Gå til innhold
Arkivverket

[#16444] Christian Olsen Abel/Rosenvold fra Kristiansand


Gjest Arvid Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Andersen

Abraham Christiansen var virksom som seilmaker i Larvik fra ca 1823 til han dør i 1857. Han var gift med Inger Marie Christophersdatter fra Stavern og de fikk flere barn, der i blant Michael Christian Christiansen f 1824 og Peter Anthon Christiansen f 1827 som begge blir seilmakere som sin far, Michael Christian i Kragerø og Peter Anthon i Sandefjord. Det har ikke lykkes å finne hvor Abraham var født, men vi har en kandidat og undrer om noen kan verifisere følgende:En Abraham Christiansen blir født den 21 januar 1802 i Kristiansand. Foreldrene var Matros Christian Olsen Abel og Bendte(Berthe) Marie Jacobsdatter. En søster, Maren, ble født den 14 mars 1805. foreldrene var Christian Olsen Rosenvold og Bendte(Berthe) Marie Jacobsdatter.Legg merke til at Christian Olsens gårdsnavn har forandret seg fra Abel til Rosenvold. Vi tror at Christian Olsen kan være sønn til Sersjant Ole Schieldrup som bosetter seg på Rosenvold på gården Søm i Oddernes. Det er mulig at Sersjanten tidligere hadde Abel eller Åbøll som bosted før han kom till Oddernes. Ole Schieldrup var født ca 1740 og var gift med Inger Jørgensdatter Førreid. Det har ikke lykkes å sikkerstille at Christian er sønn til Ole og Inger selv om mye peker på det.Om dette er vår Abraham så har han noen gang i tiden før 1823 flyttet fra Kristiansand til Larvik og begynt som seilmakerlærling hos Seilmaker A.F. Plum og i 1822 – 23 gifter han seg med Inger Marie.Som det framgår så er det ganske mye tro her. Det kan til tider være litt vanskelig å sitte i Sverige å forske på slekt i Norge. En uke på arkivet i Kr.sand burde i stedet være flere måner.Håper noen kan hjelpe oss med i første hand om Christian Olsen Abel/Rosenvold er sønn till Ole Schieldrup, og i andre hand bakgrunnen til Ole Schieldrup som vi ikke har funnet hvor han var født. Er takknemlig for all hjelp Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Takk Knut! Veldig interessante lenker du viste på. Det framgår jo ganske klart vem Christian Olsen Abel Rosenvold var og vem som var hans foreldre. Denne Ole Sørensen Abel virker jo være en interessant figur som det hadde vært morro å vite litt mer om. Det gjenstår også for oss å sikkerstille at den Abraham Christiansen som føddes 1802 var den samme som senere ble seilmaker i Larvik. Håper på fortsatt hjelp. Hilsen Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei. Vil nå gjøre oppmerksom på at det er tre debatter under tema 'Seilmaker.' som har felles mål, å finne opphavet til Seilmakermester Abraham Christiansen, Fredriksværn, som giftet seg med Inger Inger Marie Christophersdtr. i 1824. FamilySearch kan vise tre av barna med felles foreldre, slik jeg ser det.Barnnr 1, Abraham 'Christiansen Rosenvald Abel' f.30 Aug. 1798. Foreldre :Christian Rosenvald Abel og Bente Marie Jacobsdr. Gierdahl.Barn nr.2, Abraham 'Christiansen Abel' f.21 Jan.1802. Foreldre : Christian Olsen Abel og Bente Marie Jacobsdr. Barn nr.3, Maren 'Christiansdatter Rosenvold' f. 14 Mars 1805. Foreldre: Christian Olsen Rosenvold og Bente Marie Jacobsdr.Jeg har sett nevnte lenke om Slektstråden og funnet at Abraham født i 1802 mangler der. Spørsmålet er da hvor det ble av ham. Jeg har ikke funnet konfirmasjonen hans i kirkeboken i Kr.sand. Den Abraham som kom til Fr.værn har muligens vært til sjøs før han begynnte i seilmakerlære. Kan militære mannskapsruller være et sted å lete eller finnes det sjømannsruller? Er det andre steder?Håper på hjelp. Mvh.mkh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg har jo noe om disse to slekter, så dersom du sender din e-postadr til: odlando@online.no så skal vi prøve å nøste opp i dette til deg. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Takk til Torleif Odland for å ville hjelpe oss med å knekke denne 'nøtta'. På min gren av slekta har vi ofte kommet inn på dette med hvor Abraham kom fra, jeg har hørt spekulasjoner, men kanskje vi får et svar. Uansett, det ville vært fint om vi kunne få svar her på forumet, det er mange som har vist interesse ved å besøke oss her på nettet. Mvh.May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Arvid og May Karin.Min gode hjelper på Sørlandet, Knut Fjogstad, har gitt Dere førstehåndsopplysninger i sine lenker til begge slekter, ja mere til.Dette er de samme opplysninger jeg har, i tillegg har jeg brukt kirkeboken for Christiansand. Jeg registrerer at Christian hadde et sønn med navn Abraham, denne nevnes som død. Men opplysningene i historien sier jo lite om der var flere med dette navnet. Kansje bør jeg bruke noe tid utover høsten på SAK å studere dette litt, slik at Dere begge MULIGENS kan få løsninger på spørsmålene. Jeg har rotet litt i denne slekten, den er en gren av min kone sin slekt. Skal kirkebøkene granskes, så må dere beregne litt tid fremover. Men jeg skal hjelpe Dere så gått jeg kan. