Gå til innhold
Arkivverket

[#16481] Nytrykk, skanning, distribusjon av gamle historiske bøker


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette ligger kanskje noe på siden, men jeg forsøker allikevel: Jeg har i flere tiår sjesket på en bok utgitt i 1890-årene med personalia fra Grimstad. (Landgraff: Grimstadslægter). Boka er visstnok ikke å oppdrive. Kan kanskje ta fotokopi av den. Men jeg tenker samtidig at dette er en bok som flere burde ha nytte og interesse av.Er det noen som har teknisk erfaring med å skanne og distribuere en slik bok - på papir eller i digitalt format? Er det firma som kan levere dette som tjeneste?(Ja, jeg trenger også råd om opphavsrett....)Til innvendinger om at nyere granskning har ført til at boka må regnes som utdatert vil jeg allerede nå poengtere at den ikke skal studeres ukritisk, men jeg er ikke kjent med grunnleggende kritikk av innholdet i boka. Et par år etter utgivelsen kom også forfatteren med et tillegg med rettelser og tilføyelser.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har boken, som er på 165 sider, og kan relativt enkelt lage en digitalfotografert kopi.Forfatteren av denne boken, cand. mag. Josef Frants Kaspar Landgraff, var født i 1834, og må ha blitt 100 år gammel for at åndsverkslovens bestemmelser skal kunne skape problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Til Yngve: Tenker du da på en kopi som jeg kan kjøpe i ett eksemplar, eller åpner du for litt større tanker om at vi kunne lage et prosjekt - med gode lokale allianser - der 'opptrykk' av boka kan distribueres på cd eller papir....?Forøvrig kom Landgraff med et tilleggs og rettelsesbind etter noen år. Jeg tror disse delene må leses i sammenheng.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er enkelt å lage en CD med digitalfotograferte bilder av boken (og andre tilsvarende bøker), og en slik CD kan man lett og billig kopiere og distribuere, eller legge ut på nett for den saks skyld. Tilleggsbindet har jeg ikke for hånden, så det må jeg i tilfelle få sporet opp en kopi av.Vi lager en CD-utgave av Lampes Prestehistorie, og har planer om å gjøre tilsvarende med en rekke andre 1800-talls bøker, jfr et par av de vi har publisert i Digitalarkivet i juli.Vi regner med å kunne selge CD-er for en rimelig penge, og billigere enn det en fotokopi ville koste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette er veldig bra. Landgraffs bok - begge bind i samme innbinding.... -finnes bl.a. på Grimstad bibliotek og ved AA-arkivet, Arendal. Tar dere 'selvstendig initiativ' i en slik sak, eller kan jeg foreta meg noe for å fremme dette?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg oppdaget at rettelsene og tillegget var tatt inn i vår utgave også. Jeg har ferdig en CD, og trenger da bare en postadresse før den er på veg til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for cd. Dette var flott service fra SAB!Jeg kunne kanskje tatt dette opp i privat mail, men: På tilsendt cd var det 'bare' de første ca 160 sider.... Har dere resten også?Er dette et tilbud/service som jeg naturlig kan informere andre om her lokalt?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Javisst! Men magefølelsen tilsier at mange i Grimstad ikke har sett det! (Og så blir jeg jo imponert over servicen. Synes det inntrykket kan spres!) - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Takk for tilbakemeldingen!Den utgaven vi har av Grimstadslægter har 162 sider + 3 sider med rettelser, altså i alt 165 sider. Jeg skal sjekke vår kopi av CD-en.CD-en kan jo lett kopieres og spres, og vi har selvsagt ikke noe i mot at det skjer.Det mest spennende med denne muligheten er jo å kunne ta gamle bøker som det nå er vanskelig å få fatt i, og gi dem et nytt liv på CD. Vi holder på å gjøre klare de gamle prestehistoriene, og kan også ta Wiberg's 'almindelig dansk Præstehistorie' fra 1870-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hm, jeg