Gå til innhold
Arkivverket

[#16460] Andreas Jensen Smed.


Gjest Irene Strømberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Strømberg

Hei Torunn. kommer tilbake til våre felles aner,Andreas Jensen og Helene Isaksdatter. Helene døde 22/10-1841 og ble begravet på Tune Kirkegård.Andreas giftet seg igjen 10/7-1845 med enken Maria Mathisdatter fra Eidsberg. Jeg har ikke funnet noen barn fra dette ekteskapet. Andreas ble enkemann for annen gang da Maria Mathisdatter døde 6/7-1862 bar 52 år gammel. Andreas prøver lykken for 3.gang den5/7-1863 med Helene Eriksdatter.Hun har 2 barn fra tidligere ekteskap,Hanna Andreasdatter og Albert Andreassen. Helene og Andreas fikk 2 barn sammen,Augusta Andreasdatter og Johan Bernhard Andreassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Strømberg

Hei igjen Torunn.Jeg fant de opplysningene om fam .Andreas Jensen siste gang jeg var på Riksarkivet før ferien,men skal følge opp når jeg begynner igjen sist i aug. Det er stadig noe nytt og finne hvet du. Kommer tilbake senere.MVH.Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Irene, jeg vet ikke om du følger med på disse debattene lengre, men jeg har funnet ut når Andreas Jensen døde.Følgende står i Tune Kirkebok: Tune KB, døde, Nr. 28. Død: 18.febr., begravelsdagen: 27.febr. Smed Andreas Jensen 52 år, Bopæl:Terrace-Borregaard, Dødsårsak: LungebetændelseI 1875 bor hans enke, Helene Eriksdatter sammen med 3 av barna: Augusta, Albert og Johan Bernhard i Tune TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Irene Strømberg

Vedr.Andreas Jensen Smed. hei Torunn. Ja,jeg holder fortsatt på med barna til smed Andreas Jensen. Hans eldste sønn med Helene Isaksdatter,Hans Gustav er jo min oldefar.Jeg har opplysninger om ham og hans familie,men har ikke funnet ut når han døde,Nå har jeg via en annen familie fått høre at de trodde han reiste til Amerika. Sønn nr. 2 av Andreas og Helene,Niels Martin har jeg ikke funnet noe om etter hans konfirmasjon. Kan han ha reist til Amerika ? tenker på din etterlysning etter Johanne Andreasdatter. Med hilsen Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ronny Folkvord

Jeg har fulgt debatten deres da jeg også leter etter opplysninger om Andreas Jensen og sønnen Hans Gustav.Torunn: Hvilket år var det Andreas døde ? Kunne ikke se at du skrev noe årstall, men det var vel 1868 eller 1869 siden han var 52 år ?Jeg har også søkt etter dem på alle mulige måter i emigrantbasen uten å finne dem. Har noen av dere funnet ut noe mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Strømberg

Ronny Folkevord,Ås. Så inlegget ditt til Torun 6.10.vedr.Hans G.Andreassen.Hans G.er min oldefar i hvilken forbindelse har du til ham? Jeg har endel opplysninger om ham og hans familie men ikke når han døde. m.v.h.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Til Ronny og Irene!Nå føler jeg meg litt dum, for nå er det jeg som ikke har helt fulgt med..Først til Ronny:Andreas Jensen død, innførsel i Tune Kirkebok.: Tune KB, døde, Nr. 28. Død: 18.febr., begravelsdagen: 27.febr. Smed Andreas Jensen 52 år, Bopæl:Terrace-Borregaard, Dødsårsak: Lungebetændelse Det hørest spennende ut om Hans Gustav har emigrert... men..i forbindelse med Laura Josephines dåpsinnførsel så skrives det at en av fadderene er Gustav Jensen Borregaard. (dette er den 26.12.1877) Jeg har lurt på om dette kunne være Gustav?Det som også er litt merkelig er at Andreas datter Juliane også 'forsvinner' etter at hennes mann er død ca. 1896. Har lett og lett i folketellingen. Men det har faktisk ikke slått meg at hun kan ha emigrert.Noe må ha skjedd, da Laura bor hos sin søster, Oleana. (ikke i 1900, men ca. 1895/1896.Jeg har alltid forestilt meg at hun også døde, men etter å ha søkt etter begge i begravelseslistene i Skjeberg så finner jeg dem ikke.Jeg har ikke søkt etter disse i utflyttningslistene. Hans Gustav vil bli mors bror i forhold til Johanne Marie Andreasdatter.jeg har funnet Johanne Marie på Greåker i Ft 1900. Så jeg vet ikke om hun faktisk har vært ute og reist.Fint at temaet taes opp!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hans Gustav Andreassen er min samboers tippoldefar. Han fikk datteren Augusta 2.7.1869. Hun flyttet til Borge og fikk 10 barn der, etter at hun giftet seg.Mener det stod følgende ved dåpen om han : Gustav Andreassen Østlund Tibo.Har ikke funnet noe mer om han etter dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Strømberg

Hei Ronny. Hans Gustav er min oldefar.En av hans sønner og bror til Augusta,Johan Marius Gustavsen er min morfar.Jeg hvet en god del om familien forøvrig men den eneste jeg ikke har noen opplysninger om uten fødselsåret er Augusta.Dette var interessant. Hører gjerne fra deg igjen.MVH.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.