Fet, d. 1591. Skjønt sistnevntes patronym er jeg noe usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, Knut Fjogstad, Trond Teistes anetavle er korrekt med hensyn til opplysninger om setegårdene til hans foreldre, samt hans farfar og farmor. For morfar er riktignok Hananger feil for Jordanger. For farmor har vi såvidt jeg vet, ingen andre opplysninger om egen setegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Jeg mente selvfølgelig her kun feilen vedrørende morfaren, men uansett mange takk for mer utfyllende opplysninger til opplysning og fremdrift.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg nr.: 25:Det nevnes at du har satt deg 'bom fast' vedrørende etterslekt.Kanskje sitter man på kilder og opplysninger for videre oppklaring hertil?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det er spesielt identifiseringen av Ole Hansen Gotsows to koner jeg sliter med. Jeg har funnet kandidater på begge, men tro ikke på noen av dem.Desuten lurer jeg på Lauritz Lauritzen Birkrems sønnedøtre, spesielt Adelus. I følge Finne-Grønn skulle hun ha giftet seg med en skipper Christen Christensen i Neskilen, men jeg vet ikke om det var noen barn i ekteskapet.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til 1.avsnitt:Når det gjelder identifiseringen dvs. kildebelegget angående Ole Hansen Gotzow's to ektefeller, vil jeg komme tilbake her i temaet noe senere med dette.Til 2.avsnitt:Her er det vel også en grei lenke videre til bla. Kr.sand.S....Når det gjelder Appelone(a) Olsdtr., (dtr. til Ole Hansen Gotzow) var hun gift 3.ganger. Hun må ha vært en usedvanlig aktiv dame - kanskje med (Agdeside) rekord når det gjelder å være fadder i Konsmodistriktet. Ellers følges navnet Appelone(a) i denne slektsgrenen også ut på sidegrenene.Men dette var jo noe på siden av debatten - og 'dommerens' område - likprekenen må man jo bli ferdig med først.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Bare en liten innskutt bisetning: Appelone-navnet er verdt å følge bakover. Den mulige avstamming fra Appelone Vik via Linland i Holum og Toftenes og Saanum i Halse er verd en undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

KristianApelone er helt sikkert oppkalt etter farens første kone, Apelone Ambjørnsdatter (som jeg altså ikke har funnet - men Halse er ukjent land for meg). Uansett er forbindelsen mellom Gotsow-familien og Toftenes tett, Oles søster Carine giftet seg med Ditlef Rasmussen Toftenes, og lensmann Hans Jørgensen Gotsows tredje kone var også fra Toftenes-slekten.Forøvrig, dersom Finne-Grønns fremstilling holder vann, er den Lauritz Lauritzen, borger av Kristiansand, som er nr. 2 i mitt forrige innlegg identisk med ham du lurte på for ett år siden (dette fikk jeg vite i sommer). Han vokste nok opp i Kristiansand hos sin stefar Hr. Claus Jørgensen, men levde sitt voksne liv i Mandal, og flyttet altså til Neskilen på sine gamle dager.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Per:Det er i den større sammenheng adskillig mer sannsynlig, slik man kjenner til disse slektene nå, at Ap(p)elone(a) navnet er fra Ambjørns eller dennes ektefelles aner.Halse er forrøvrig et av Kristian's spesialområde.