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Takk Torleif! Det er fantastisk at det finns mennesker som stiller opp og hjelper til så som du og Knut gjør. Håper at jeg kan hjelpe tilbake noen gang.Varme sommerhilsner fra Lysekil Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Takk for hyggelig tilbakemelding.Man finner alltid noe nytt - da man alltid har et eller annet i en eller annen forbindelse. Slik at en hjelp også kan være sammenfallende med en egen hjelp - eller utvidelse av oversikten generelt.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Med tanke på den hjelp som vi har fått med å spore Abraham Christiansen, tenkte jeg at jeg skulle vise hva vi vet så langt.Copulerede 27 juni 1824 i Fredriksværn: Seilmakerlærling Abraham Christiansen af F.v. 22 år og Inger Marie Christophersdatter af Staværn 23 år. Forloverne: Seilmagermester A.F.Plum og Børre Madsen. Det står ikke noe om hvor Abraham er født. Inger Maries foreldre: Christopher Amundsen og Maren Jacobsdtr. Inger Marie var f. 08.10. 1801 i Staværn.Abraham og Inger Maries barn:1. Michael Christian f. 08.09.1824, Faddere var morens familie og Seilmagermester Plum.2. Peter (Petter) Anthon (Anton)(forskj. i kirkeb. og klokkerbok) f.12.01. 1827. Faddere: Madam Plum, Mester Plum og morens familie.3. Marie Mathilda f.17.10.1828. Faddere: fam. og personer fra Staværn.4. Carl Adolph f.10.08.1830. Faddere: personer fra Staværn, morens familie og Mester Plum.5. Caroline Frederikke f. 04.10.1832. Faddere: Madam Plum, Anne Marie Plum, Dorian Tønnesen og Amund Christophersen.6. Maren Christine f. 21.04.1837. Faddere: Madame.(?), morens fam. Mester Plum. Alle født i Staværn ifølge kirkebøker for Fredriksværn.Abraham og Inger Marie fikk to barn til i Larvik, kallt Herman Ludvig 1839 og 1841, de døde første året.* Abraham Christiansen var comuniant i Staværn første gang 1820, 1822 og i 1823 står han som dreng sammen med Seilmager Plum og kone.* Adam Friedrich Plum, f. i København 17 Dec.1781, foreldre: Poul Plum og Anna Marie Juul. Kilde: FamilySearch. * Adam Plum var i følge folketellinge 1801 for København seilmakerlærling, 20 år, hos Peter Holm, Seil & Kompass-.n* A.F.P giftet seg med enken Gunild Thronsd. 18 jan.1814. Hun var enke etter Friedrich Olsen. Forlovere var Seilmaker Ole Schouerøe og Seilmaker Jens Gla(o)de. A.F.P. var seilmaker på briggen Segul. I 1801 års folketelling finns det en Friderich Olsen, 20 år, som går i lære hos Seilmaker Osmund Crammer i Kristiansand. Det er derimot litt vanskeligere å finne en Gunild Thronsdatter som passer.* Det er skifte etter Gunild Jurane Thronsdr. i Larvik i 1836.*Abraham etablerte seg som seilmakermester i Larvik i 1839, (annonserte to ganger i avisa.) Han virket der, og døde i 22.01.1857, 54 1/2 år.*Treschow etablerte skipsverft nær Larvik (Jordfallen) i 1839, han fikk nok oppdrag der.Vi savner Abrahams slekt som forlovere når han giftet seg og som faddere når barna ble døpt. Hadde han hatt sitt forelderhjem relativt nære, så burde noen vært med, men det burde kanskje også gjeller om han kom fra Kristiansand. Derimot heter hans første sønn, Michael Christian Christiansen og hans første datter Marie Mathilda. Det skulle eventuelt indikere at det tross alt er Christian Olsen Abel og Bendte Marie Jacobsdatter som er hans foreldrer.I gamle slektshistorier heter det i bland at Abraham kom fra Sleswig-Holstein og til og med fra Skottland.Vi tror kanskje ikke at disse rader kan gjøre saken klarere men eventuelt noen husker saker som de kan dele med oss og som hjelper oss å klare opp mysteriumet med Abraham Chsritiansen.Med vennlig hilsenArvid Andersen med meget god hjelp av May Karin Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg var en tur på SAK i går, tross den stekende varmen.Den første Abraham fra 1798, er muligens død, dette er da også naturlig, siden de døper et barn til med samme navn bare noen år etter. Kirkebøkene for Christiansand er drøye å gå igjenom. Vi må nok beregne noe tid på dette prosjektet, samtidig må jeg finne en annen sønn med navnet Jacob, som min kone sine aner kommer fra. Der skal være utgitt en slektshistorie om familien, denne vil jeg prøve å få kontrollert på SAK på fredag. Vi har 'et lang lerret å bleke'. Her må vi ha tolmod, jeg har en par andre oppdrag som jeg prøver å hjelpe med når jeg først er på arkivet.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

