Gå til innhold
Arkivverket

[#16461] Orskaug i Hobøl


Gjest Terje Berger
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Berger

Kirkebøkene for Hobøl oppgis en gård men navnet Orskaug. Jeg finner ikke noen gård med det navnet i hverken Digitalarkivet eller Gårdsmatrikkelen 1886. Er det noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Du finner Orskaug/Orskog like ved avkjøringen fra rv 120 til Hobøl kirke. Søk f.eks. i kart på 'www.gulesider.no'. Det er ellers utgitt ei egen bok om stedsnavn i Hobøl, og jeg kan slå opp i den i kveld og referere nærmere.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Stedet er første gang nevnt som plass under prestegården i 1723. Så presten visste nok nøye om plassen da han skrev i kirkeboka...Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Berger

Jeg har funnet Orskaug på kartet. Jeg har støtt på et nytt problem. På denne lille husmannsplassen må det ha funnets minst 2 Gulbrand i løpet av kort tid, fra ca. 1790 til etter 1800.Gulbrand som bodde der i 1801, var gift med Kirsti Johannesdatter. De ble gift 23.april 1797. I kirkebøkene finnes en sønn, Johannes, døpt 26 okt.1794, men i folketellingen er han født ca. 1798.Det finns en Lars Gulbrandsen fra Orskaug, døpt 20 nov. 1791.Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Gulbrand Christensen, f. ca 1750. Gift med Kari Pedersdatter, f. ca 1754. Disse bodde på Orskaug fra omkr. 1790. Se Stenbøl Lenke De hadde følgende barn: Christence 1783, Maria 1787, Lars 1791, Johannes 1794, Susanna 1800. Ukjent hvor denne familien kom fra. Den Gulbrand du beskriver som gift 1797 er en annen som bodde på husmannsplasser under Stokstad og Fusker i Tomter sogn. mvh Hogne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torill Norseth

Min mann, Roar,har en tremenning som heter Orskaug fra samme sted.Moren er gift Antonsen oger født Bjerklund/Arntsen. Lyder dette kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.