Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Linn-Therese Brungodt

[#16376] Hjelp til tyding av kirkebok

Recommended Posts

Hei!Lurte på om noen kunne hjelpe meg med å tyde sted for konfirmasjon. Her er linken: http://home.no/linnolano/kirke.htm Det står konf. .... 1920Personen er min oldemor Sigtona Andreasdtr. Vikøren som ble gift 16.juni 1923 i Årstad Kirke, og det er ved giftemålet konfirmasjonen er oppført.Sigtona ble født i Vik i Sogn (1904), men det er ikke der hun ble konfirmert. Konfirmasjonen fant sted i 1920. Takk for all hjelp!

Guest Hans Myhre

Hei Linn-Therese, legg ut litt mer av hele teksten, det er enklere når hele teksten er der. Etter det du har lagt ut kommer vel en dato?

Guest Ketil Harbek

Bokstav for bokstav ser det ut som 'Uom.', men gir det mening? 'Uten opplyst menighet'??? (Står det samme 'ordet' flere tilsvarende steder i kirkeboken?) Uten streken i den første bokstaven kunne det være 'Voss', men jeg synes den første er en stor U pga. streken. Dessuten tyder det på en forkortelse at det står punktum etter. – Enig i at litt mer av teksten kan hjelpe, for å forstå håndskriften bedre.

Guest Yngve Nedrebø

Det synes å stå 'Konf. Dom 1920'- som jeg formoder skal bety konfirmert i Domkirken 1920.

Hei! Takk for hjelp! Skal ligge ut mer av teksten i morgen om dere tror det hjelper!

HeiNå har jeg lagt ut tre bilder fra den ene siden i Kirkeboken. Det øverste er Sigtonas vigsel. De to andre er eksempler på andre steder den u-lignende bokstaven er brukt. Det er godt mulig at det kan være en D og at det betyr Domkirken!

Guest Yngve Nedrebø

Sigtona Andreassen, født i Vik, ble konfirmert i Domkirken, Bergen 9. mai 1920.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.