Gå til innhold
Arkivverket

[#16475] Hauken/Eikeland, Gaular S&F


Gjest Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

Hvem kan hjelpe meg med å finne Eli Ivarsdatter Hauken f 1737 sine foreldre, og gårdene de kom fra? Har trålet Gaular Bygdebøker uten å finne noen ledetråder. Eli var gift med Henrik Paulson Ytre Eikeland f 1722. De fikk bl.a. sønnen Torstein (f 2 mai 1769) som var min tipp tipp oldefar. (Jeg begynner å tro at Ivarsdatter er en feil i bygdeboken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Ser du har et annet tema på (nesten) samme saken: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=14006&sok=j%F8raas&startnr=&antall=&spraak=>LenkeDette som kjem heretter har du vel allerede vore igjennom og er kanskje ikkje til noko hjelp.På http://www.sffarkiv.no/sffbasar finnes ein Tosten Henrics. Skudal, f. 2.5.1769 (Lenke).Fleire barn for Henric Skudal:Jens Henrics. 1766 Henric , SkudalTostein Henrics. 1769 Henric , SkudalOrloug Henrichd. 1771 Henrich , SkudalHelena Henrichd. 1774 Henrich , SkudalIngeborg Henrichd. 1775 Henrich , SkudalHans Henrichs. 1777 Henrich , SkudalTorstein Henrichs. Skudal og Ingeborg Olsd. Birkeland, vart g. 16.1.1797 (Lenke).Eg finn også ein Henrich Torsteins. Skudalsnes, f. 1792 m. fld. Torstein Henrichs. og Nille Olsd. (i merknad står det ’ Far frå Skudal’) (Lenke) . Dette tyder på at To®sten fekk eit uekte barn med Nille Olsd. før han vart gift med Ingeborg Olsd. Er det mogleg at Ingeborg og Nille er same person?Den einaste Ingeborg f. Birkeland i perioden 1760 til 1780 er Ingeborg Johnd., f. 1778 (Lenke)Det finnes ein Ole på Birkeland, men han har barn i perioden fra ca. 1788.Dersom du tar ein titt under Digitalarkivet: Skifteregister for Sunnfjord 1677-1845 vil du finne bl.a.:Henrik Paulsen Skudal: LenkeNille Olsdtr Skudalsnes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei GisleTusen takk for svar! Ja, jeg har et tidligere innlegg, men prøvde igjen da det ikke var respons på det innlegget. Navn på Tosten Henrics søsken hadde jeg ikke, så tusen takk!! Ingeborg Olsdatter Birkeland har jeg funnet både som Østensdatter, Ystensdatter m.m. (Østensdatter dukker også opp i skifteprotokollen som du henviste til). Men har ikke funnet noe som knytter henne til gården Birkeland i Gaular. Kanskje har vi et sammentreff her med at det ikke skal være Gaular, men f. eks. Kvinnherad? At Ingeborg var utenbygds fra? Men jeg har også funnet en Ola Østensen Birkeland f 1735 - uten at jeg finner at han hadde en datter som het Ingeborg. Ingeborg Johnsdatter f 1778 er nok feil person. Likedan Ole Birkeland. I og med at det ikke finnes noen Ivar på Hauken styrker vel mistanken min om at navnet (Eli Ivarsdatter) må være et feiltrykk. Og kanskje er det Ole Askildsen som er Ingeborgs far... Skiftene gir vel svar på hvem som bodde på en gård, men kan de fortelle hvem arvingene var? Må innrømme at skifteprotokoller er en kilde jeg ikke har brukt. Takk for hjelpen! Jeg håper fortsatt noen kan hjelpe meg med gåtene Ingeborg og Eli Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Grete.FT 1801: Ser under Skudal ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11430&variabel=0&postnr=151&fulle=true&spraak=n>Lenke) at det finnes ein Iver Henrichs. som bur saman med mora si Eli Ivarsdtr. og broren antageleg Hans Henrichs. Ser her at Ingeborg er blitt Østensdtr.Søk på Ingeborg Østensdtr. på sffarkiv gir følgande resultat:Ingebor Østend. 1743 Østen , BerekvamIngeborg Østend. 1766 Østen , SandeIngebor Østend. 1778 Østen Olss., Siri Hansd. SandeIngeborg Østend. 1785 Østen , OppedalIngeborg Østend. 1788 Østen , SørebøOpplysningar frå skifter funne i Skifteregisteret her på DA kan vere av interesse. Du kan enten ta deg ein tur på SAB eller legge inn ein henvendelse på Arkivforumet (det siste har eg sjølv med stort hell gjort ein del gonger).Eksempel på kva som kan vere gjengitt i eit skifte (dette for Indre Sogn slik det ligg på sffarkiv):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei igjen Gisle!Takk for kvikt svar, og for tipset om arkivforumet. Jeg må nok prøve det. (Kvinnherad var et navn som bare falt meg inn der og da - sikkert et godt sted og vokse opp!)Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.