Gå til innhold
Arkivverket

[#16428] Kirkebok for Oddernes sogn i Kristiansand 1889-1900?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Må jeg ta kontakt med Statsarkivet i Kristiansand for å få opplysninger fra kirkeboken fra Oddernes sogn? eller er denne tilgjengelig andre steder? Jeg trenger opplysninger for perioden 1889-1900 for utflytta personer eller evn. døde? Jeg har skrevet e-post til Statsarkivet i Kristiansand ang. dette, men de hadde ikke anledning til å se på saken. Det det gjeder er evn. opplysninger om Mathilde Heleen Larsen se ytterligere debatt på denne lenken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dersom du har tid å vente i et par uke Terje, så skal jeg innom Statsarkivet. Jeg kan alltid kikke igjenom kirkeboken for Oddernes til deg. Det er jo en grei periode du skal ha opplysninger om. Er det av inreresse så kan du bare sende meg opplysninger til: odlando@online.no Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for at du vil gjøre dette for meg. Jeg har jobbet med denne saken så pass lenge at jeg kan nok vente eit par uker til. Jeg har sendt en del opplysninger til din e-postadresse. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til Torleif Odland, for å unngå unødig arbeid:I.f.m. med annet søk så man etter vedkommende:Det finnes ingen med nevnte navn eller lignende i Oddernes MINI A-10 1897-1911 for etterspurt periode, som død,utflyttet og innflyttet. Den eneste ukjente for perioden var et 'ukjent lig af en mand drivende i søen'.Anvend heller dine ressurser til f.eks. Vennesla? for samme periode?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt etter den aktuelle familien her [url="http://va.disnorge.no/gravreg/kristiansand/>http://va.disnorge.no/gravreg/kristiansand/ Men jeg kan ikke finne noen av dem. Det jeg vet var at mor til Mathilde Helen - Ingeborg Hansdtr. (Larsen) døde i 1878/79 og at faren Mons Andreas Larsen døde ca 1881. Dette paret fikk en datter ved navn Ingeborg f. 1875 en sønn Lorentz Emmanuel f. 1878, men jeg finner ingen av dem i denne databasen. Hvor vidt disse barna vosker opp vet jeg ikke, men i skiftet etter Mons Andreas Larsen står det kun at han etterlot seg kone og en datter fra første ekteskap Mathilde H. Larsen. Det er denne datteren som konfirmeres i Kristiansands Domkirke den 28. april 1889. Hvis så denne personen ikke finnes i den aktuelle kirkesogn i perioden 1897-1911, så bør der finnes opplysninger i perioden 1889-1897. Takker for infoen om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

En liten ting til. Når Mons Andreas Larsen og Ingeborg Hansdtr. døper barna sine i perioden 1875 -1878 er det oppgitt Oddernes sogn, den samme kirkesogn er oppgitt da Mons Andreas gifter seg opp igjen med Signe Sofie Sigbjørnsdtr. Det som også er oppgitt var at Signe Sofie var fra Randesund e.l. Hvis dette er en kirkesogn området så kan kanskje det være noen aktuelle opplysninger her? Jeg antar at Mathilde H. Larsen bodde hos sin 'stemor' etter at faren døde. Mathilde var egentlig foreldreløs som 8 åring, men bodde i hvertfall i Kristiansand frem til 28. april 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hvis nå noen likevel anvender tid til gjennomgang av Oddernes MINI's, har de da endelig et adskillig bedre utgangspunkt med de siste angitte opplysninger.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, hun ble gift 2. gang ca 1884 og du finner henne igjen her Lenke på nr. 12757. her har hun fått en del nye barn og alle kaller seg for Omdal til etternavn. Jeg har fått oppgitt at noen av barna fra hennes 2. ekteskap utvandret til USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Noen ord til Knut. Når du skriver følgenede i innlegg 5: 'Anvend heller dine ressurser til f.eks. Vennesla? for samme periode?'. Nå er ikke jeg kjent i området, men er det ting som kan tyde på at det kan være mulig at nye spor kan dukke opp i Vennesla? Såvidt jeg har fått oppgitt så skal det være noen steder i Kristiansands området som ikke er med i folketellingen for 1900, kan man finne 'nye' opplysninger der? Hvis Mathilde H. Larsen ikke har dødd i ung alder og ikke utvandret til USA, kan hun ha utvandret til andre steder? Onkelen til Mathilde H. - Ludvig Olai døde i 1876 som spedalsk og det gjorde også tanten hennes Johanne i 1890, kan det tenkes at faren har lidd samme skjebne og at hun selv ble smittett? Er det noen steder man finner slike opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til Terje Aarland og Torleif Odland:Hvis det er slik at Kristiansand er gjennomgått nøye, vil det være konvergerende med følgende gjennomgangsrekkefølge (for døde, vigde, ut- og innflyttede):RandesundOddernes (om igjen grunnet nye opplysninger)VenneslaTveitLenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

For at det ikke skal oppstå missforståelser av noe slag så kan jeg opplyse følgende om onkelen og tanten til Mathilde (som dere finner opplysinger om i pkt. 12). Ludvig Olai døde den 19. april 1876 i Bergen og Johanne døde i 1890 også i Bergen. Begge døde som spedalske. Mons Andreas var smed av yrke da han bodde i Bergen og broren Ludvig O. var i smedlære i Bergen i 1875 (ft). Hvor lenge han hadde vert der vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om han var i samme bedrift som broren Mons Andreas. Jeg antar at Mons Andreas, Ingeborg og Mathilde Helen flytter fra Bergen til Kristiansand i perioden juni 1873 - ft. i 1875. Utflyttede fra Korskirken sogn i Bergen finnes ikke for den aktuelle perioden. Hvorvidt disse opplysningene kan ha betydning vet jeg ikke. Kan resten av familien ha lidd samme skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Stemor til Mathilde Helene Larsen, Signe Sofie Sigbjørnsdatter f. 1860, på gården Sommerro(Poddestøl) i Randesund. Hun skal etter bygdeboken blitt gift med Mons Andreas Larsen fra Manger i 1879. Hennes foreldre var: Sigbjørn Haaversen 1829-1908 og Karen Bergitte Gunleivsdtr. 1836-1904. Der finnes ingen spor etter Mathilde i dette prestesogn. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.