Gå til innhold
Arkivverket

[#16409] Oberst Philip Fleischer - og hans hustru Anne Margrethe Kieser


Gjest Gudrun Wallengren
 Del

Recommended Posts

Gjest Gudrun Wallengren

Slægten Fleischer er beskrevet i: C.J. Fleischer: 'Slegten Fleischer fra Elbing i Preussen'. Oslo 1937.En af stamfædrene til den norske del af slægten er oberst Philip Fleischer, f. ca 1635 i Elbing, død efter en duel i 1681, på herregården Assendrup på Sjælland.Er der i Norge forsket i denne slægt efter 1937?Jeg er specielt interesseret Philip Fleichers hustru, Anne Margrete Kieser. Hendes bror regimentskvartsmester Johan Kieser, d. ca 1710 i Skåne eller Småland i Sverige, er blandt mine aner.Er der nogen som ved hvor slægten Kieser kommer fra?Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Oberst Philip Fleischer har tre kendte børn. Det er sandsynligt at de også er børn af Anne Margrethe Kieser - men det står ingen steder.Herman Reinholdt Fleischer, kaptajn. F. 1656, d. 1712 i Gadeburch. Gift 1) Anne Marie Sechmann, 2) Nille Vinecen. Flere efterkommere.Philip Tobias Fleischer, generalfiskal ved Kongsberg. F. 1670, d. 1745 i Slesvig.Anne Margrethe Fleischer. 1692 gift med præst i Brønshøj ved København, Niels Glomsøe. D. 1722. Ingen efterkommere.Efter at være blevet enke boede Anne Margrethe Kieser hos datteren i Brønshøj.Efter Herman R. Fleischers død blev hans børn af 1. ægteskab sendt til deres faster i Brønshøj.Er der nogen som ved hvor de tre nævnte børn af oberst Philip Fleischer er født?- Der er iøvrigt en beskrivelse af oberstens militære karriere i Hirsch fortegnelse over danske og norske officerer - hvis nogen er interesserede?Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Liknes

Jeg har en 3xtipp oldermor som heter Cathrine Gelmyden Fleischer (født omtrent 1779). Hun giftet seg med Hans Hansen Maartmann (1775-1827).De levde i Bergen.Har du noe info om henne?Vennlig Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Det er flere Fleischer omtalt i nyere utgaver av NST. Du kan søke her: http://www.genealogi.no/Catharine Geelmuyden F. ser f.eks ut til å være omtalt i bind 32 (1989) og krigsfiskal Philip F. i bind 14. Du/dere får se selv om noe tiltrekker interesse...mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ser visst ut til å være flere offisersslekter Fleischer i Norge, (Ovenstads Militærbiografier), og at den slekten det spørres om her kom til Norge etter år 1700 (?). Uansett, skal det forskes på denne slekten, som det spørres etter i innlegg 1, må slektsforskeren til Elbing eller andre prøysiske byer (samt, selvsagt til tyske arkiver der rest-prøysiske arkiver er samlet, i den grad disse arkivene fortsatt eksisterer). Det blir ingen enkel arkivreise. Å tro at noen norske slektsforskere i etterkrigstiden har reise rundt omkring på jakt etter passende arkivmateriale fra den forhenværende tyske byen Elbing, er nok å tro på julenissen. Men tiden er kanskje moden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Tak for svar fra jer alleIfølge Dansk biografisk lexikon var oberst Philip Fleischer søn af rådmand i Elbing Philip Fleicher, død ca 1650.(Hans H. Worsøe). Oberst Philip Fleischer invandrede sammen med sin bror til Danmark.I Hirsch fortegnelse over officerer er der en længere beskrivelse af obersten militære karriere. Jeg kan jo begynde med den:Han har i 20 år tjent sammen med oberst Blerawsky i polsk og hollandsk tjeneste - var major hos hertug Johan Freiderich af Hannover i februar 1676 - blev oberst i Schfyfeldts regmt 1676 - beordres med 12 komp. fra Holsten til armeen i Skåne og får her 15/8 1676 ordre til uopholdelig at marchere over Laholm til Marstrand - får 18/9 1676 ordre til at gå på Ingeberga i stedet for Laholm - han var i foråret 1677 oblt i Stuarts --- infrgmt, hvor han var ejer af 2 komp. - lå i februar 1677 på hvervning i Hamburg og Nordtyskland - han tilbyder at hverve 1 musketer eller dragon rgmt. på 8 komp., når han må erholde løbepas anvist i --- og får tilladelse til at tage sine 2 kompagnier af Stuarts rgmt med over til det nye rgmt, han lå da på hvervning i Kbh. - I okt 1677 var han chef for et dragonrgmt - han får i nov 1677 tilladelse til at rejse et dragonrgmt på 8 komp. således at major --- og kapt. Meiers komp. indlemmes i hans rgmt. Hans rgmt. ligger i dec 1677 i Helsingør, hvor hans dragoner huserer således, at borgerskabet indgiver klage over ham og forsikrer at således ere de aldrig blevne begegnede før. Dersom dette skal vare ved vil mange borgere forlade byen. Kongen har 10/1 1678 set hans rgmt i Helsingør, det er nu senere blevet --- og han beder Herman Meier om at være ham behjælpelig med at få dragonrgmt. anerkendt som rytterrgmt. Hvad rgmt. i så henseende mangler i uddannelse skal snarest blive indhentet. Også fra Haderslev amt kom der klager over regimentet, navnlig majorens og kapt.-- udplyndringer. Det synes dog som de tiltalte er slupne nogenlunde helskindede derfra, da sagen blev ført for en krigsret af rgmts. egne officerer. 1678 anvist kvarter ved Århus. 1681 død i en duel med Joh. Christoffer Brünech. Hans segl findes også.(I teksten har jeg udeladt 15-16 kildehenvisninger).- Egentlig synes jeg at det er ret vanskeligt at forestille sig hvor oberstens hustru befinder sig under disse begivenheder.Hvad gjorde disse hvervede officerer egentlig med deres familie?Tore Vigerust, jeg mener faktisk at der er en vis chance for at slægten Kieser kom fra Sverige, Danmark eller det nuværende Polen. Det vil jeg vende tilbage til.Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Av Gudruns innlegg tolker jeg det dithen at Philip Fleischer ikke selv var i Norge, slik at hvis denne slekten har norske medlemmer, må innvandringen ha funnet sted senere, f eks senere enn år 1700, som jeg tidligere skrev. Jeg har ingen motforestillinger mot at ektefellen A M Kieser var svensk, dansk eller polsk. Mitt hovedanliggende var derimot at den eller de som vil forske i denne Fleischer-slektens opphav, må søke kilder i utenlandske (tyske, polske eller russiske) arkiver, og søke på en slik måte som ingen norsk slektsforsker i etterkrigstiden har søkt, nemlig i originalkilder i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Cathrine Geelmuyden Fleischer, født 10.10.1784, død 05.01.1850, var tippoldebarn av oberst Philip Fleischer.Hun var datter av sogneprest til domkirken i Bergen, Knut Geelmuyden Fleischer, født 14.12.1749 på gården Hesthammer i Kinsarvik, død 19.03.1820, gift 15.05.1781 med Christence Jensine Nordahl (1762-1845).Knut var sønn av sorenskriver over Hardanger og Voss, Johan Sechmann Fleischer, født 15.09.1702 på Dragsholm på Sjælland, død 17.08.1789 på Voss, gift 17.09.1735 i Ulvik med Cathrine Knudsdatter Geelmuyden (1705-74).Johan var sønn av kaptein Herman Reinholdt Fleischer (1656-1712) og Mechtele Anne Marie Sechmann (ca 1675-1705).Kilder: 'Bergens Stifts biskoper og prester' samlet av Johan Fredrik Lampe, og utgitt av D. Thrap, 1896.'Abel, den store mathematikers slegt' av S.H.Finne-Grønn, 1899.'Norsk tidsskrift for genealogi mm' bind II, Thomle, Finne-Grønn, 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Liknes

