Gå til innhold
Arkivverket

[#16401] oppslag i kirkebok for Aurskog, Akershus


Gjest Malin Peterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin Peterson

Kan någon hjälpa mig att titta i kyrkoböckerna efter en Hjördis Margrete Nesset Caspersen född 29/11 1912. Vad heter hennes föräldrar och var e hon född ? Och en Casper Caspersen född 13/9 1891, död 28/3 1914. Vad han dog av.Tack på förhand /Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Jag försöker igen :) Kan någon hjälpa mig med min släkt? Jag har forfarande inte hittat min mormor eller hennes föräldrar. Kan Casper vara hennes far. Han som bodde på gården Bogstad i Urskog ??Tack /Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei MalinJeg har gode nyheter!! Bare følg med her:1) Hjørdis Margrete ble født 29.11.1912, døpt 2.2.1913. Hennes far var arbeider Kasper Kaspersen Balterud på Bogstad, f. 1891, og mor pike Anna Jørgensenpå Neset, f. 1884. Hun var født utenfor ekteskap (Aurskog i Akershus, Klokkerbok I4 (1901-1921), fol 95b, nr. 2).2) Hjørdis Marie Nesset ble konfirmert 2. oktober 1927. Hun var født i Aurskog, og bodde på Nesset (Aurskog, Klokkerbok I6 (1923-1939), fol. 109b, nr. 39).3) Sporvognskonduktør Kasper Balterud døde 28.3.1914, begravet og jordfestet 6.4.1914. Han var født på Bogstad, men bodde nå i Kristiania. Dødsårsaken var: 'Dræbt av jensbanetoget v. Finstad'. Lege var tilkalt og lensmann/skifteretten var underrettet (Aurskog Klokkerbok, I4 (1901-1921), fol. 251b, nr. 9). Kasper arbeidet altså ved 'Urskog og Hølandsbanen' som gikk fra Sørumsand vis Bjørkelangen til Skullerud i Høland. Skulle tro at det kanskje finnes noe i avisa om dette? Prøv kanskje 'Indre Akershus blad' (mulig det het noe annet før, og vet heller ikke når den ble etablert). Kanskje adresseboken for Oslo kan oppgi hjmmeadresse for Kasper i 1914.4) Anne Matilde ble født 8.9.1884, døpt 19.4.1885. Mor var husmannsdatter og pike Mina Birgitte Johansd Ødegaarden, f 1859, som oppga barnefar ungkarl Jørgen Andreassen Sinkerud, f. 1859. Anmerkning om at paret senere ble viet. (Aurskog Kirkebok, I( (1878-1937, fol (glemt), nr. 13).5) Ungkarl Jørgen Andreassen Sinkerud, f. 1859, ble viet 16.4.1885 med Mina Birgitte Johansd Ødegaarden, f. 1859. Han var inderst på Sinkerud. Hans far var husmann Andreas Olsen Sinkerud og hennes far Johan Bergersen Ødegaarden (som over, fol. 194b).Håper dette gjør deg glad!! Alt stemmer!! Har ikke tid akkurat nå, men kan nok finne familiene til Mina og Jørgen i bygdeboka. Ellers kan du jo gjøre søk videre bakover ved folketellinga 1865 (folketellinga 1875 for Aurskog mangler her på Digitalarkivet).Du hører mer fra meg hvis du ønsker opplysninger fra bygdeboka. Bare si ifra. Men kanskje du ønsker å låne den til Sverige også? der jo spennende å lete selv også :-))Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Casper/Kasper Balterud/Caspersen/Kaspersen er ikke oppført i Skifterettens dødsfallsprotokoll i Kristiania på angitte dato i 1914. Og ifølge kilden oppgitt av Torkel ved hans dødsfall, har han fått sitt nr. i klokkerboken. Dette skulle tyde på at hans bopel var i Aurskog. I motsatt fall bør det stå en henvisning til en menighet i Kristiania. (Ikke alle er oppført i disse protokollene, men øvrig tekst tyder på at Kasper Balterud burde vært det.)Hvilken referanse er det for at han bodde i Kristiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei GeirJeg har ikke annen referanse enn hva klokkerboka forteller. Der står det oppgitt under rubrikken Bopel: Kristiania.Litt merkelig (og kanskje lite trolig) at han skulle bo der selvfølgelig, siden han jobba på Tertitten (kallenavn for Urskog-Hølands banen).T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Det er selvfølgelig mulig at jeg har blingsa... Syntes det var rart, og sjekket det igjen, men kan ha sett på feil rad.Kanskje noen som har det på mikrofish kan bekrefte/avkrefte dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

