Gå til innhold
Arkivverket

[#16412] Ole Olsen Svareplassen og Mari Olsdatter i Vågå


Gjest Sverre Tøfte
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Tøfte

Vet noen noe om Ole Olsen Svareplassen født ca 1774, og Mari Olsdatter født ca 1771? De fikk minst to barn, Hans født 1799 og Ole født 1801 død 10 mai 1885. Hvis noen vet noe om forfedrene her hadde jeg blitt evig takknemmelig. På forhånd takk. Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Finner at en Ole Olsen gifter seg med ei Mari Olsdatter 22. juni 1797 i Vågå (FamilySearch), men foreldre er ikke oppgitt. Ellers er det en Ole, enkemann og 46 år, på gården Svare i 1801. Men dette visste du vel Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men denne Ole på Svare ville vært bare 19 år ved fødselen til den aktuelle Ole Olsen Svareplassen, så...men kanskje det står noe mer i kirkeboka ved giftemålet enn det FS har opplyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Tøfte

Takk for svar! Må innrømme at jeg ikke har sjanse til å tyde det som står i kirkeboken. Derfor står jeg helt fast her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Jeg kan ikke hjelpe deg med foreldrene, men jeg tror hovedpersonene er bosatt på Lundeeie i Vågå. I FT 1801 for Vågå, under Lunde, 25/12 står: Ole Olsen, mand, 27 begge i 1ste ægteskab, husmand Mari Olsdtr, hans kone 30 begge i 1ste ægteskap Ole Olsen deres børn 4 ugift Hans Olsen deres børn 2 ugift I en liten liste med navn på plasser i Vågå finner jeg kun Svastuen, pladsen g.nr. 5, b.nr. 1 og 4 som kan passe inn. G.nr. 5 hører til under garden Baarstad. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.