Gå til innhold
Arkivverket

[#16367] Rasmus Hansen Møller-bror til fogd Andreas Hansen Møller på Sunnmøre?


Gjest Olav Sletvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sletvold

Fikk ikke til å lage nytt innlegg/svar på tema 13346. Tar derfor opp tråden under ny tittel. Takker Bjørn Jonson Dale for innspillet om Hans Rasmussen Brandal og familien hans. Det var nok et blindspor!Har selv vært inne på tanken om fogd Anders/Andreas Hansen Møller kunne være 'min' Rasmus sin bror. Akter derfor å gå videre på dette sporet, men trenger hjelp.Denne Andreas Hansen Møller og hans familie er detaljert omtalt i opptegnelser i Norsk Slektshistorisk tidsskrift XX s. 270-274. Han var født 9. februar i 1648 i Sønderborg, Danmark og døde i 1707, 59 år, 4 uker og 2 dager gammel.Andreas' foreldre var 'Borger og Handelsmand' Hans Jørgensen Møller og kone Birte Andersdatter Krukau. Hans Jørgensen døde i oktober 1683, 75 år gammel, mens moren Birte Andreasdatter døde 10. januar 1694, begge i Sønderborg.Neste spørsmål er da: Er det noen som kjenner til om denne Andreas hadde en bror ved navn Rasmus? Hvordan få tak i opplysninger om skifter i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Mulig at en henvendelse til nedenstående adresse kan gi hjelp.Kirkegade 8 6400 Sønderborg Tlf Kirkegade: 74 43 27 10 Tlf Ulkebøl: 74 42 93 66 Kirkegade 8: ma 9-12, on 15-17 Torvet 2, Ulkebøl: ti 10-12, on 19.30-21 E-mail: sdbg.arkiv@mail.tele.dk Internet: www.sdbglokalarkiv.dkMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Etter borgarboka for Bergen var Rasmus Jenssen Møller fra Fåborg på Fyn; borgarskap 1683. Då var han vel neppe bror til sunmørsfuten. Rasmus Møller er ellers nemnt som prokurator i fleire saker som er innførte i domkapitlet sine dombøker, seinast 1686. Han førte ingen saker som gjaldt eigne interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Her var eg litt for snarfaren. Borgaren 1683 er ikkje lik Rasmus Hanssen Møller. Dermed fell argumentet vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Takker for at Knut og Bjørn prøver å hjelpe! Det ble ellers lite hjelp å få ved henvendelse til lokalarkivet i Sønderborg, men jeg har ikke gitt opp dette sporet. Når det gjelder muligheten Rasmus Jensen Møller som fikk borgerbrev i Bergen 1683, har jeg prøvd meg på denne for lenge siden. Sekundær/tertiærkilder har antydet at Rasmus Hansen Møller var fra Fyn. Derfor tok jeg med kontakt med personer i Fåborg. 'Jensen' kunne jo være en feilskrift for Hansen? Uten hell denne gangen også!Finne-Grønn har i sin oversikt over advokater og prokuratorer i Norge omtalt 'vår' Rasmus Hansen Møller, men der var ingen ting om hans herkomst. Castberg har en artikkel i Norsk slektshistorisk tidsskrift; jeg har ikke referansen her jeg sitter akkurat nå. Overhoffrettsprokuratoren er dessuten aktør i en rekke saker og rettstvister både i Bergen, Molde og Trondheim.Det finnes også en seddel på han i Collins samlinger ved Statsarkivet i Trondheim.Det skal nevnes at Rasmus Møller var gift med Ellen Robertsdatter Cotton, datter-datter av Joris Non (George Noone), 'grunnleggeren' av Molde by.Jeg ville fortsatt sette pris på om noen kunne hjelpe meg med danskesporet. Et annet spørsmål er hvordan man den gang fikk bevilling som prokurator? Rasmus Hansen Møller ble i følge Finne-Grønn overhoffrettsprokurator i 1685. Kan det finnes kilder/papirer der godeste Rasmus Møller måtte redegjøre for sine familiefohold i en evt. søknad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Det gikk plutselig opp for meg hva temaet gjelder ! Du henviser til emne 13346 men det skal vel være 16346 ?Rasmus Hansen Müller er min 7. tipp og jeg har lett i de samme kildene som deg uten å finne hans bakgrunn.Jeg følger debatten med spenning !; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Dere har fått med at de ble viet i Hammer i 1679 ? Så vidt jeg kan se 4 barn døpt i Korskirken 81-87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest knut fasting

Müller-familien hadde jo tilknytning til Molde. Kan Hans, f.ca. 1610 ha vært gjestgiver i Molde slik som noen antyder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest John H. Aarønes

Det bodde ein Hans Rasmussen på Molde f. ca. 1610 som vert nemnt som gjestgjevar i 1681, men eg har aldri sett noko etternamn på ham. Denne Hans Rasmussen var kan hende den same som tidlegare er nemntsom ein av dei rikaste i Molde, - utliggarborgar, svoger til presten Iver Olsen Helt. Om denne Hans Rasmussen kan vere den du er på jakt etter veit eg ikkje noko om diverre.Det budde også ein Hans Müller på Moldegaard, men det var ca, 1765 - 67, - og det stemmer jo dårleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.