Takker og bukker. Nå kom jeg plutselig mye lengre på den grenen av familien:-) Da er altså Philip Fleischer og Anne Margrete Kieser mine 7xtipp olderforeldre. (Om det ikke finnes to Cathrine G Fleischer i Bergen på den tiden da, men det er vel ikke så sannsynlig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Liknes

Fant følgende på rootweb:From Dagny Mellby's notes: ' 1640-1680 - Colonel Philip Fleischer, born in Elbing, Prussia, during the reign of the 'Great Elector' Frederick William, a Hohenzollern. During Frederick's rule from 1640-1688, he maintained a large and elite army. Colonel Philip was one of the King's men. Wars were conducted against Poland, France, Sweden, and Germany. Massive territories were gained and church properties were taken over. Frederick became an adherent of the Protestant faith. Colonel Fleischer had nine sons.'From Fleischer book: was stabbed to death by Johan Christoph von Brünecker in April 1681. (He died after five days)His father may be Philip Fleischer - 1600-1644 of Elbing. The following Fleischer family book exists in Norwegian, but I have never seen it. Rathsherr Philipp Fleischer, den agnatiske descendents gjennem 336 år 1600-1936 : 200 år i Norge 1736-1936 (published 1937 in Oslo) ---------------- Elbing was the formerly a West Prussian city, but is known today as Elblag in Poland.Noen som har disse referansene? Er det samme obersten mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Nu har jeg fra biblioteket igen bestilt:'Slegten Fleischer fra Elbing i Preussen' Oslo 1937.Der er mange oplysninger her, især er der mange og lange efterslægtstavler!Jeg har desværre endnu ikke nået at se på de norske tidsskrifter, hvor slægten Fleischer er nævnt, men de er faktisk for ganske nylig blevet anskaffer af Landsarkivet.- På 'Landsarkivet for Sjælland og Øerne' er der iøvrigt også et større værk om nordmænd på Grønland. Her findes også oplysninger om en del af slægten Fleischer.Jeg har deltaget i en diskussion i det svenske 'Anbytarforum', under slægtsnavnet 'Kieser'.Nogle af de oplysninger som jeg bringer her, er fra denne diskussion, dog slet ikke alle.Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei.Har akkurat sittet og lest i et notat fra Lassens samlinger,som jeg hadde bestilt på familien Schreiber.Her står det skrevet med utrolig liten skrift:Elise Cathrine Schreiber, gift med Overtoldbetjent i Flekkefjord Knud Geelmuyden Fleischer der er født 1818, og død i Flekkefjord 4? eller 14? mars 1899.(Vanskelig å tyde.)(Fleischer efterlod aar 1899 Enke, Nathalie....)Elise døde i Flekkefjord 1882 4 oktober - Natt - Kl.2 - 81 aar gl.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.