Gå til innhold
Arkivverket

[#16448] Foreldre til: Anders Salamonsen Sæter og Regine Jakobsdtr Sæter


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Er det nokon som kan bidra med info om foreldrene til dette paret?Folketeljing 1900; Sæter gard nr. 1434-25, i Vevring herad (Sogn og Fjordane)Ander Salamonsen Sæter b. 1851, Hf,g,t, m Husmand - med Jord. Jordbrugsarbeide (ho)Regine Jakobsdtr Sæter, b. 1851, Hm,gAlbert Anderssen Sæter, b. 1882, S,ugMathias Anderssen Sæter, b. 1884, S,ugJudith Andersdtr Sæter, b. 1879, D,ugMalene Andersdtr Sæter, b. 1888, D,ugKarl Anderssen Selvik, b. 1893, S,ug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Eg finn ikkje giftet mellom Anders og Regina på [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar>http://www.sffarkiv.no/sffbasar, men dette kan vel vere same mannen oppattgift: LenkeRegine dør i 1903 - Lenke - så det kan vel vere Anders som gifter seg oppatt.Anders dør i 1911: LenkeBasert på hans oppgitte fødselsdato kan dette vere den rette mannen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei Gisle.Det er nå et stykke fra Sogn og til Vevring, så jeg er ikke helt overbevist om at du har funnet den rette mannen der.Kjenner ikke til denne familien, men mitt tips ville være en Anders Johannes Salomonsen f 1847 i Øvre Standal, av foreldre Salomon Henriksen og Juditte Andersdatter. Du finner ham på sfarkiv under fødde. Årstallet er ikke helt det samme, med øvre Standal og Vevring er i umiddelbar geografisk nærhet.Kanskje står det noe i Naustdal Bygdebok om denne familien? Har du sjekket der?Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei igjenGikk litt fort i sted...Sæter er jo faktisk en gård i øvre Standal, om jeg ikke tar helt feil. Ser at din kandidat skal hete Anders Andreas, så det er jo ikke sikkert mitt tips er blink heller...vi får lete litt mer..Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

I folketellingen 1865 skal vel 'vår' Anders være ca 15 år om han er født i 1851.Jeg finner tre kandidater i området i 1865:1) Anders Salomonsen , 20 år, søn på gården Apnesæt i Vefring. Foreldre Salomon Daniels. og Pernelle Martinesd.2)Anders Salomonsen, 12 år, søn på gården Kleiven i Vefring. Foreldre Salomon Rasmus. og Lene S. Pedersd.3) Anders Salomonsen, 23, tjenestekarl på Ramstad i Kinn prestegjeld.Kanskje mest sansynlig at det er en av de to første kandidatene?Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Marita og takk for info!Då trur eg kanidat 2) er den rette, av di under fødde på sffarkiv finnes Anders Andreas Salomons. Kleiva med fld. Salomon Rasmuss. Kleiva og Lene Sofied. som er fødd i 1853 (sjå siste lenka i innlegg 2), som skulle gi 12 år i 1865. Kva du trur om det?Har ikkje sett etter i Naustdal bygdebok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Videre finn eg på sffarkiv - fødde:Rasmus Olai Salomons. 1851 Salomon Rasmuss., Lene Pederd. KvellestadAnders Andreas Salomons. 1853 Salomon Rasmuss., Lene Sofied. Kleiva (den rette?)Maren Sofie Salomond. 1859 Salomon Rasmuss., Lene Pederd. KvellestadInger Sofie Salomond. 1863 Salomon Rasmuss., Line Pederd. KvellestadReknar med at dette er same familien....Videre, barn til Anders Salomons.:Albert Olaus Anderss. 1882 Anders Salomons., Regine Jakobd. KleivaAndreas Matias Anderss. 1884 Anders Salomons., Grete Jakobd. Kleiva (Grete er vel truleg identisk med Regine?)Malene Tomasine Andersd. 1888 Anders Salomons., Regine Jakobd. SeterLina Sofie Andersd. 1891 Anders Salomons., Regine Jakobd. SeterKarl Anderss. 1893 Anders Salomons., Regine Jakobd. SeterLyder Mathias Anderss. 1897 Anders Salomons., Regine Jakobd. Seter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gisle Hersvik

Kandidatar til Regine Jakobsdtr. funne i FT1865:Sunde, i Helgeim, Jølster prestegjeldJakob Anderss., 63, Husfader Gaardbruger og Leilænding, , 49,Janikke Larsd., 49,hans Kone, Husmoder, , g, Kinns Prgj.Regine C. Jakobsd., 16, deres Datter, , ug, Kinns Prgj.------------Nonskriften, i Svanø, Kinn prestegjeld.Jacob Rasmus., 43, Husfader Husmand med JordJuditte Nielsd., 45, hans Kone, , g, Kinns Prgj.Regine Jacobd., 15, Deres Datter, , ug, Kinns Prgj.------Vidare er det fødd ei Regine C. Jakobsdtr. i 1849 (funne på http://www.sffarkiv.no):Regine Charlotte Jacobd., f. 30.4.1849 (Lavik)Far Jacob Blauu Far's yrke kjøpmand.Mor Cathrine (Merknad 'Cathrine Blauu født Bale')-------Kven (om nokon) av desse vart gift med Anders Salamonsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Når det gjelder data i sffarkiv, har jeg inntrykk av at det er mye som ikke er lagt inn, så her må man til kirkebøkene for å finne giftet mellom Anders og Regine.Regine skal være født i Kinn ifølge 1900-tellingen, så dermed faller vel Regine C. fra Lavik ut. Jeg trodde inntil nå at det var min oldefars søster Regine C. fra Sunde på Askrova i Kinn (ikke Jølster) som hadde giftet seg med Anders Salamonsen, men ble sterkt i tvil om dette da jeg så nærmere på navnene her.Anders og Regines eldste datter heter jo Judith, og da er det vel mere sannsynlig at det er Regine fra Svanø som er den rette, siden hennes mor het Juditte?Det vil være interessant å høre om du finner mere ut om dette!Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Det har gått meg hus forbi at det står at Regine var f. i Kinn: LenkeDa skulle kandidaten frå Nonskriften, Svanø, Kinn vere den beste!Er Nonskriften ein gard? Klarer ikkje å finne noko meir om dette namnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.