Gå til innhold
Arkivverket

[#16421] Hjelp til oppslag i Ullensaker Bygdebok


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Jeg lurer på om det står noe om følgende personer i Ullensaker bygdebok:- Truls Olsen (f.1779) gift med Ingeborg Mathiasdatter (f.1766). Bor på gården Holm i FT1801.- Dorthe Trulsdatter (f.1807) og bodde på Gystad gård.- Hans Thomassen (f.1833) gift med Ingeborg Christiansdatter (f.1841). Bodde på Fladbyteiet (Flatby lille?) gård.- Lina Hansdatter (f.1833) gift med Ole Kristensen (f.1861). Bodde på Elstad gård.All hjelp mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

1. Truls Olsen Bind II s.735 under Holm og Bind II s.727 under Brenni.2. Så ikke Dorthe under Gystad.3. Så ikke Hans Thomassen på Flatby.4. Lina nevnt under Elstad vestre, Bind III s.595(Meget overfladisk leting). Husfolk er som hovedregel ikke omtalt i bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei May. Dette var morsomt min bestefar eide Gystad Gård fra ca 1900. Jeg finner noe under Elstad der står det Ole Kristensen Elstad som overtok gården etter sine foreldre hadde i noen år bodd på Bjørningstad. Han var gift med Lina Trøgstad ekteskapet var barnløst. Ole døde i 1935. Det er hans søstersønn som tok over gården Kristen Kjos. side 597 bind lll Det står om besteforeldrene og oldeforeldrene også. Du kan kontakte meg på e-mail msaarnes@online.no dersom du ønsker noe mere info. mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Takk skal dere begge ha, det var utrolig morsomt at noen av disse er nevnt i bygdebøkene.Vet dere om det er mulig å få kjøpt disse bygdebøkene (evt. hvor) eller finnes de på steder som Riksarkivet/Statsarkivet?Til Mona: Takk for hjelpen, dette var artig lesning. Lina var søster til en i min familie (ikke så nært beslektet). Hvis det står mer om henne der så er det av interesse.Er også veldig interessert i hva som står om Truls Olsen, men hvis det er veldig mye så er det nok best å få tak på selve bygdebøkene :) - Vennlig hilsen, May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, May! Ring til Ullensaker KOmmune, kulturkontoret. Jeg husker ikke om jeg fikk dem der eller om jeg måtte i banken, men de vet det på kulturkontoret. Ikke kjøp brukt før du har kontaktet dem i hvertfall, de er mye dyrere i brukthandelen enn nye!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men husk at det er gårds- og slektshistorien du skal ha. (Jeg visste ikke at den var trykket opp igjen). Det utgis/er utgitt også en annen bygdebokserie for Ullensaker med generell lokalhistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Bare av ren nysgjerrighet om disse bygdebøkene (både gårds- og slektshistorien og den generelle lokalhistoriske)... Er det noen av dem som har skrevet noe særlig om de mange reisende som til enhver tid oppholdt seg i sognet? Jeg har flere slektninger på 1800-tallet som bodde innimellom på småstuer, men som også reiste med sine følger. Er de i det hele tatt nevnt?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Terje! Nei, det er nok dårlig med reisende, de har knapt nok tatt med de som bodde fast i sognet! Husmannsfolket er totalt fraværende (og dem var det mange av!)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Men i den nye bygdebokserien for Ullensaker (fire bind generell lokalhistorie) er det skrevet en del om de reisende.I bind 2, skrevet av Ulf Grøndahl og utgitt i 1989, står det om omstreifere på s. 145-151. Grøndahl nevner mange personer og følger. Han har ikke bare brukt fantefortegnelsen 1845, men også blant annet fattigprotokoll 1 og 2 for Ullensaker i Ullensaker kommunearkiv og tingboka.I bind 3, skrevet av Aage Lunde og utgitt i 1988, står det litt om omstreifere på s. 198 og 199. Her nevnes Steffensfølget, Gurifølget, Graut-Larsfølget, Lenafølget, Hakebrufølget fra Rødenes, Duffe-Hansfølget og Tobakk-Olafølget. Lunde nevner bare noen få personer ved navn. Opplysningene han gir er fra fantefortegnelsen 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, du har jo helt rett, Ronny!! (selvsagt)Disse bøkene er innmari fine, men jeg skulle ønske det var brukt ltt ressurser på å lage nye gårdshistoriebøker også.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Takk Ronny og Laila. Du nevner flere av mine forfedre i forbindelse med bind 3, så jeg må nok ta en titt på begge disse bindene når jeg skal på RA neste gang. Vet du om hvilke kilder som er brukt i bind 3? Er det fantefortegnelsen 1845?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.