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Nå er Apelone Arnbjørnsdotter litt bak de jeg har registrert fra Addnedalen (Bygdebøkene fram til ca. 1700-10. Jeg kan selvfølgelig ha oversett det viktige navnet Arnbjørn? et eller annet sted, men dette er to navn som gir assosiasjoner langt tilbake i tid: AgaByre og Bringsvær. Jeg skal ikke gå så lang i dette innleget, men Gislefoss og Heddelandforbindel (Øyslebø) kan følges opp. Likeledes Endre på Ertseid som i gamle dokumenter er skrevet Endride.Til PerSKal til Sørlandet em tre ukers tid og vil da sjekke opp en del forbindelser rund Saanum-Toftenes-Omland-Farestad-Berge (Ø-V)Laurits Lauritsen har jeg i en kartong etter flytting, og jeg har skiftet skjerm hvor jeg hadde notert opp nummer på tema, så om du kunne minne meg på temanummer kunne jeg lettere finne tilbake til det.Når det gjelder ekspert (fru Blom) på Halse--------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

KristianDitt spørsmål var i debatt 10457 om Teiste og Løddesøl, innlegg 35. Finne-Grønn skriver: Utvilsomt Adelus' yngste sønn, ble borger i Christiansand og bosatte seg i Næskilen ved Arendal i 1670-årene. Ifølge skattmanntallene for årene 1655 til 1662 i Mandals lensregnskaper: Hr. Claus Jørgensen ' paa sin stifsøn Lauritz Lauritzsens vegne eier i Bjelland i Søndhordland 4 og 1/2 hud odelsgods'.Dette må da være den samme som den Velfornemme mann Lauritz Lauritzen, forutsatt som sagt at Finne-Grønn ikke har tatt feil.Den eneste Appelone Ambjørnsdatter på noenlunde rett alder jeg har snublet over så langt, var fra Brunlanes, men jeg har aldri sett noe som tydet på at Ole Hansen Gotsow var borte fra gården, så jeg tviler på at det kan være den rette. Det kan selvfølgelig være en luring som har gjemt seg i Lyngdal, men jeg tror mer på Halse. Magefølelsen min sier meg også at Oles andre kone, Karen Ommundsdatter, kan være fra Halse – men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har stort annet enn eliminasjonsmetoden å bygge på.KnutDet er nok for hardt å kalle Appelone Olsdatter stammor til hele Konsmo, men stamfadder var hun utvilsomt, jeg har knapt sett noen benyttet så ofte som fadder som henne. Og uten å lete systematisk har jeg så langt funnet tre forskjellige etterkommerfamilier som har flyttet til Grimstad, av naturlige grunner har jeg bare fulgt opp en av dem.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

PerTakk for henvisningen. Jeg har ikke arbeidet med Gotsow-slekten bortsett fra å ha lest det generelle som står i bygdeboka for Audnedal. Det ser ut til at jeg må føye Spidsboe til arbeidet i Kristiansand, og så ta en økt med sammenføyning og organisering av opplysningene. Får se hva jeg kommer fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Per:Da jeg gikk gjennom bla. kirkebøkene for Konsmo for noen år siden så var det som nevnt (innlegg nr. 37 andre avsnitt) - det påfallende store antall, som Appelone(a) Olsdtr., var fadder til - ikke moder. Sannsynligvis var hun også jordmor.Kristian:I den gamle bygdeboken for Lista og de nye, finnes mye nyttig stoff om Gotzow med slekt.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Knut: Dersom Appelone ved disse fødslene var gudmor i forbindelse med mange hjemmedøpsler så var det nok overveiende sanslynlig at hun var jordmor. Fremdeles er det spennende hvilke forbindelser som finnes tilbake til eldre generasjoners Appeloner.Listaboka står for tur, først og fremst for å se på temaet Teiste-Løddesøl (og Smørgods) på Lista og andre steder. Forskjellige andre opplysninger som nevnt gitt meg en mistanke om at det finnes mer 'Smørgods' på Agder enn det som tilfløt Benkestokkene og Ormene i 1557. Foreløpig holder jeg på med en forbindelse til Vestfold og må få gjort unna en del arbeid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hans Jørgensen Gotzow's morsslekt er en utfordring i så måte. Du vil også finne spesielt en Listagård som var i dansk eie - H.J.G.'s farside sannsynligvis.Smørgods til Nedenes - det endelige bevis...Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er et ønske om noe starthjelp til noe av etterslekten her, således hentet fra kirkeboken i Konsmo (som finnes under DIS-V-A):Barn til Leif Bjørnsen og Apelone Olsdatter Vigeland 1.ekteskapNavn: Leif Døpt: 26-09-1778 Sted:Gislefoss Far: Leif Biørnsen Mor:Apelone Olsdatter Faddere: Aanen Gundersen Gislefos.Tosten Gundersen Gislefos.Siri Torkelsdatter Gislefos. Alf Aanensen Viblemo.Targier Nielsdatter ViblemoBarn til Guluf Salvesen og Apelone Olsdatter Vigeland 2.ekteskapNavn: Gunvor Døpt: 15-03-1780 Sted:Konsmo Far: Guluf Salvesen Mor:Apelone Olsdatter Faddere: Markus Jensen Konesmo.Gunder Salvesen Konesmo.Guri Kristofersdatter Konesmo. Aanen Bærtorsen Færaas.Ragnil Nielsdatter ViblemoNavn: Salve Døpt: 26-10-1782 Sted:Konsmo Far: Guluf Salvesen Mor:Appelone Olsdatter Faddere: Siri Aanensdatter Konesmo.Tosten Ommundsen Konesmo.Knud Simonsen Konesmo. Baar Eriksen Konesmo.Guri Leifsdatter KonesmoNavn: Karen Døpt: 21-01-1786 Sted:Konsmo Far: Gulu Salvesen Mor:Apelone Olsdatter Faddere: Løvdal.Tosten Ommundsen Konnismo.Thor Aanonsen Helle. Ingebor Ommundsdatter Konnismo. Siri Aanonsdatter Konnismo Merk: Døbt ved VigmostadNavn: Ole Døpt: 29-06-1788 Sted:Konsmo Far: Far: Guluf Salvesen Mor:Apelone Olsdatter Faddere:Degnen Torgie Børusen Konesmoe. Gunder Salvesen Konesmoe.Lars Christensen Konesmoe. Peder Reiersen Vigmostad Merk: Tvilling (Faddere felles med søsteren Torbor)Navn: Torbor Døpt: 29-06-1788 Sted:Konsmo Far: Guluf Salvesen Mor:Apelone Olsdatter Faddere: Ingebor Joensdatter Konesmoe.Guri Larsdatter Konesmoe.Astri Børusdatter Konesmoe. Aschier Knudsdatter Egeland Merk: Tvilling (Faddere felles med broren Ole)Her ser man Hans Jørgensen (Gotzow) som fadder:Navn: Joen Døpt: 07-07-1726 Sted:Gislefoss Far: Jon Biørnssøn Mor:Tarjer Aslaksdatter Faddere: Hans Jørgenssøn Vigeland ned. Søvren Larssøn Gitlefos. Aaslu Knudsdatter GitlefosMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Undres på om vedlagte 'bekreftelse' er fremkommet med referanse til likprekenen i innlegg nr. 1 ?'Da Wii have Nu bragt wdi Æfterrætterlighed at Wellærverdige Frue Marine Teiste, Formæled med Hr. Hans Jørgensen Godzow witterligt ware Dater af Wellærverdige Hans Teiste til Hananger og Bielland och Wellærverdige Frue Brynhild Benkestok, wil Wii bestræbe Oss på at besørge Oprættet eet Norsk OffuerHuus, hvori Wii Will Iintage Vor Redte Plas'.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg forstår ikke det siste spørsmålet. Teksten Knut F gjengir, står ikke i det håndskriftet som jeg har utgitt på mitt websted (jf lenke i innlegg 1). Hvor kommer teksten fra som Knut Fjogstad gjengir i sitt innlegg 48 ? For meg ser teksten ut til å være forfattet en gang mellom ca 1950 og august 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det var under opprydding i en masse referanser og notater at jeg kom over denne 'bekreftelse', som jeg ikke har notert noen referanse til - derfor spørsmålet. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.