TACK Torkel !!!Ja om du bara visste hur glad jag blev. Nu äntligen vet vi var mormor var ifrån. Det skulle vara jätte-skoj att låna bygdeboken.Tack så hemskt mycket för all hjälp. /Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiVet ikke helt om dette har interesse men i Aurskog og Blaker bygdebok, bind 1 side 504-505 står følgende:Casper Balterud 13/9 1891 - 28/3 1914Foreldre: Kasper Hansen 13/5 1851 - 17/12 1929 (landhandler) g. m. Anne Eline Andersdatter 1862 - 6/1 1932 (til Bokstad Nordre)Farfar og farmor: Hans Hansen Balterud 14/9 1815 - 22/9 1855 g. m. Inger Margrethe Iversdatter f. i Nes 1811 - 14/2 1887.Farfars far og mor: Hans Hansen Balterud 13/6 1774 - 17/4 1845, g. 1813 m. Marte Marie Halvorsdatter Berger Søndre 1785 - 15/1 1833.Farfarfars far og mor: Hans Nilsen Balterud 9/1 1735 - 20/3 1821 g. m. Kristine Gundersdatter Aamodt 13/12 1748 - 25/5 1825.Farfarfarfars far og mor: Nils Hansen Berg 1705 - 15/4 1742 g. 1731 Kari Madsdatter Toverud 1707 - 1781.Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Hej Hanne !!Japp det verkar vara min släkt det. Tack för dom uppgifterna. Om ni ser någon Carl Olenius Carlsson född 25/12 1885 så är han också min. Det e min morfar och han ska ha flyttat till Norge 1913 eller 1918. Tack. / Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Hej igen Torkel !!Tror du att jag kan få låna bygdeboken ? Det hade varit spännande o titta i den. Hälsningar Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Malin, kontakt ditt lokale bibliotek og be de låne den inn for deg. Det er avtale mellom norsk og svensk biblitotek om fjernlån av bøker. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei MalinJa, du må gjøre som Laila sier :-)) Jeg trenger bøkene her...Bøkene er: Eyvind Lillevold: Aurskog og Blaker, bind 1 (1961) og bind 2 (1961?).Kaspers familie (som også Hanne oppramser), finnes beskrevet under Balterud gård i Aurskog. Familien bodde på Bogstad nordre, men nevnes ikke der. De brukte Balterud som slektsnavn (b. 1, s. 504-505).Anne Jørgensdatters familie kom fra bruket Neset under Berger mellom (gnr 15, brnr 10). Plassen ble også kalt Østbergerneset siden den delen av garden som plassen lå til het østre Berger. Det står ikke noe om familien der bortsett fra at bruket ble solgt til Jørgen Sinkerud i 1904 (Annes far) Han kom fra Sinkerud, en husmannsplass under samme gård, Berger mellom. Disse stedene lå således ikke langt fra hverandre (b. 1, s. 404 og 405).Så at Jørgens far, Andreas Olsen bodde på plassen Strømstad i 1865. Dette var en husmannsplass under gården Nordby (bind 1, s. 339).Lån begge bøkene. Følg rekkene bakover, skriv det ned, og sjekk dette senere mot originalmaterialet - kirkebøkene. Disse bøkene til Lillevold er mangelfulle, har feil og veldig dårlig på å ta for seg husmannfamilier.Lykke til :-)Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Jeg skrev feil i innlegg 14. Jørgen Andreasssen var g m Mina Bolette Johansd. Det var hennes familie som bor på husmannsplassen Strømstad i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Jeg viser til det tidligere innlegget der det står 'Dødsårsaken var: 'Dræbt av jensbanetoget v. Finstad'.' Det var en stasjon på banen ved Finstadbru, og det kan selvsagt ha skjedd en ulykke der. Ettersom Kasper er oppgitt å være konduktør er det en ting med den jernbanen som kan være verdt å kikke litt på.Det var ikke overgangsplatform på vognene, og konduktøren måtte derfor på utsiden av endeplatformen for å komme seg fra vogn til vogn. Det finnes nok av historier om konduktører som har blitt feid av toget av grener langs banen under den klatringa. De historiene jeg har hørt har ofte vært krydret med at tjenestemannen hadde fått noe å forfriske seg på av feststemte passasjerer, men det var ikke ufarlig å gå fra vogn til vogn på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Hej Egil. Jo den sidan hittar jag :) Och jag hittar Berger Östre, men varför står inte Anna som dotter till Mine O Jörgen där ??Och tacka alla snälla som hjälper mig med uppgifter. Jag ska kolla dom lenkarna om tågen också. / Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Hei!Jeg bor i nærheten av det gamle jernbanesporet og jeg jobber også som frilanser i Indre Akershus Blad. Jeg kan ikke love hverken gull eller grønne skoger, men jeg skal sjekke litt faktastoff om din historie. Dersom jeg finner noe av interesse, skal jeg ta kontakt med deg.Med hilsen Inger-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei MalinJørgen og Mina bodde på husmannsplassen Sinkerud under Østre Berger. Deres datter, Anne, bodde ikke hjemme hos dem. Hun hadde tjeneste som budeie (passet på kuene) på selve gården Østre Berger, og tilhørte en annen husholdning (se 1-tallet ute i margen til venstre).Det kan virke litt rart siden alle navnene er samlet på en side, men folketellingen registrerte hver husstand. Selv om Anne ikke var så langt unna familien, ville det ikke stå at hun var fra Sinkerud så lenge hun hadde flytta permanent.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Jeg har fått opplysninger fra dem som driver Tertitten (den drives som museumsjernbane på Sørumsand). De forteller at Kasper ikke var ansatt ved banen. Det kan forklare hvorfor han var oppført som 'sporvognskonduktør' og med adresse i Kristiania. Skulle vel bety at han bodde der og jobbet ved sporveien kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.