Gå til innhold
Arkivverket

[#16395] Var finns Nesset ??


Gjest Malin Peterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin Peterson

Jag söker min mormor Hjördis Margrete Nesset Caspersen född 29/11 1912. Hon ska ha fått sitt namn Nesset efter en gård. Finns det många gårdar med det namnet ??Hennes mor kan vara Anna Jörgensen 1884. Hennes far kan vara Casper Caspersen 1891 från Urskog. Men dom var inte gifta. Mormor kom till Sverige 1931/32 med min morfar Karl Olenius Karlsson född 25/12 1885. Känner någon till något om min släkt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

På gården Berger i Aurskog finnes Neset, og på Berger var det en Anna Jørgensen som var tjenestejente i 1900Lenke(og, se på Nes navnet på de øvrige... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei MalinJeg har undersøkt denne Kasper Kaspersen som du antar kan ha vært Hjørdis' far.Han vokste opp på gården Bokstad nordre i Aurskog i Akershus, men familien er ført opp på gården Balterud der faren, Kasper Hansen, var fra. I gårdshistorien er det oppgitt at denne Kasper var født 13.9.1891, men død 28.3.1914 (Eyvind Lillevold: Aurskog og Blaker (1961), s. 504-505).Han kan jo være far til Malin likevel.Hvorfor tror du at nettopp Kasper Kaspersen og Anna Jørgensen er foreldrene til Hjørdis? Kanskje du kan gi oss de opplysningene du har, så er det lettere å hjelpe. Hvor ble feks Hjørdis født?Ellers kalles en del av Enebakk kommune i Akershus (ikke langt fra Aurskog) for Neset (eller Enebakkneset). Jeg kan ikke finne noen Hjørdis født der, og jeg tviler på at det området er opphav til navnet hennes...Vennlig hilsen Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenHar undersøkt denne familien på Berger mellom i Aurskog. Oles fulle navn var Ole Kaspersen Næss. Ellers kan jeg ikke finne noe relevant med denne familien. Det ser ut til at Oles far var fra Nes i Høland.Men derimot fantes det en plass Neset under nabogården Berger nordre. Ingen Anna Jørgensd nevnes der, men hun kan jo hatt tjeneste der senere (A&B, s. 397 og 427-28).Ellers var Kasper et mye brukt navn i dette området ser det ut til...Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Jag har bara hört att min mormor skulle ha blivit lämnad till någon när hon va liten, och det skulle vara en gård. Troligvis Nesset. Jag har tittat på gården Nesset som ligger i Nessets där finns en Anna född 1884.Där husmor är från Urskog. Kan det vara något?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Jeg forstår ikke helt hva du prøver å si. Hvor har du lett? Hvor ligger det Nesset du har undersøkt?Før opp de opplysningen du har funnet her. Hvem foreldrene til Anna er, hva het husmoren osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Det er umulig å si noe om dette er riktig Anna.Lurer igjen på om hvorfor du antar at Hjørdis' mor heter Anna og hvorfor du i utgangspunktet også knytter Hjørdis til akkurat Kasper Kaspersen?Hvor har du fødselsdatoen fra? Fra Hjørdis selv? Har du funnet hennes dåp?Før du har sikre opplysninger om hennes foreldre, er det vanskelig å finne hennes opphav bare knyttet til dette navnet 'Nesset'...Eller hva sier dere andre der ute?mvh Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har snakket litt med Malin, og vet at hennes bestemor døde nå i juli, så fødselsdatoen er vel førstehåndsopplysning fra vedkommende tenker jeg.Jeg har sendt mail til Dag Hofsødegård, med bønn om oppslag i Aurskog kirkebøker, men, han er nok på ferie.Jeg vet og at bestemor havnet i Gøteborg/Bohuslän, slik at det er nærliggende å tro at hun er fra østlandsområdet. Han hun giftet seg med var fra Askum, også i Bohuslän.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Vet att min morfar flyttade till Norge 1913 och att han flyttade tillbaka till Sverige 1931 till Kristine församling i Göteborg.Han var på sjön mellan 1908-1910 då han skulle ha rymt från en båt i England. Han hette Karl Olenius Karlsson född 25/12 1885 i Askum Bohuslän. Min mormor flyttade efter till Göteborg 20/2 1932. Det har vi fått ut av kyrkoböcker i Göteborg. Att mormors mor skulle heta Anna har jag fått av släkt som letat lite, också att hennes pappa heter Casper Caspersen. Dom har också efternamnet Jörgensen på Anna. Det e lite rörigt med släkten :). E tacksam för all hjälp jag kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Jaha det e du Laila :) Som du ser så försöker jag överallt. Är snällt att ni försöker hjälpa mig fast mina uppgifter är få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Har fått nya uppgifter om mormor att hon e döpt 1913 och konfimerad 8/10 1927. Är detta till någon hjälp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei MalinJeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene for Aurskog, som kanskje er et godt utgangspunkt for søk.Det er jo absolutt en mulighet for at Casper Caspersen og Anne Jørgensd var foreldrene til Hjørdis, og at det er de personer som vi allerede har snakket om. Men kun et søk i kirkebøkene kan bekrefte/avkrefte denne teorien. Jeg har heller ikke mulighet til å sjekke dette denne uka, så vi får håpe noen andre har mulighet...Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Du ska ha tack för all hjälp ändå. Får söka efter kyrkoböckerna nu då. Vet du var man får tag idom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Hej igen Torkel !! Du skrev om en Kasper Kaspersen som du hittat i Aurskog född 1891 och död 1914. Jag har just fått veta att våran Casper ska ha dött väldigt ung i en tågolycka. Även gårdnamnet Bokstad har varit på tal hos min moster. Kan man kolla om han fick några barn? Vad han dog av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Der igjen trenger du kirkebøkene... Der kan du finne om han fikk noen barn (og evnt. Hjørdis' fødsel), og dødsårsak.Kirkebøkene ligger ikke ute på nettet. Du kan bestille mikrofilm av dem via ditt bibliotek. Men Laila sa hun hadde skrevet til Dag Hofsødegård om han kan gjøre oppslag i kirkebøkene, så det er nok greiest å vente på dette...Evnt. kan du lage nytt tema her så etterlysningen blir mer synlig for andre som har kirkebøkene. Tema: Oppslag i kirkebok for Aurskog, AkershusSpør om Casper Caspersens begravelse etter dødsfall 28.3.1914. Evnt. om det finnes en dåp til Hjørdis rundt 1912-1913, on konfirmasjon 1927.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.