Gå til innhold
Arkivverket

[#16390] Tor Absalons. Stokke og Kari Nilsd Reed - med sønn Ola f 1868


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har opplysninger om Kari Nilsdtr Reed, f Breim 1838, og ektemann Tor Absalonsen Stokke, f 1846. De skal ha giftet seg i 1868, samme år som de fikk sønnen Ola.I soga om Gloppen anføres det at de hadde bruk på Sør-Oppedal i Vågsøy 1871/72 - 1883. Senere dro de til Østlandet?? Et eldre notat sier at Kari var i Nordland, men dette er vi usikre på.Kan noen hjelpe oss med opplysninger om disse?Mvh - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk Aase! Jeg (og flere) graver i konas slekt fra Reed. Her har du hjulpet oss med å finne mer om den sidegreina vi foreløpig vet minst om. -Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch ble de gift i Gloppen 20.07.1868.Hans far var Absalon Olsen og hennes far oppgitt som Nils Jacobsen.I følge den samme kilden ble Ole født 07.08 og døpt 06.09.1868 i Gloppen Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viggo Ree

Røyse, 3.8.2003Takk til Rune Thorstensen og Aase Ryssdal Sæther for supplerende opplysninger. Undertegnede er en av de (i tillegg til Jarl Vidar Erichsen) som pusler litt med oppsporingen av Kari Nilsd. og Thor/Tor Absalonsen og deres etterkommere (Kari var søster til min oldefar). Men jeg har ingen eller liten erfaring med slektsgransking, så all hjelp utenfra er av stor betydning. En oppsummering så langt: Kari og Thor/Tor fikk altså flere barn. Eldst var Ola eller Ole, som ble født den 7.8.1868 - og døpt i Gloppen den 6.9.1868. Senere fikk de barna Karen Elise/Kari Elisa (født 20.12.1872), Anne Elina/Anna Eline (født 12.1.1871 - død 22.7.1874), Anders Nikolas (født 26.6.1875) og Johannes (født 13.3.1878). Om de fikk flere barn vet jeg ikke.Under folketellingen i 1900 bodde altså ekteparet Kari Nilsdatter og Thor/Tor Absalonsen på Moen i Stamnes sogn (nå Leirfjord kommune) i Nordland. Kari var da blitt 62 år gammel. Sammen med dem bodde datteren Karen Elise. Hun var da 27 år gammel (fylte 28 år senere i 1900). På dette tidspunktet var Karen Elise gift med matros Hans Martin Zahl Larsen (født 1857), og han bodde også på gården sammen med svigerforeldrene. Det unge paret fikk den 22.4.1899 en sønn som ble kalt Johannes. Om de fikk flere barn kjenner jeg ikke til.Det hadde vært interessant å få hjelp til å spore opp flere opplysninger om ekteparet Karen Elise Thorsdatter og Hans Martin Zahl Larsen - og deres sønn Johannes. Om sistnevnte levde et langt liv gikk han i graven først på slutten av 1900-tallet. Kanskje han har etterkommere i Leirfjord-området eller andre steder i Nordland? Besteforeldrene hans (inkludert søsteren til min oldefar) er trolig gravlagt i tidligere Stamnes sogn.Med vennlig hilsenViggo Ree, Pamperudbakken, 3530 Røyse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viggo Ree

Røyse, 6.8.2003I min melding den 3.8.2003 skrev jeg at tidligere Stamnes sogn lå i nåværende Leirfjord kommune. Dette er feil. Det er Alstahaug kommune som er det korrekte. De siste dagene har jeg via lokale kilder fått sporet opp informasjon om flere etterkommere etter Thor Absalonsen Stokke og Kari Nilsdatter Reed. Dette er materiale som ikke er tilgjengelig på internett. Sønnen Ola/Ole dro til Amerika med 3 barn (Jervel, Herbert og Helene). Det samme gjorde Anders Nikolas (Oregon). Kari døde i 1911 (da var datteren Karen Elise død). Status i 1912: Ola/Ole var da død. På dette tidspunktet var Johannes 13 år (Larsen til etternavn), og han bodde da sammen med sin far Hans Martin Larsen i Sandnessjøen. Det kan derfor teoretisk være etterkommere etter Johannes (f. 1899) i Sandnessjøen-området (muligens med etternavn Larsen). Det jobbes videre med saken.Med vennlig hilsen Viggo Ree

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.