Gå til innhold
Arkivverket

[#16406] Johanne Juell Dybwad


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Kjenner noen bakgrunnen til Johanne Dybwad? Jeg kjenner forfedrene i 2 ledd og er interessert i å finne flere.Er hun et 'plutselig' talent elles har det vært kunstneriske talenter i familien tidligere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Johanne Dybwad var jo datter av skuespillerne :; Mathias Juell og Johanne Elvig, så hun hadde tydeligvis kunstreniske gener med seg.mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Kunstneriske gener har da vel alle dyktige kunstnere i fullt monn, uansett om disse genene har vært synlige for offentligheten i tidligere generasjoner eller ikke! Men - særlig i tidligere tider - var du født fattig, eller hadde en tung forpliktelse fra familie eller samfunn hengende over deg, hjalp det ikke stort å være født med kunstneriske anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Her er hva jeg har foreløpig :Far: Mathias Juell, f.Gloppen 1850 d. Bergen 1894, kontorist med foreldrene Hans B Juell, f. Stavanger 1819, bokholder, og Anne Juell, f. Stavanger 1820.Mor: Johanne Regine Elvig, f. Bergen 1847 med foreldrene Arne Elvig, bødkermester, og Johanne Johansdatter, f. 1799 Gloppen; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol. Høydalsvik Ulvestad

Eg kan ikkje fortelje så mykje om denne slekta, men tremenningen min, som eig gard på Moldestad, veit mykje om denne slekta. Slekta kjem ifrå 'Johanstunet' på Moldestad, seier han. Men resten han fortalde, klarer ikkje eg å gjenngi her. Kan du gi opp ei E.postadr., så vil han ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Audun Lem

Johanne Dybwads far var ganske riktig skuespilleren Mathias Juell, födt i Bergen 23-1-1835 og döpt i Domkirken 8-2-1835 (ikke i Gloppen i 1850). Dennes foreldre var klokker i Bergen Matthias Juel födt 15-2-1783 i Bergen og Fredrikke Marie Knudsen. Dennes foreldre igjen var bedemann Hans Brochman Juel og Karen Christina de Fine som begge er omtalt tidligere i Brukarforumet.Den Hans Brochmann Juel födt 1819 i Stavanger som er nevnt i Brukarforumet var sannsynligvis en eldre bror av skuespillerens far. Har noen adgang til kilder for födsler i Stavanger kan dette siste kanskje bringes paa det rene.Med sommerhilsenA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

Moren Johanne Juell f. Elvig ble gift 23.10.1881 med skuespiller Hieronymus Arnoldus Reimers (10.8.1844–13.5.1899; se NBL1, bd. 11), sønn av sogneprest Claus Frimann Reimers (1808–70) og Severine Cathrine Lem (1814–95).Men et spørsmål er hvor i Gøteborg ble de gift???????Kan og si at Mathias Juell (1850-1880)var sønn av Hans Brochmann Juell (1819-1895) og dermed søskenbarn av Johanne Dybwad f. Juell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Dette var hennes annet ekteskap etter at hun samme år 25/5 hadde skilt seg fra skuespiller Mathias Juell (1835-1894).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ann-Mary (12)Kjenner til siden, men er først og fremst interessert hvor de ble gift i Gøteborg.....!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.