Gå til innhold
Arkivverket

[#16446] Astad, Øre og Kleive i Møre og Romsdal


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Ref. tema 6272 hvor jeg henter inn følgende:Nils Olsen Astad fra Øre i Romsdal f. 1826, d. 1894 ble gift 1850 m. Karoline Ørgersdtr fra Kleive i Romsdal. Karoline f. 1826, d. 1881. I følge folketellingen for 1865 var hun fra Trondheim - muligens født der, eller at hun var bosatt i Trondheim da hun giftet seg. Disse to var bosatt på Klubben under Rødsand i Bremsnes sogn på Averøya (Averøy kommune). Disse opplysningene er fra Averøy Bygdebok bind II. Jeg er interessert i opplysninger om aner eller andre opplysninger om dette ekteparet.Denne etterlysningen havnet under 'Generelt', og jeg prøver derfor igjen.Denne Nils Olsen Astad ser ut til å være fra Astadrønning, men mer klarer jeg ikke å finne.Er det noen andre som har disse personene i slektstreet sitt, eller sitter inne med opplysninger ville jeg være svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg tror historien om Astad (nå Gjemnes kommune) kommer i neste bind (5) av Gards- og ættesoge for Gjemnes av Nils Tore Leivdal.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I følge kirkeboka ved vielsen; Kvernes 1831-1853 folio 304b, er faren Ole Iversen Astad. Og ved konfirmasjonen i 1841, Tingvoll kirkebok 1829-1843 folio 255b-256a, er foreldrene Ole Iversen Gunil Nilsdtr. Fødested er Astad og Niels Olsen står oppført med alder 16. Han hadde attest på vaksinasjon fra 5/10 1827. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NIls Tore Leivdal

Ole Iverson Hjelkrem frå Bergsøya f. ca. 1794.d.1864.Gift 1829 med Gunhild Nilsdotter Rød f. ca. 1801.d. 1872. Folketeljinga 1865 gir eit anna fødselsår. Her vert det fortalt at Gunhild var fødd i Kristiansund 1810. Nils som flytta til Klubben,Averøya var vel fødd 27.9.1825.Han er ikkje med i Gjemnesboka bind 5,s.494.Ole Iverson var husmann på Myrteigen,Astad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Innlegg 5: Dersom Gunhild var født i 1810 var hun bare 16 år da Nils ble født. Dette er selvfølgelig fullt mulig, men er det sannsynlig? Er '0' og '1' byttet om? Ellers ville vel Nils være uekte om de var gift 1829? Står det noe om dette i kirkeboka? Nils går ellers igjen som navn i etterslekta etter disse.Jeg har notert at kona til Nils, Caroline Gunelie Ørgersdtr Berg ser ut til å være født i Trondheim 10. februar 1827, og døpt i Trondheim domkirke 1. april samme år av foreldre Ørjan Olson Berg og Bereth Kirstena Pedersdtr. Dette fant jeg på FS. Er det noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Kværnbraaten

Hei Tor. Jeg har fått noen opplysninger om Caroline/Karoline og Nils fra Jan Sneisen. Caroline Gunelie Ørgersdatter ble født 10.02.1827 i Trondheim og ble døpt i Trondheim Domkirke den 01.04.1827. Hun giftet seg med Nils den 16.09.1850 i Kvernes. Foreldrene hennes skal være Ørger Olsen Berg fra Trondheim med yrke arbeidsmann og Beret Kristine Pedersdatter. De giftet seg i Bache, Trondheim den 6.5.1823 og var da henholdsvis 28 og 25 år gamle. Jeg har også noen opplysninger om Carolines søsken. Foreldrene til Nils er oppført ved konfirmasjonen i Øre 14.11.1844 som være Ole Iversen og Gunil Nielsdatter. Kildene til disse opplysningene er kirkebøkene for Trondheim Domkirke, Bache og Kvernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk skal du ha Reidun. Har du noe på alderen til Ole og Gunil også? Jfr. det som står i tidligere innlegg.(PS: Ta kontakt så kan vi sammeligne noen data. Fin side du har laget.:=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.