Gå til innhold
Arkivverket

[#16480] Forkortelser i mønstringsruller 1880-årene - 'E S'


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har kost meg med å finne mer om mine folk i mønstrinsrullene ved SAK. For tippoldefar Tobias står det i tilknytning til påmønstringer forkortelsene 2stm, 1stm og ES (samt E St). At tippoldefar seilte noen turer som 2. og 1. styrmann har jeg forstått. Men hva betyr 'ES'? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Er ikke helt sikker men det kan bety EXET altså eksklusiv/untatt/fraregnet.1 og 2 stm betyr selvsagt 1 og 2 styrmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

At noen unntas i forbindelse med påmønstring gir overhodet ingen mening. Hvis de unntas mønstrer de jo heller ikke på - då er det vel snarere en avmønstring det er snakk om. 'E S' og 'E st' står trolig heller for Ekstern styrmann, altså styrmann som i denne forbindelse er hentet fra et annet rederi, og altså ikke av egne rulleførte mannskaper.Det kunne nok nå og då oppstå situasjoner der skipet/båten var seilingsklar, men at eget mannskap (av ulike årsaker) ikke var klare/ikke var å oppdrive. I slike tilfeller måtte rederiet 'hive seg rundt' for å få tak i annet kvalifisert mannskap -.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for innspill. Er dette gjetting eller har du sett det forklart slik? Jeg har også tenkt på - i min fantasi - om det kunne ha med 'ekstra styrmann' e.l. Men jeg skulle helst visst sikkert.... -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.