Gå til innhold
Arkivverket

[#16373] Kortarkiv om emigranter fra Kristiania Politikammers emigrantprotokoller


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei! Jeg lurer på om det er mulig å få vite om det dette eksisterer?I dette temaet Lenkei innlegg nr. 16, nevnes disse 'kortene'.Det jeg lurer på, er om dette er noen kort, som er utenom de skrevne protokollene, eller om protokollene er blitt oppdatert etter å ha skrevet på kort først?Bakgrunnen til mitt spørsmål, er at jeg har lett etter en person som er ført opp på disse kortene, men som jeg ikke finner igjen i de mikrofilmede emigrantprotokollene, eller det som står her på Digitalarkivet.Kanskje SAB er feil adresse for dette spørsmålet?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nei det finnes ikke slike kort, med unntak av slike kort som ble nevnt da temaet var oppe forrie gang, dvs. noen ildsjeler som har skrevet av protokollene fra Oslo fra sitt distrikt(noe jeg har gjort) Skal titte på originalen ved første anledning (neste uke) fordi det som er her på digitalarkivet er meget ufullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Torunns lenke i innlegg 1 i denne diskusjonen går til en annen diskusjon, der Henry N Nilsen viste til kartotekskort over emigranter som Østfold Historielag hadde lånt av Nordmanns-Forbundet. Nordmanns-Forbundet er et forbund (= forening) med hovedkontor (og arkiv) i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Javel Tore, er medlem der. Dette kartoteket kjenner jeg ikke til. Som nevnt før er nok dette noe Nordmanns-Forbundet har fått av andre.Uansett er dette noe som ildsjeler har skrevet av. Skal sjekke opp hvor dette befinner seg, over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Hans! Jeg har ikke sett at du har svart på denne, så.. Men takk for at du sjekket opp! Jeg skulle likt å vist om det sto noen kilde, men det er da sannsynligvis ikke tilgjengelig.Et annet spørsmål er : Ettersom jeg ikke har funnet henne i Digitalarkivet, eller fra emigrasjonsprotokollene ( på mikrofilm) hva tror du årsaken kan være til dette?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det mangler endel personer fra 27/11-1883-1885 i emigrantprotokollene fra Oslo. Har du sett på filmen? Hun kan jo ha reist fra en annen havn enn Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har sett på filmen. Jeg har vel ikke tenkt på alternativet at hun kan ha reist fra en annen havn enn Oslo. Jeg sjekket 'Over Fredrikstad'. Denne starter jo også i 1883. Men fant henne ikke der heller.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Arkivkortene som gjelder emigranter fra Østfold er skrevet av og utgitt i bokform av Østfold historielag. Husker ikke akkurat tittelen, men noe ala 'Emigranter fra Østfold'. Finnes i flere eks. på Fredrikstad bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Anne! Jeg har sett den boken! Det var der jeg først fant Johanne Marie, og så har det rullet seg på..Det var litt overraskende å se at de kortene inneholdt opplysninger fra flere havner... så da kan det jo teoretisk være at hun reiste fra hvilken som helst havn. Men sannsynligheten er vel størst at hun dro fra en havn i Østfold/Vestfold/ Gøteborg eller Oslo.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.