Gå til innhold
Arkivverket

[#16431] Hvor ble det av Gloria? (Norge, USA, Tyskland?)


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Siden dere er så flinke til å hjelpe med alt mulig, så prøver jeg denne også:Gloria var datter av Reinert Gjertin Mikalsen, født på Kråvik, Askøy 26/8 1892. Han utvandret til Amerika i 1910. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0101EMIG&variabel=0&postnr=862&fulle=true&spraak=n>LenkeVi vet at han giftet seg med en Florence, og at de fikk tre barn: Raymond, Robert og Gloria. Vi vet ikke hvilket etternavn de brukte. Det kan være: Mikkelsen, Reinertsen, Kråvik.Gloria besøkte Norge en gang på 60-tallet. Hun var gift og hadde tre barn. Mannen reiste mye med jobben sin, til ulike land; og det har derfor vært svært vanskelig å finne ut hvor de ble av.Hvis noen vet/kan finne NOE om Reinerts etterkommere, så er det veldig velkomment!Ja, det kan kanskje hjelpe å vite at Reinerts foreldre var Mikal Gjertin Mikkelsen og Aseline Karine Sivertsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

HeiVet ikke om det har noe med din familie å gjøre. Men siden Reinert utvandret til Amerika i 1910 til familie i North Dakota, kan det være at jeg har funnet noe som er av interesse:I folketellingen for 1920, Walsh county, Tiber township kan man se at det bodde:Herbran H Kravik, 69 år. Immigrert 1843, eier egen farm, begge foreldre født i Norge (står ingen navn)Tone B. Kravik, 47 år, hans kone, immigrert 1895, født i Norge, jobber hjemme.Barn: Ole Kravik, 21 år single, født i NDTommy Kravik, 20 år, single, født i NDAlfred I Kravik, 18 år, single, født i NDIngvald Kravik, 17 år, født i NDTilda S Kravik, 14 år, født i NDHenry Kravik, 13 år, født i ND Hvis du har betalt tilgang på ancestry.com er dette webadressen:LenkeDet gir ihvertfall litt mer info, men ikke direkte om Gloria.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Interessant? (Funnet på FamilySearch):Individual Record FamilySearch U.S. Social / Security Death Index / 30 September 2000Gloria MICKELSON / Birth Date: 17 Aug 1920 / Death Date: 13 Apr 1992 / Social Security Number: 398-18-9409 / State or Territory Where Number Was Issued: Wisconsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Vel - her er en liten gladnyhet til deg idag!I folketellingen fra 1930 finner jeg Reinert og familien hans:Adressen er vanskelig å lese, det kan være 7th Ave.De bor i San Fransisco, California.Michelson, Reinert G. Head of family, rented place of abode, rent: $ 20, Male, White, 36 years old, Married when 26 years old, can read and write, born in Norway, both parents born in Norway. Norwegian spoken in home beofre coming to the USA, immigrated in 1910, Occupation (ser ut som: Songshoreman??, industry: wharfeWife: Florence E Mickelson, female, white, 32, married when 22, can read and write, born in California, father born in California, mother born in Australia. occupation none.Son: Robert H Mickelson, male, white, 7 years old, single, can read and write, born in CaliforniaSon. Raymond D Mickelson, male, white, 5 years old, single, can not read and write. Born in California.Men ingenting om Gloria... Hun bodde tydeligvis ikke med sine foreldre enda hun var 10 år. Hun var nok ute i arbeid muligens. Dette var jo tredveårene.Her er linken: (kanskje en ide å betale for tilgang dersom du ikke har det?)Lenke mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg tror heller at Gloria ikke var født enda i 1930. SSDI reg. ikke pikenavn, men det navnet vedkommende hadde når døds-melding kom inn. Så, dersom Gloria var gift, er hun ikke i SSDI med sitt pikenavn.Jeg vil og tro at 10 år var vel tidlig for et barn å jobbe vekk fra hjemmet.En mulighet for å kunne finne Gloria, er å finne ut når Reinert og Florence døde, og evt. få noen til å finne en obituary. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

The Deaths in California link here on the DA gives you the death of Reinert and his wife Florence. Reinert Gerten Michelson died 21 June 1953 in Alameda. Florence Emily Michelson died 30 April 1953 in Contra Costa County.His occupation in the 1930 census was longshoreman. (loading and unloading of ships)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Strange, I tried to, with the same spelling... oh well! Great work, Kathy!------- Da bør det være mulig å finne obituaries eller noe.en titt her kan gi opplysninger om hvordan: Lenke Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

TUSEN TAKK! Øystein: Det må jo bare være familien han reiste til du har funnet der. Jeg vet ikke mer om dem, men nå vet jeg iallefall årstallet de reiste.Og det var jo fenomenalt med den folketellingen - etternavnet var altså Michelson. Jeg har ikke tilgang der, men må visst skaffe meg det.Laila og Ketil: Tror Gloria var født etter 1930, ja.Kathy: Thank you! Maybe Robert or Raymonds families still live in Alameda or Contra Costa County.Jeg har forsøkt å få obituaries før (på andre) uten hell, men ikke fra den siden du viser til, Laila. Prøver igjen.Og Gloria har antakelig flyttet ut av USA. Men hun giftet seg sikkert der. Og vi vet nå at hun ble født i San Francisco - ja? Ca. 1930. Så får jeg prøve å finne brødrenes familie først.Hvis dere kommer over noe mer, så kom med det! :) - Tror faktisk Frelsesarmeen har prøvd seg på å finne Gloria (uten hell) for noen år siden. Så det er nok vanskelig. Takk igjen! Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

I think I found Raymond. He was in the navy and served in World War II. According to the information from www.interment.net, he is buried in Golden Gate National Cemetery in San Mateo County, Califoria. The information given is: Michelson, Raymond David. b. 10/27/1924, d. 10/05/1948, S1C USN, WWII, Plot: A BLK429, bur. 10/11/1948. LenkeSan Mateo is the county on the southwest of San Francisco Bay: Alameda and Contra Costa are on the east side of the bay. You can find places to put queries for these counties at www.rootsweb.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Thanks again, Kathy! This is probably Raymond. I have asked around, and he was in the Navy, and died shortly after the war. So now we know where he is buried. And it is interesting to know where San Mateo, Alameda and Contra Costa are. I am sorry I didn't know this when I visited San Fransisco before. Now I'll have to go again.. :)I have also found out that Glorias husband had one parent from Denmark (or Sweden) and that his last name was Jørgensen/Joergensen. He worked for NATO - we think. In the 1960's he was going to Germany to work there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.