Gå til innhold
Arkivverket

[#16445] Info om: Anders Olson Høvik (bst. Askvoll), f. på Bakketun, Voss


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Ifølge Askvoll Bygdebok under Askvoll Prestegard, nr. 76, står følgande.Anders Olson Høvik, 35 år, f. på Bakketun, Voss, sem. lærar og kyrkjesongar m.m.g. I 1860 Ingeborg Monsdtr. Askevold pr.g. 67 f, f. 1842, d. 1861g. II 1862 Pernille Mikalsdtr. Askv. pr.grd. 68 b, f. 1839, d. 1926(Anders og Pernille fekk 4 born, fra 1863 til 1870)Er interessert i info om Anders sine foreldre, besteforeldre, etc. Så om nokon kunne ha sett etter i Vossebøkene om det står noko der hadde eg satt pris på det.Er det familen hans vi finn her i 1865? LenkeM.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Jeg har sett i bygdeboken uten å finne en familie som skiller seg ut som hans. Det sikreste er å få tak i den informasjonen som står når han gifter seg. Dette er så pass seint opp på 1800-tallet at hans far, fødselsår og sted skal være nevnt. Denne kirkeboken ligger på Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for info.Gløymde visst å ta det med i mitt innlegg at Anders sitt første giftarmål er her: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbvigde&page=1&sql=low%5Fbrur%5Fforenamn+like+%27ingeb%25%27++AND+low%5Fbrur%5Fetternamn+like+%27mon%25%27+++ORDER+BY+low%5Fbrudgom%5Fforenamn%2C+low%5Fbrudgom%5Fetternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=1>LenkeHer står det ikkje noko meir om kven foreldra var og heller ikkje kvar han kom i frå.Og her er hans andre gifte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Seminarist Anders Olsen Bakkethun, 33 år gammel, og sønn av Ole Pedersen, giftet seg i Askvoll i 1860.Anders, sønn av Ole Pedersen Bakkethun og Ingeborg Olsdatter, huusfolk, ble født 13. desember og døpt 17. desember 1826. (Voss kirkebok 1823-1837, oppslag 43.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Renathe-Johanne,Er det mogeleg basert på dei opplysningane YN kom med å finne denne Ole Pedersen under Bakketun?Om ikkje kan det vel vere mogeleg å finne kandidatar til Ole Peders. og/eller Ingeborg Ols. i f.t. for 1865!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kerstin Ekeland-Sjøberg

Tack å Tack å Tack. Æntligen har jag fått lite mer information om Anders Høvig. Jag ær vældigt intresserad av mer info om hans bakgrund før den grenen har varit vældigt kort sedan starten 1999.mvh Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland-Sjøberg

Sökte på 1865 folketelling på Voss och fann en man i passande ålder med en fru med rätt namn men för ung för att vara mor till vår Anders (skulle vara född 1814). Länk Lenke mvh Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Lars Kindem: Vossaboki, bind 3, s. 205 Bokkatun:'Per Olavson Nesheim møtte i retten 1831 og lyste at Olav Person Bokkatun var son hans og skulde erva han. Per hadde ikkje born med kona si. Olav var f. 1795, g. m. Ingebjørg Olavsdtr. Jernes, var god smed og snikkar og nokre år husmann i Tymbraodlæ. Reiste 1847 til Sunnfjord og har talrik ætt etter seg.'En passende Per er å finne på Nesheim i Myrkdalen 1801. Ham finner vi i Ættebok for Vossestrand av Roald Lyngvær på s. 307, Nesheim 60: Per Olson Nesheim 40 g 1757 - 1835 g 1808 m Gjertrud Kjelsdtr. Selje 22 g 1773 - 1851. Barnlause.Noen passende Olav f. ca. 1795 har jeg ikke funnet i 1801-folketellingen, men jeg har heller ikke lett grundig. Jeg tror Per Olson Nesheim har riktig far til Olav, men det må bekreftes ved å døpe og gifte Olav.Jeg har tro på hjelp til selvhjelp, så jeg foreslår at du Gisle tar en tur på lesesalen på Riksarkivet, ser på mikrofilmene for kirkebøkene for Voss og poster resultatet her. Bygdebøkene finnes på Deichmannske bibliotek.Jeg har et par generasjoner bak Pers bestemor ut over det som står i bygdeboka, men det kan vi komme tilbake til når det er bekreftet at sporet er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

I bind 4 av Vossaboki, s. 195, står det om Ingebjørg at hun var f 1794 og var datter av Olav Eilivson Jernes 1744 - 1804 og Ingebjørg Trondsdtr. Tveito i Granvin, død 1843. Videre står det at hun ble gift 1824 med Olav Person Fenno, reiste til Svanøy og hadde mange etterkommere der.Det står at Ingebjørg Trondsdtr. var av Galtung- og Agaætta. Vær oppmerksom på at det er kommet mye ny informasjon siden Kindem skrev sine ættebøker. Kindem er brukbar, men ufullstendig, når det gjelder Voss. Utenom Voss er han ok tilbake til ca. 1600, men ikke lengre bak, for da gjentar han han bare andre sine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Här händer det saker och jag är väldigt tacksam ifall ni skriver era fynd på denna sida. Just nu har jag lite svårt att få tag på böcker och annat men hoppas snart få möjlighet att beställa hem via biblioteket.mvh Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Kan jag ha haft en sådan tur att jag hittat Ole Pedersen 6 år i 1801-FT? Länk Lenke1801 bor Inger Iversdatter och Anders Stephensen på Aschöens Strömsnäs och Ole får en halvsyster Maria 1807 (tror jag). Frågan är bara om det är rätt Ole Pedersen. Var är det mest logiska stället att hitta faderns identitet?Jag är dåligt insatt i regionens geografi. Asköy vet jag var det ligger men hur långt var det då till Nesheim? Var kan de ha träffats?mvh Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Eg har ikkje fått somla med på arkivet, men saka er ikkje gløymd, kom over dette medan eg leita etter nokon anna på FS IGI, så eg legg det inn her berre for å ha det tilgjengeleg seinare:Per/Peder Olson gifter seg i 1808 med Gjertrud Kjeldsdtr.: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/family_group_record.asp?familyid=247070997&indi_id=100161104199&lds=1&region=12&frompage=1>LenkePer/Peder har i 1795 eit uekte born med ei Inger Iversdtr.: LenkeOle Pederson gifter seg i 1824 m. Ingeborg Olsdtr.: LenkeEit anna ”innlegg” på FS IGI syner også eit giftarmål i 1824 mellom desse to personane (eller – også mogeleg - eit anna par med same namn?), der er det sagt at Olav er f. 1790 Fenno og Ingeborg f. 1794 Gjernes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Mange takk Norodd,Godt det stadig dukker opp nytt...Då legg eg også inn lenka til Egil Russøy sin debatt; Lenke.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.