Gå til innhold
Arkivverket

[#16398] Knut Andersen f. 1845 i Møre og Romsdal


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Trenger hjelp til å sjekke opplysninger om Knut Andersen sine foreldre. Jeg har fått oppgitt at faren het Anders Elingsen Hegerbergtrøen, Tingvoll f. 1816 og mor Eldri Didriksdtr. Stubøen, Eidsvåg f.1818. Har oplysninger om at de ikke var gift. Men kan de ha vært gift med noen andre eller var de samboere? Kan noen hjelpe? Mvh Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Såvidt jeg kan se er Knud Andersen døpt 6. januar 1845 i Nesset (antagelig født året før da). Finner ikke at paret Eldri og Anders har flere barn.Dette er vel Eldri og ektemannen i 1865? LenkePå Familysearch har en privat 'submitter' registrert at denne Eldri var født 30.8.1818 og fra Stubøen, mens Hans var fra Nesset f. 1823. Eldris foreldre er oppført som Didrich Knuds. Stubøen f. 1777 gift 1.1.1818 med Bridt Olsdtr. Eidsvaag f. 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Jeg har en fødselsdato på Knut: 1 juni 1845. Denne har jeg fra min bestemor. Han døde 18. september 1925. Men det andre stemmer jo. Siden de ikke var gift var sikkert Knut det eneste barnet. At Eldri giftet seg med Hans Andersen stemmer nok det også. Siden Knut ikke er nevnt i denne folketellingen, var han kanskje flyttet hjemmefra. Skulle jo vært rundt 20 år. Men hva skjedde med Anders Elingsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Et oppslag i originalen vil nok vise om datoen for Knut stemmer - dåpsdatoen skal være avskrift av originalen fra VRI - men det kan selvsagt være feil. Jeg fant ikke Anders Ellingsen i Nesset 1865, men her er to kandidater for Knut: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61543&variabel=0&postnr=1332&fulle=true&spraak=n>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Jeg holder kanskje en knapp på Knut på Brækken - det er jo nabogården til Stubø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Tror nok at en av dem er den riktige. Kanskje Anders døde tidlig og at de ikke rakk å gifte seg? Hvis han ikke allerede var gift? Må prøve å finne ut når Anders døde. Får spørre på akivforumet etter hjelp. Takker for hjelpen jeg har fått til nå. Mvh Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her kan kanskje forklaringen på tilsynelatende ulike datoer være at 6. januar = 0601 (ddmm), eller 0106 (mmdd), og 1. juni er 0106 (ddmm) eller 0601 (mmdd), og lett kan forveksles mellom norske og amerikanske datoformat.Kirkebøkene fra Nesset er å finne i Statsarkivet i Trondheim, men er også tilgjengelige på mikrofilm/mikrokort Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ildri, f 30081818. Foreldre Didrik Knutsen, f 1777, kalt Eidsvåg da han bygslet plassen Nygjerdet, Stubøen i 1822, men han var opprinnelig fra Nauste, og Brit Olsdatter Eidsvåg, f 1783, fra Myra, br.nr. 4 under Eidsvåg.Ildri giftet seg 1859 med Hans Andersen Barstein, f 1824 i Deroppgarden, Barstein. De tok over plassen.Før hun giftet seg hadde hun sønnen Knut, f 1845, med Anders E. Hegerbergtrø fra Tingvoll. Knut ble eier av Gjerdet, br.nr. 7 under Eidsvåg.Ingen opplysninger om far til Knut.Opplysninger fra gards- og ættesoge for Nesset, band IV, s 267.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Tusen hjertelig for all hjelp. Jeg har sendt en mail til Trondheim for å prøve å få opplysninger om Anders. Så nå krysser jeg fingrer. Mvh Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Anders Ellingson Hegerberg var sønn av Sigrid Andersdotter Hegerberg og Elling Olson Brakstad. De var ikke gift.Sigrid Andersdotter. f. 1787, var datter av Anders Ellevson Stølen f. 1752 og og Gjøa Pedersdotter Hegerberg f. 1757. De var ikke gift. Anders ble senere gift og bykslet Jakobtrøa på Hegerberg. Barnløst ekteskap.Anders Ellevsons foreldre var Ellev Anderson Horsgård f. ca. 1716 i Veøy, og Marit Ørgesdotter f. 1725, også hun visstnok fra Romsdalen. Ved FT 1801 er hun kalt Uriansdotter. Ellev bykslet Stølan Oppigard i Tingvoll 14.6.1779.Alt dette ifølge Hyldbakks Gards- og ættesoge for Tingvoll bd. iii, s. 165 + 406.Anders Ellingson giftet seg ca. 1855 med enka Marit Olsdotter f. Meinset(1805-1882)i Katvika. Av folketellingen går det fram at de satt som kårfolk på garden. De var barnløse. Anders omkom på sjøen i 1883. Han og to andre hadde skysset presten, og var på veg hjem fra Tingvollvågen (dvs. 'sentrum' i Tingvoll.)Dette iflg. samme Hyldbakk bd. i, s. 62.Mvh Torgeir Kvalvaag (Utflytta tingvollgjelling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.