En ny tur på SAK i dag forteller meg følgene: Den eldste Abraham f. 30.aug 1798, døde 1.november samme året, og ble gravlagt den 6.s.m. (Kirkebok for Kristiansand 1793-1818 )Abraham nr.2.som er fødd 21.jan.1802, er ikke avgått ved døden i flg. overnevnte kirkebok. Det er riktigt som May Karin har funnet, hans konfirmasjon finnes ikke i denne kirkeboken, ei heller i den påfølgene.En vet jo med sikkerhet fra mange gamle historier om de barske sjøfarende folk, at de ofte mønstret på i ung alder. Ja ofte veldig ung alder.Skal vi løse denne nøtten, så må jeg finne Christian Olsen Abel Rosenvold sitt dødsår i kirkeboken, og så får en lete i et eventuellt skifte etter han, og håpe på at Abraham der nevnes. God helg. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Som vanlig Torleif - din nøyaktige granskning bærer frukter.Bør ikke bygdeboken også for Randesund gjennomgåes?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja mener du det Knut,vell vell, sist jeg bladde i Randesundboken og Tveitboken mener jeg å huske at Christian døde i 1854,og at de bodde i hus nr. 91. i Christiansand. Når jeg fattet interesse for dette, hadde jeg faktisk tanker om å snuse opp når tid hans sønn Jakob Christiansen var fødd. Derfor kan en jo 'slå to fluer i et smekk'. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Har vært bortreist noen dager og har ikke lest mine mail. Hørte også at May Karin har fått virus i sin datamaskin. Jeg så at du Torleif ville vite når Christian Olsen Abel ble født og når han døde. Jeg har skrivet at han ble født i 1761 og at han døde den 18 aug 1854 som fattiglem. Men du kanskje hadde funnet det selv nå. Hilsen Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Er nå på nettet igjen etter besøk av dataormen MSBlast og med oppdatert brannmur.Jeg ha lett etter vår Abrahams konfirmasjon i Fredriksværn kirkebok, uten å finne noe, har også sett i Langestrand og Larvik, og i uekte, bare så det er nevnt. Mvh.M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Har kikket i notatene mine og funnet oppl. omGunnild Jurane Thronsdtr. f. 11.04.1773. døpt 16.04. 1773. Foreldre: Thron Aadsen og Ragnhild Gundersdtr. Kilde:FHL Film 127312, 1734-1793. s.84 (?)Hun giftet seg første gang med: Seilmaker Fredrik Olsen Berg 22.05.1807. Forlovere: Ole Tallaksen og Trond (Aadsen?) Kilde:FHL 127314, 1776-1818. Jeg har også brukt F.S.IGI. mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Fødselsdag og år hadde jeg, det var bare en klønete skrivefeil i mitt forige innlegg. Navnet Abraham Christiansen skulle noe tyde på at han KAN være den riktige person.Nå har jeg et besøk på SAK i nær fremtid som jeg må prioritere på privat granskning. Så får jeg deretter finne skifteprotokollen etter Christian Olsen Abel Rosenvold. Når Abraham dør 22.01.1857,og han der nevnes som 54 1/2 år, og han som nevnes i kirkeboken for Kristiansand er fødd 21.01.1802,( 55 år og 1 dag)så håper jeg at et eventuellt skifte kan fortelle oss noe. Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arvid Andersen

