Gå til innhold
Arkivverket

[#16433] Iver Iversens sønn utenfor ekteskap, Heidal, ca. 1888


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Oldefaren min, Iver Iversen Skreden (1868-1962) fra Heidal/Vågå fikk en sønn utenfor ekteskap før han giftet seg med oldemoren min, Kari Knudsdatter Morken (1866-1943). Det første barnet til Iver og Kari ble født i 1889, så sønnen som ble født utenfor ekteskap må være født i perioden 1885-1889. Jeg vet at sønnen vokste opp i Heidalen. Kan noen med tilgang til kirkebøker for Heidalen finne navnet på sønnen (og mora) for meg ? (En mulig kandidat er Iver Iversen, f. 1887, som i 1900 bor på Randen nordre sammen med mora Kari Olsdatter, f. 1858, og stefaren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har ikke dåpsinnføringene for den aktuelle perioden, men har søkt blant konfirmerte i Vågå inkl Heidal som er født ca 1883-1890. Finner ham ikke der med Iver Iversen som far (men jeg finner Ivers to eldste barn med Kari Knudsdatter). Har ikke søkt blant pikebarna - er du sikker på at det var en gutt?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Rune, Jeg fikk disse opplysningene muntlig i ferien, og jeg er ikke 100 % sikker på om det ble sagt at Iver fikk en sønn før han giftet seg eller at han fikk en unge. Håper du kan hjelpe meg med å finne ut av dette, for jeg fikk nettopp melding fra Statsarkivet at de ikke hadde tid til å slå opp for meg ...Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har ingen sikre opplysninger om det 'uekte barnet' etter å ha undersøkt konfirmerte i Vågå (m/Heidal) 1898-1906 og i tillegg døde 1894-1906 (i tilfelle han/hun døde før konfirmasjonen). Jeg fant Johanne f. 22.5.1884 konf 4.6.1899 (da bosatt på Vangen), datter av Iver Iversen og Ymbjør Syversdatter. Det ser ikke ut til at hun er uekte. Videre Paul Alfred Antonsen Sjelhaugen f. 4.3.1886 (i Malvik!), barn av Iver Anton Iversen og Anne Marie Johansdatter. Foreldrene var tydeligvis ikke gift da han ble døpt.Jeg fant også konfirmantene Maria Iversdatter f. 12.2.1889 og Kristian Iversen f. 10.2.1891, begge bosatt på Saghaugen ved konf. og foreldre oppgitt som Iver Iversen og Kari Knutsdatter. Dette er tydeligvis barn født innenfor ekteskap slik det ser ut etter dine opplysninger?Beklager at dette ikke ser ut som fulltreff.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Trond, jeg synes du skal ringe til Norddalsarkivet i Vågå. Det er åpent på tirsdager(i biblioteket på Vågåmo). Tlf.61237704. Kanskje de kan hjelpe deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Takk til dere begge.Bare for å oppsummere det jeg vet med 100 % sikkerhet, så er dåpen for barnet regisrert i kirkeboka for Heidal. Kopi av den aktuelle kirkeboka finnes i innbundet utgave på Statsarkivet i Hamar, men der ville de ikke hjelpe meg. Videre vet jeg at 'barnet' var i live så sent som ca. 1960, og bosatt i Heidal. Norddalsarkivet er absolutt en mulighet, men min erfaring er at et tar veeeldig lang tid å få svar derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Iver født 30.11.1887, døpt 29.01.1888 i Heidal.Foreldre: ungkar Iver Iversen Skreden (1867) og pike Kari Olsdtr. Harildstadeie (1859).Begges 1. leiermål.Iver Iversen Randen f. 30/11-87 konfirmert i Heidal 25.05.1902.Under Randen nørdre (183/16) i Norske Gardsbruk står det at gården har vært i slekta som husmannsbruk i 5 ledd. Eieren kjøpte den i 1946 av Pål O. Åseng.Eier i tiden 1946-1963: Iver I. Randen - sønn av Iver Skreden og Kari Randen - f. 1887, g. 1911 m. Mari Mosebakken. Barn: Margit f. 1909, Ola f. 1911, Hanna f. 1914, Kari f. 1917 og Elton f. 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Tusen takk igjen, Aud !Du skulle vel ikke tilfeldigvis greie å finne datoen Iver Iversen Skreden (1868-1962) og Kari Knudsdatter Morken (1866-1943) giftet seg også ? (Det må ha vært rundt 1888-1889.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Helge Hålåsæter

Ref. Innlegg 9: Margit ble gift Myren i Kvam, Hanna Byrbotten og Kari Skreden gifte i Bjølstadmo, Heidal. Ola og Elton bodde hjemme på Nordre Randen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.