Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Marit Monsen Bolset

[#16487] Væverslekt fra Bergen?

Recommended Posts

Slektsnavnet Madzau/Matsau/Madsauv synes å være knyttet til yrkesgruppen vevere i Bergen spesielt i perioden 1750 til 1800. Under døpte i Bergen går en del navn igjen: Franzt, Ingebricht, Christian; Erich, Diederich og Ole Gres - alle som fedre med etternavn Matzau. Ved FT i 1801 finnes kun dette etternavnet i Bergen. Kjenner noen til hvor de kom fra- og hvordan slektsforholdet var?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Denne tok borgerskap i Bergen allerede 1690, der hans far, Adam, igjen tok borgerskap 1670, og sistnevnte kom fra Hamburg. Du finner også flere andre i slekten i borgerboka her på DA.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Tore(innlegg 2):Den første Matzau(Matzov)jeg finner registrert døpt i Bergen (i Digitalarkivet) er Isaac 13 april 1729 - med far Christen Matzov og mor Anna Catharina Krøger. 'Min' Christian Matzau døde sept. 1801 - 78 år gml. Det skulle - hvis dette er riktig - bety at han var født ca 1720. Han giftet seg med Barbara Bang i DK i Bergen 22.11.1758. Barbara døde 09.11.1795, 64 år gml. Vet du hvor slekten Matzau kom fra? Det høres tysk ut i mine ører! Har du noe nærmere kjennskap til Bang slekten? Jeg finner ikke Barbara Bang døpt i Bergen. Skal en tur til hovedbiblioteket i Bergen i morgen. Vil undersøke om det finnes noe mer om disse slektene der. Mvh Marit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Tore. Innlegget ditt kom mens jeg skrev mitt!! Jeg fikk jo svar der. Takk. Marit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Det finnes mange med navnet Bang, som sikkert kommer fra vidt ulike slekter, hvorav mange er danske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.