Gå til innhold
Arkivverket

[#16450] Zimmermann - Bragernes


Gjest Thorleif Solberg.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorleif Solberg.

En av våre medlemmer i Ringerike Slektshistorielag har forelagt oss følgende problem: 'Jeg har lett utrolig mye på internett og tidligere i kirkebøker, men har ikke lykkes med å finne hvor ekteparet Peder Knudsen og Maren (Marie Elisabeth) Zimmermann/Friderichsdatter kommer fra.' De har følgende barn, alle født og døpt på Bragernes: Knud,1805 (moren kalles Maren Friderichsdatter), Friderich, 1807 (moren kalles Maren Elisabeth Friderichsdatter), Anna Marie, 1810 (moren kalles Maren Elisabeth Zimmermann), Karen Mathea, 1813 (moren kalles Maria Elisabeth Zimmermann). Sadelmaker Peder Knudsen begr. Bragernes 1831, 61 år. Enkemadam Maren Elisabeth Knudsen begr. Bragernes 1846, 64 år. Er det noen som kan hjelpe oss? Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bare et raskt forslag selv om du skriver at vedkommende har lett utrolig mye:Jeg fant følgende i FT1801: 1) Ugift tjenestepike Maren Elisabeth Friedrichsdatter på Aker Spikerverk og 2) ugift sadelmakermester i Christiania Peder Knudsen. Oppgitt alder for begge i 1801 henger nogenlunde på greip i forhold til alderen deres da de døde.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Mulig at dette er Maren (Marie Elisabeth) Friederichsdatter's mor? Folketellingen 1801 fra Bragernes:LenkeKunne være logisk siden Maren kaller et av sine barn for Anne Marie i 1810.I så fall heter faren til Maren (Marie Elisabeth) muligens Hans Friederich Zimmermann siden hun selv bruker Friederichsdatter og Birte-Marie og Anders bruker Hansen/Zimmermann?mvhØystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

I tillegg finnes det flere Zimmermann på Kongsberg i Folketellingen 1801.Er dette muligens slekt til Marie Elisabeth Friederichsdatter?Blant annet har en Maria-Malena Zimmermann (g med Johan Just Hansen) sønnen Friderich f. ca 1791 og sønnen Hans f. ca 1795...LenkeKanskje en ide å undersøke dette slektskapet litt nærmere med å gå i kirkebøkene for å finne faddere, vigsel til Maria-Malena og Johan Just for å finne hennes fars navn?mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Og enda litt mer...Konen til sorenskriveren på Kongsberg var også av Zimmermann-slekten:LenkeOg de har også en sønn kalt Hans Bonnevie f ca 1801. Muligens enda en gutt oppkalt etter en Hans (Friederich) Zimmermann?Forresten interessant å se at i samme husholdning bodde moren til matematikkgeniet Nils Henrik Abel: enke Bigithe Eylerts, 'Enke efter forrige sognepræst til omlie (Åmli) Hendrik Abell, har 18 rd pention av kald'.MvhØystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er viktig å være klare over at det finnes/fantes mange Zimmermann-familier. I innlegg (6) trekker Øystein fram Christine Lorentze Zimmermann (g.m. sorenskriver Nils Cornelius Bonnevie). Jeg tror jeg kan si temmelig sikkert at hun ikke var i slekt med den 'ettersøkte' Marie Elisabeth Zimmermann. CLZ var datter av Jonas Zimmermann (1720-1789), sogneprest til Håland og senere Hommedal. Hun hadde såvidt jeg vet disse søsken: Samuel Friedlieb (1768-1819), Christian Michael (1771-1822), Søren Fiedlieb (1773-1785), Jonas (f.1779) og Christine Elisabeth (1781-1815). Denne søskenflokken kan selvsagt ha hatt andre slektninger, men sogneprest Jonas Zimmermann var fra Danmark og jeg kjenner ikke til at noen av hans søsken flyttet til Norge.Den Elisabeth Zimmerman som Ketil trekker fram i innlegg (7), er sikkert identisk med den Christine Elisabeth som er nevnt i forrige avsnitt. Eieren av Falkensten, Tørris Bonnevie (ikke Toms som det står i FT 1801), var bror av sorenskriveren på Kongsberg og det er da ikke unaturlig at hans svigerinnes søster hadde en post hos ham. Hun ble for øvrig senere gift på Kongsberg.Til slutt må jeg få henge meg litt opp i det Øystein sier om 'Birgithe Eylerts' som bodde hos sorenskriveren på Kongsberg. Hun var altså enke etter sogneprest Henrik Abel i 1801. Da kan hun neppe ha vært mor til Nils Henrik Abel. Han ble jo ikke født før i 1802. Grunnen til at denne Birgitte bodde hos Bonnevie på Kongsberg i 1801 var sikkert at hunne kjente familien godt. Hennes mann hadde vært sogneprest i Åmli og Nils Cornelius Bonnevie var født i Åmli. Moren hans var prestedatter fra samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Til Knut:Takk for oppklaring! Godt å kunne krysse ut noen som ikke i familie med den etterlyste Maren Zimmermann.Og når det gjelder Madam Eylerts og Nils Henrik Abel: Jeg legger meg helt flat for kritikken... Her er det tydelig at jeg overså et vesentlig poeng som f.eks å sjekke Nils Henrik Abels fødselsdato nærmere! Tas til etterretning :)mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Jeg vil bare si tusen takk til dere som har vist velvilje og sendt innlegg angående Zimmermann. De fleste av medlemmene i Ringerike Slektshistorielag er bosatt utenfor Ringerike, men har røtter her. Vi i laget har desverre ofte ikke kompetanse til å besvare spørsmål utenfor distriktet. Igjen takk for hjelp. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.