I et mail forteller Torleif Odland at han har funnet at Abraham Christiansen, sønn til Christian Olsen Rosenvold har reist til sjøss fra Kristiansand på ei skute med navn 'Eleonore' i 1816.Han har ikke funnet hvor skuta hørte hjemme, men at Abraham og en fra Stavern mønstret av i Kjøpenhavn året etterpå. På SAK mener de at det er meget sannsynlig at dette er den rette Abraham. Det hører til bildet at Abraham giftet seg med ei jente fra Stavern, Inger Marie Christophersdatter og at hans svoger matrosen Amund Christophersen var fadder til fem av Abrahams barn.Vi ser de opplysningene som Torleif har funnet som et stort gjennombrudd for oss og både takker, neier og bukker. Takk Torleif. Mange hilsen Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Til Torleif Odland. Det var bare helt utrolig å få denne opplysningen, hjertelig takk for at du har brukt av din tid. Jeg lurte på i hvilket arkiv du fant Abraham, Kanskje jeg kan fjærnlåne filmen, dersom det er en film. Jeg tenker også på den andre personen fra Stavern. Ettersom Inger Maries eldste bror også var matros, om det kunne være ham. Er det noen som vet om sjømannsruller for Stavern som omfatter årene 1814-1820 ++ ? Hilsen May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Yngve Hauge

Lenge siden jeg har vært inne på DA ser det ut som, og jeg bør sjekke det jevnlig. Jeg begynte først nå i kveld med å jobbe videre med å utbedre teksten til en Slektstråd i Kvadraturen. Det er som kanskje noen har sett diverse mangler som kommer av at det mangler noen artikler som forsvant da min harddisk tok kvelden. Etter den tid har jeg ikke gjort mye med materialet utenom å legge det ut på nettet og å luke ut skrivefeil. Siden forfatteren av den originale teksten døde for noen år siden, så har jeg hverken hatt den originale teksten eller forfatteren tilgjengelig. Alf Danevad som skrev den opprinneige teksten er forresten min morfars fetter, men jeg tror dette også står i teksten. Dette var i utgangspunktet bare en foreløpig versjon og Danevad vil bli mer tydelig nevnt når jeg nå får laget en endelig versjon.Jeg vet det er noen direkte årstalls og datofeil i teksten, og jeg skal se om jeg klarer å fikse dette i løpet av kort tid. Det blir en prioritert oppgave siden såpass mange tydeligvis finner informasjon der. Jeg vil også lage en kryssindeksert base over navn som finnes i teksten og gjøre det mulig å legge inn navn som har en forbindelse med disse.Jeg har lenge hatt planer om å skrive en separat tekst som vil omhandle alle de personene som ikke har hatt noen tilknytning til Kvadraturen. Det ville jo være synd å stykke opp det utrolige arbeidet som Danevad gjorde i forbindelse med 350 års jubileet til Kristiansand.Det er svært mye av slekten som har tilhørighet til Flekkefjord, så det ville kanskje være en god plass å starte. Rosenvold og Abel er også navn som kan gå an å forfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Yngve.Jeg har forsøkt å engasjere meg litt i denne Rosenvold- Abel slekten, Slektsrådet i Kvadraturen har vært til utrolig god hjelp. I gamle dokumenter på SAK rundt midten av 1700 tallet nevnes en kjøpmann i Kristiansand med navnet Knud Olsen Abel, er litt i tvil om han har noen familietilhørighet til denne slekten?Der finnes også en bra seilskute fra tidlig på 1800 tallet med navnet'Den Flyvende Abel' der nevnes en Ole Abel som skipper i den forbindelse, uten at jeg helt klarer å plassere han.Kan du gi noen peikepinn på disse to navnene? Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Hauge

Hvor fant du referansen til 'Den flyvende Abel'? Jeg prøvde et søk med google, men da kom jeg ikke opp med noe. Denne Ole Abel som er nevnt der tror jeg ikke er fra Kristiansand siden dette navnet nærmest forsvant fra byen på 1700-tallet (om jeg da ikke tar helt feil da). Idag finnes det ingen med det navnet igjen ihvertfall. Det er jo litt interessant at det brukes 'flyvende' og ikke 'flygende' siden det indikerer at denne seilskuta må ha hatt en opprinnelse sør i landet - kanskje Flekkefjord? - eller til og med i Danmark. Jeg er litt usikker på om dette kan være snakk om den samme grenen av slekten og heller være den mer kjente grenen med en viss matematiker.Knud Olsen Abel derimot er mer interessant, men jeg har ikke papirene mine her - så jeg må se i dem før jeg kan si noe sikkert. Det er tross alt en stund siden jeg arbeidet med dette.Jeg vet det er et par grove årstallsfeil i teksten en plass (må lese det gjennom nøyere senere i kveld) - jeg er usikker på om jeg rettet dem opp og at disse rettelsene var i min tidlige backup. Jeg begynte så vidt på en database som skal inneholde alle navn i teksten og som skal være lett å slå opp i. Det vil ikke minst lette mitt eget arbeid.Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det skal bli spennende å få vite mer om den seilskuten - selv vet man kun om 'Den flygende hollender' og 'Den usynlige hollender'.Det kan jo være greit å samle noen tidligere lenker inn i dette temaet, bla. vedrørende Aabel - med opprinnelse i Danmark.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=13821&sok=torleif+odland&startnr=&antall=&spraak=>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.