Gå til innhold
Arkivverket

[#16388] Oversettelse av Niels Muus skifte i Digitalarkivet?


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Jeg tenkte det kanskje kunne være en idé å lage et tema hvor man kunne assistere hverandre i å oversette blant annet de geistlige skiftene som Digitalarkivet har lagt ut?Hvis det er iorden for redaktøren av Digitalarkivet?Ettersom en av mine langt tilbake aner er muligens Niels Muus, så har jeg lyst til å tolke dette skiftet. Jeg har begynt så smått, men hvis det er flere som lurer på det samme, så kan vi jo hjelpe hverandre? http://da2.uib.no/asp/akerskift/Men som sagt, hadde det vært fint om redaktøren hadde sagt om dette er iorden! Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Oversettelse??? Skiftet til Niels Muus er da på dansk, og i en ganske lettlest gotisk håndskrift også... jeg har dessverre ikke tid til å transkribere det i øyeblikket, men hvem som helst med en meget liten smule erfaring i gotisk håndskrift skulle kunne lese det. Prøv on-line kurset i gotisk håndskrift til Statsarkivet i Bergen/Historisk institutt, UiB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Til Per: Jeg utrykte meg kanskje litt utydelig? Med 'Oversettelse' mente jeg kanskje mer presist å si 'transkribering' fra det skrevne tekst til dagens maskinskrevne tekst.Ettersom du ikke har behov for det, så er det ikke tvang å være med... ;)Dessuten, så hadde det for meg, som prøver å lære meg mest mulig forskjellige typer skrift, bare vært en god treningsak, og jeg ba ikke noen omå oversette for meg.Jeg spurte om noen ville være med å delta i å oversette ( altså meg inkludert). Hvis det ikke er noen stemning for det, så kan jeg veldig godt prøve meg alene! Det var egentlig mest for å lodde stemningen. Altså INGEN oppfordring til noen å 'transkribere for meg', men mer som et 'felles' prosjekt'.Håper ingen tar mitt innlegg som en oppfordring til å gjøre dette alene! Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Ettersom redaktøren syntes det var greit, kommer jeg til å legge ut det jeg har i løpet av lørdagen!Håper naturligvis at flere har det samme 'treningsbehovet' som meg, og slenger seg på!og et lite PS. til Per: Jeg har sett igjennom det forslagne Gotiske kurset! :+)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Dette var en veldig god ide Torunn-kjempebra! Hvilken NIELS MUUS er det du nevner-jeg er etterkommer ettter to som heter NIELS MUUS en som var Sogneprest til Uggerslev-og en som var sorenskriver i Hedmark. Jeg kunne jo kansje sett litt på den teksten jeg også-og kansje kommet med noen forslag.Jeg har veldig liten trening i dette-så det hadde jo kansje vært spennende å titte innom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hvis det hadde latt seg gjøre å endre titelen til denne debatten slik at den lød noe sånt som 'Transkriberingsassistanse søkes' kunne jeg tenkt meg å be om tilsvarende for 1669-kirkeboka til Kvinnherad, som nå har ligget ute på SAB's hjemmesider (de gamle) i et par år. Hittil har det kommet inn kun ett bidrag, ihvertfall direkte til meg.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.