Gå til innhold
Arkivverket

[#16458] Gulbrand Svendsen fra Sør-Odal


Gjest Knut Wettermark
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Wettermark

Fra Sverige har jeg fått en forespørsel om Gulbrand Svendsen, født i 1761 i Sör-Odal, Hedmark. Hvis det er 'den riktige Gulbrand', ble han gift i Sverige. Gulbrands far het Sven og hans yrke var 'Skydeskaffer'. Jeg vet ikke noe om morens navn. Kan Digitalarkivet hjelpe til med å finne flere opplysninger om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Knut!Er du helt sikker på at Gulbrand du søker er født i 1761? På folketelling 1800 fant jeg en Gulbrand Svendsen født 1768, han var 34 år i 1800..Bosted står Hedmark. Men det er kanskje ikke den du søker? I en alder av 34 er han vel allerede i Sverige? Lykke til! Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pål Evensen

Hei. Jeg har sjekket i kirkebøkene i Strøm (som på den tiden var hele Odalen).På side 247 finner jeg en trolovelse: 30.4.1761 Svend Olsen Sundby og Kari Pedersdatter. Forlovere: Knut Børstad og Ole Sander.På side 248: døpt 6.6.1761 Svend Skydsskaffer, avlet ved for tidlig sammenleie, sønn Gulbrand. Faddere: Ole og Anna Sæter, Torkild Leikvang, Erik Leikvang, Lisbeth Leikvang.På side 250: 12.7.1761. Introdusert Svend Sundbyes hustruPå side 261: viet 13.5.1762 Svend Skydsskaffer og Kari Pedersdatter Sander.Dette tror jeg må være de riktige personene. Jeg har ikke klart å finne noen andre som passer. Dessverre har jeg heller ikke funnet noe i bygdebøkene for Sør-Odal under de oppgitte gårdene, Sundby og Sander, som viser hvem Svend eller Kari var. Det var en skyss-skaffer på Sundby på denne tida som het Ole Sjursen og som kan være far til Svend, men han er ikke nevnt blant barna til Ole Sjursen. Ole Sjursen hadde en bror, Torkild Sjursen på Leikvang, som var fadder da Gulbrand ble døpt. Svend kan jo like gjerne ha vært dreng eller innleid som skyss-skaffer hos Ole. Med hilsen Pål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Wettermark

Ja, det virker meget sannsynlig at dette er korrekt. Du har nok skutt midt i blinken. Hjertelig takk for glimrende jobb! Hilsen fra Knut W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.