regner med at det skal være flere sider og et ekstra hefte. Siden jeg ikke har boka :) kan jeg ikke gi deg detaljer nå. Skal sjekke og komme tilbake til saken.Til det generelle: Ja, dette er en veldig fin måte å tilgjengeliggjøre slike trykksaker på. Er dette en automatisert prosess hos dere, eller følger det mye manuelt arbeid med?Når jeg har studert tilsendte filer ser jeg at de er skannet i farger, og/men med relativt lav oppløsning. I alle fall er skarphet på tekst litt under det som er behagelig å lese. Men lesingen er ikke umulig. Allikevel ville jeg foretrukket bedre skarphet i stedet for farger. Dersom dette en gang skulle bli grunnlag for utskrift for nytrykk er sannsynligvis filene for 'svake' (men de er jo ikke beregnet som grunnlag for nytrykk).- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Til Yngve: Takk for god service. Tilsendt (ny) cd var adskillig mer behagelig å lese fra skjerm. Teksten kunne forstørres opp og bokstavene hadde hele tiden grei kontrast mot bakgrunnen. I utskrift på papir blir nok begge versjonene litt grå, ikke umulige, men ikke helt behagelige å lese. Men dette er det neppe mye å gjøre med uten ... jeg vet ikke hva...!Jeg spekulerer litt på om jeg kunne klart å fått lånt et eksemplar lokalt som du evt kunne fått tilsendt for innskanning (tenker på resten av verket - kanskje opp til 100 - 150 nye sider...)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg kunne også tenke meg denne CD-en, men har et spørsmål. Kan denne CD lages slik at den også kan leses på Macintosh-maskiner?Jeg har hatt litt dårlig erfaring med at noen kan lett leses av både Windows og Mac., mens andre kan det ikke.Jeg bruker begge systemer, men har lyst å kunne bruke dem på min Mac..mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Til YN: Jeg har klarert et eksemplar - der begge bind er innbundet sammen - som kan fjernlånes fra Grimstad folkebibliotek. Er dette aktuelt/mulig for SAB? Mvh -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har fått låne et eksemplar av den komplette boken fra Universitetsbiblioteket, og får digitalfotografert resten i morgen (onsdag 17.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Yngve. Jeg regner med at den i alle fall kan brukes på min PC ((Windows XP-se innlegg 17)) og bestiller 1 eks. av denne CD. Slettheiveien 66, 4626 Kristiansand.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for tilsendt ny cd, Yngve! Dette var imponerende service. Håper også andre drar nytte av at Landgraff nå er lettere tilgjengelig. Dersom du ikke gir signaler om noe annet vil jeg dele raust med meg i mitt nærmiljø. Jeg vil be deg - evt. i egen mail - orientere om hva jeg skal betale dere for dette.Jeg arbeider noe med å 'rense' filene, fjerne arkets gråtone. Synes faktisk at jeg med primitive programmer kan oppnå noe med dette. Sånn sett vil jo en fil i 'ren svart-hvitt' være mye mindre, dvs enklere å håndtere. Men som arkivmann ønsker du kanskje 'det gulnede preget' på disse filene....Mvh - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Undertegnede er også meget interessert i CD-en. Frankeringsutgifter returneres i eget brev. Kan sendes til Knut Fjogstad, P.Boks 4613, 4673 Kr.sand.S.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Knut Fjogstad

Benytter anledningen til å takke Yngve Nedrebø, SAB / DA og initiativtaker Jarl V. Erichsen, Fevik/Grimstad, for oversendelse fra Bergen den digitaliserte bok.Dette var noe annet enn den greske litteratur jeg har lest i den siste tiden.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Håpet liksom at Landgraff kom som bok i den digitale bokhylla etterhvert som jeg åpnet julekalenderen i 03 og 04, men....Er det mulig å gjøre boka tilgjengelig på nettet - siden den allerede er skannet? Det kan være relevant å referere til den i flere av debattene som går/vil gå her på DA.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.